"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

05 August 2013

Tangan Sotong

Selamat datang dan Selamat berpuasa kepada semua yang beragama Islam. Semoga mendapat keberkatan daripada-Nya. Pada post kali ini... aku nak share sedikit info berkaitan dengan tangan sotong. Tangan sotong adalah berbeza mengikut spesies. Sekali tengok macam sama je.

Ada orang yang cukup suka makan bahagian jari-jari sotong ni... diorang kata sedap. Emm.. ye ke? Korang boleh test kat rumah. Aku pernah jumpa sebuah kedai nasi lemak di Hentian Lebuhraya Karak yang menjual nasi lemak bersama sambal sotong. Paling menarik sambal sotongnya terdiri daripada bahagian tangan sotong sahaja. Aku dah test... memang best rupenya..


Struktur tangan sotong

Tangan sotong terbahagi kepada dua bahagian utama iaitu lengan dan tentakel. Sotong selalunya mempunyai banyak lengan dan 2 tentakel. Sotong kurita mempunyai 8 lengan tetapi tiada tantakel.

Tentakel sotong bersifat flaksibel dan lembut. Terdapat banyak bulatan-bulatan kecil yang berfungsi sebagai penyedut. Fungsi utama tangan sotong adalah untuk memegang dan menyentuh. fungsinya kadang-kadang berbeza mengikut spesies. Bagi oktopus (sotong kurita), lengannya  berfungsi untuk bergerak dan merangkak. Polarisasi tangan mengambarkan keadaannya untuk berhenti, berenang, membelok, menyambar atau menangkap.

Pada tentakel sotong terdapat banyak penyedut yang mempunyai fungsinya yang tersendiri. Antara fungsinya termasuklah memegang, menangkap mangsa, membantu ketika menggigit dan memindahkan kumpulan sperma kepada sotong betina semasa proses mengawan.


 
Tentakel sotong terbina mengikut fungsi tersendiri
 
Semoga apa yang aku share kat sini sedikit sebanyak dapat menambah pengetahuan korang. Sehingga berjumpa lagi. Selamat berpuasa.
Abe Din

2 comments:

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing