"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

19 April 2010

Contoh Sotong

Seperti yang dinyatakan dalam post sebelum ini, terdapat beberapa jenis sotong yang popular di Malaysia. Antaranya Sotong Ngabang, Sotong Cumit, Sotong Kurita, Sotong Torak dan Sotong Katak.

Antara jenis sotong yang dipaparkan, Sotong Torak dan Sotong Ngabang merupakan jenis sotong yang kerapkali diburu oleh kaki-kaki pancing dan candat. Kadang kala, Sotong Katak dan Sotong Cumit juga terjerat dengan kaedah pancingan dan candat. Walaubagaimanapun, jumlah Sotong Katak dan Sotong Cumit yang terjerat dengan kaedah ini adalah terhad dan sedikit.

Contoh-contoh sotong ditunjukkan seperti gambar di bawah :


Penulisan blog ini secara keseluruhannya menumpukan perbincangan terhadap dua spesies sotong iaitu Sotong Torak dan Sotong Ngabang. Kedua-dua jenis sotong ini merupakan sotong buruan utama kaki-kaki pancing dan kaki candat. Sotong-sotong ini mempunyai daya juang yang digilai oleh kaki-kaki pancing.

Umum mengetahui bahawa sotong adalah spesies yang lembut, tetapi tidak ramai yang pernah merasai kehebatannya. Semoga post-post yang berikutnya mampu memberi panduan kepada pelawat untuk menduga spesies ini di perairan laut terbuka.

No comments:

Post a Comment

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing