PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

"PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA" ....... "Selamat datang ke http://sotonglaut.blogspot.com/"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“Semoga anda mendapat sesuatu yang berguna di sini..........JANGAN LUPA KONGSI DENGAN RAKAN YANG MEMERLUKAN...Copy-paste, link, cetak, share takde masalah... jangan niaga sudah.......... Thanks follower semua"

.

.

.

.

11 June 2011

Sotong Bakar

Salam untuk semua.
Pada kali ini.. Abe Din nak cerita pengalaman memasak semasa berada di kampung. Nak tunjuk sikit cara mudah membuat sotong bakar yang semakin hari semakin digemari oleh peminat-peminat sotong.

Post ini sesuai dibaca oleh mereka yang tak pandai masak atau tak pernah masak sotong bakar. Kalau dah pandai... boleh baca kalau sudi.. jangan kutuk dah le.. aku bukan pandai masak, cuma suka kongsi pengalaman je..

Haa... tu le rupa sotong bakar

Ok.. moh kita mula masak. Tak perlu salin resepi ni. Ingat je... bukan susah.... sifir 2 lagi susah nak ingat. Jeng..jeng.. mula-mula korang bersihkan sotong yang hendak dibakar (pastikan sotong berkenaan dah mati... jangan guna yang hidup macam kat Jepun tu). Antara jenis sotong yang sesuai dengan resepi kali ini ialah semua jenis sotong kecuali sotong kering. Kalau dapat sotong fresh lagi baik. Camana?... gi mencandat.

Nampak tak tu.. tu le namanya sotong

Basuh bersih-bersih... buat kerja tu bior senonoh sikit. Kemudian korang potong sotong seperti gambar di bawah. Peringatan: jangan buang tulang sotong kerana ia mampu meluruskan sotong sekaligus memudahkan proses membakar... ingat tu. Oppss... kalau korang guna sotong katak... aaaa.. yang ni kena buang tulang dia... kalau tak nanti kena keracunan makanan.

Cukup setakat ukiran seperti gambar di atas.. 
jangan korang ukir corak bukan-bukan lak.. 
nanti orang takut nak makan

Kemudian, korang gaul sotong berkenaan dengan sedikit garam halus dan kunyit. Kunyit serbuk ye... bukan kunyit hidup. Tips untuk menambahkan glamour masakan ini: Boleh gunakan rempah goreng ayam, serbuk kari, rempah satay atau apa-apa sahaja yang korang rasa sesuai dan mampu melazatkan masakan korang.

Persediaan sebelum dibakar

Susun di atas tempat pembakar. Boleh gunakan tempat bakar satay, jaring atau apa sahaja yang sesuai. Jika suka bungkus dengan daun kunyit. Korang boleh juga gunakan daun pisang atau aluminium foil. Guna dapur arang.. kalau guna peralatan seperti di atas boleh gunakan dapur gas. Ketuhar?.. jangan tanya... belum dicuba lagi.. sebenarnya benda tu aku takde.


Haa.. tunggu apa lagi... bakar le. Berapa lama? Ikut suka korang. Jangan mentah sudah le.. kalau jadi hitam... tu maknanya terlebih masak. Jangan lupa dibalik-balikkan. Renjis atau sapu sedikit dengan minyak masak. Guna sudu atau serai yang ditumbuk sedikit di hujungnya. Jangan letak minyak banyak sangat.. nanti terbakar rumah.

Rupa sotong bakar yang masak secukupnya... lebih kurang macam gambar bawah tu.. kalau beza sikit-sikit tu .. kira ok le..


Tu le rupanya sotong bakar yang telah masak

 Markah hidangan "C" sebab kurang interaktif. 
Kalau nak dapat "A" korang letak hirisan tomato ke, 
timun ke, hias dengan daun saderi ke, 
letak patung doremon pun ok gak.


Sotong yang sudah masak.. diangkat dengan penyepit. Jangan pegang pakai tangan... nanti melecur.. panas tu. Susun dalam pinggan. Panggil le siapa saja yang korang suka... kawan, family, boss korang, jiran ke... ajak makan sekali. Makan sorang-sorang mana best. Cicah dengan sos tomato, sos cili, sos yang korang buat sendiri, atau pencicah yang sesuai. Boleh juga dimakan dengan nasi putih atau nasi goreng. Kalau makan dengan nasi dagang.. boleh juga.. tapi jarang orang buat... sebenarnya takde orang buat.

Ampun le kalau sotong bakar yang korang buat tak jadi atau korang kena E.coli. Ada dua sebab... korang salah faham baca resepi ni atau.... heh.heh.. korang memang dilahirkan tak reti memasak, reti makan je.. Jangan marah.

Akhir kata.. selamat mencuba simple resepi ni. Kalau jadi atau jadi lagi best dari aku punya.. inform le kat sini. Anto gambar pun kira ok juga...Boleh aku berguru dengan korang pula. 

Thanks.. sudi baca. Happy always..Jumpa lagi.
Abe Din

2 comments:

  1. abe din..terliur mama tgk sotong bakar ni..mesti sedapkan?..he2x..mama makan sotong bakar kat sini..kat `muara ikan bakar`..tapi tak pernah bakar sendiri..nanti mama try bakar ek!!..Thanks ya..

    ReplyDelete

Blogger Pancing