"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

06 August 2013

Gelora Sudah Tiada

Selamat datang kepada semua pengunjung. Beberapa hari sebelum ini air laut begitu bergelora. Aktivit mencandat tidak begitu sesuai. Banyak trip terpaksa ditangguhkan. Kekadang rasa bosan jugak asyik dok rumah je..

Sekarang ni .. sudah menghampiri masa puncak kehadiran sotong di perairan Terengganu. Dah beberapa hari bersara kerana air laut begelora. Dengar khabar daripada rakan-rakan di pelantar minyak, laut China Selatan, kerap juga berlaku ribut secara tiba-tiba. Kadang-kadang tu ombak naik sampai ke atas pelantar. Mungkin  juga kesan ribut di laut tempias ke kawasan pantai.


Laut kelihatan sungguh tenang

Baru-baru ni aku sempat melawat kawasan pesisir pantai di perumahan Rantau Laut. Sampai lokasi, aku tengok pantai dulu... wuhh, ombak dah reda. Hati mula berbunga-bunga. Pancing pulak tak bawak. Kalau ada dalam kereta tentu aku dah test. Air laut sungguh tenang. Hempasan ombak begitu lembut menyapa pantai.

Dalam diam, aku dah plan nak wat trip ke lokasi-lokasi pilihan. Mintak-mintak le keadaan seperti ini bertahan lama. Ketika ini, sotong banyak menyerang perairan Pantai Timur. Tinjauan aku di pasar-pasar sudah dapat melihat sotong mabang dan katak dijual.

Seorang rakan sotonglaut baru-baru ni yang turun ke laut sebelum laut bergelora sempat mencandat sotong torak lebih kurang dua puluh kilogram. Paling menarik sume sotong tu dicandat diantara pukul 8 hingga 11 pagi. Huhh... nape le aku tak ikut sekali masa tu. Mamber sampai jual kat pasar. Banyak sangat. makan tak abis katanye.


Bot nelayan sedang memancing ikan

Jika keadaan ini dapat bertahan... ia merupakan berita gembira bagi pencandat-pencandat tegar di Terengganu. Aku semestinya tidak akan melepaskan peluang. Mula-mula tengok air laut aku dah snap gambar, send kat mamber lain... Dalam masa terdekat aku pasti akan menjejak kaki ke port popular aku. 
Abe Din

No comments:

Post a Comment

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing