PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

29 December 2015

Kenapa Jig Udang?

Salam kunjungan untuk semua... pada post kali ini, ambe hendak membincangkan tentang penggunaan meluas jig udang bagi menipu sotong mengabang dan beberapa spesies sotong yang lain. Persoalan yang mungkin jarang orang fikirkan kenapa jig udang menjadi pilihan... kenapa rekabentuk lain tidak begitu efektif?

Pada post terdahulu pernah ambe kupas berkaitan penciptaan awal jig udang di negara Jepun yang menggunakan kayu, api, bulu dan mata jig handmade. Penciptaan dahulu mula berevolusi dan menjadi asas ikutan jig-jig zaman moden. Jig-jig yang terkini ditambah pelbagai komponen tambahan seperti kaki udang, kain, pemberat dan kepelbagaian corak. 

Penggunaan kain mula berevolusi daripada kain biasa, plastik berkilat, UV dan yang terkini warm jacket. Bahan bagi membuat badan jig bermula dari kayu, hard plastic, hollow plastic, PVC dan plastik yang ringan. 


Jig yang meniru corak ikan Nemo "Clown Fish"

Jig yang berkesan adalah jig yang mampu menipu paling hampir dengan diet sotong seperti udang dan ikan. Semasa kita memilih jig yang hendak digunakan... kecantikan bukan ukuran utama kerana kecantikan jig bagi pandangan kita adalah berbeza dengan pandangan seekor sotong. Corak dan warna pelbagai dicipta bagi disesuaikan dengan keadaan persekitaran habitat sotong pada masa-masa yang berlainan. Ini dilakukan selepas beberapa kali ujian dan kajian lapangan oleh pencipta dan pereka jig.


Jig yang mempunyai lapisan berbeza

Kadang-kadang jig mempunyai beberapa lapisan dimulai dengan kain di bahagian luar sekali, lapisan plastik berwarna, cat lumonius atau cat UV dan warna plastik badan jig itu sendiri yang berperanan memantul warna tertentu keluar dari badan jig menembusi kain bahagian luar. Warna-warna maya ini boleh dikesan dengan baik oleh sotong dan ikan dan sukar dilihat oleh mata kasar manusia. Keberkesanan jig boleh diuji di lapangan atau kawasan yang ada sotong. 

Cara renangan jig dan kadar tenggelam adalah faktor tambahan yang menjadikan sesuatu jig itu berkesan atau tidak. Ada pencandat yang menyatakan bahawa kadar jatuhan jig lebih penting daripada warna jig itu. Mungkin ada benarnya, kerana sotong tidak boleh mengejar jig yang jatuh atau ditarik dengan cepat kerana sotong mempunyai otot yang mengembang dan mengecut secara beritma. Contoh mudah adalah seperti seekor cicik rumah yang tidak mampu berlari berterusan tetapi kerap berhenti sebelum sampai ke destinasinya. Sotong juga bergerak dan kerap berhenti... oleh sebab itu jig perlu dimainkan secara henjutan bagi melambatkan jig sampai ke dasar. Jig yang mampu berada lama di kawasan pertengahan air ke bawah akan mendapat sambaran sotong yang lebih kerap berbanding jig yang cepat tenggelam ke dasar-Abe Din

Read more >>

Senjata Dari Sabah

Salam kunjungan untuk semua. Semoga semua sentiasa di dalam rahmat dari-Nya. Selamat menyambut perayaan hari Natal kepada semua sahabat beragama Kristian. Ketika post ini sedang diupdate.. hujan sudah mula berhenti di Terengganu tetapi kadang-kadang ada juga hujan renyai sekejap-sekejap. Igauan banjir besar masih belum nampak bayang. Semoga banjir tahun ini tidak menjadi. Nak memancing di pantai...laut semakin keruh dan bergelombang.. duduk rumah sahaja le jawabnya sambil membelek-belek senjata 2016.

Pada post kali ini ambe ingin berkongsi senjata bagi menawan sotong mengabang yang digunakan oleh Ikhwan semasa aktiviti eging di Sabah. Mungkin kita boleh berkongsi serba sedikit ilmu baru. Bagi pemancing di Sabah... nampak gayanya bolehlah mula mengikut jejak langkah Ikhwan untuk mencuba eging sotong memandangkan Sabah mempunyai banyak kawasan berpotensi untuk aktiviti ini. Diharap juga akan lahir lebih ramai lagi peminat eging di Sabah. Kalau ada sebarang pertanyaan boleh tanya Ikhwan. Boleh hantar E-mail kepada sotonglaut untuk dipanjangkan kepada Ikhwan. Kata orang... malu bertanya sesat jalan....dan bila dah tak sesat jangan kedekut ilmu sudah lah...




Jig Asuka, Yamashita dan Surecatch 
menjadi pilihan orang Sabah



Rod Expert Graphite 12-25lb



Reel: Shimano Stradic FJ 2500



Jig Asuka, Yamashita, Surecatch



Nampaknya di Sabah, jig-jig biasa sangat mendapat sambutan si lembut berbanding sotong di Pantai Timur Semenanjung yang begitu memilih. Dari apa yang dikongsikan oleh Ikhwan, kawasan pantai negeri Sabah memang sangat berpotensi untuk eging sotong mengabang. Rugi sekali jika warga Sabah tidak menggunakan peluang keemasan ini untuk menduga sang lembut di sana. Sotong bersaiz sederhana begitu mudah untuk ditangkap di kawasan tepi pantai sahaja. Jika kena teknik dan kaedah yang betul, hasil tangkapan tentu dapat ditingkatkan. Semuanya bermula dengan ilmu dan pengalaman. Belajar dari mereka yang berpengalaman dan sebarkan ilmu walaupun sedikit agar ia boleh memberi manfaat untuk semua. Diharap selepas ini akan ada lagi orang Sabah dan juga pencandat dari negeri lain yang menonjolkan diri dan tidak kedekut untuk berkongsi pengalaman di laman maya ini. Semoga berjumpa lagi-Abe Din
Read more >>

23 December 2015

Bingkisan Tamu: Sabah

Salam kunjungan untuk semua sahabat. Semoga anda sentiasa mendapat rahmat dari-Nya. Pada post kali ini... akan diperkenalkan seorang lagi personaliti hardcore sotong berasal dari Sabah, Negeri Di Bawah Bayu. Diberi nama Ikhwan bertugas dan tinggal di Johor. Ambe sangat berbesar hati kerana Ikhwan sudi berkongsi dan tidak kedekut ilmu dan pengalamannya mencandat si lembut di Sabah.  Beliau sempat menghantar beberapa gambar trip pendek di Sabah pada 6 dan 11 November 2015. Nampaknya... sotong masih banyak di Sabah walaupun sotong di Pantai Timur sudah bergerak menjauhi pantai disebabkan musim tengkujuh yang telah tiba. 

Lokasi trip ialah di Dataran Bengkoka, Teluk Marudu, Daerah Pitas, Sabah. Nampak macam boleh tahan juga saiz sotong yang ditangkap. Teringin juga nak pergi ke Sabah dan mencuba layanan sotong di sana... mungkin suatu hari nanti.




Saiz boleh tahan ditangkap Ikhwan



Lokasi trip di Sabah pada 6 dan 11 November



 
Lokasi yang indah dan menarik



Laut yang tenang dan sotong yang cantik




Saiz Yang Cukup Sesuai Untuk Lauk


Pada post akan datang ambe akan berkongsi peralatan dan jig yang digunakan oleh Ikhwan untuk menawan sotong-sotong Sabah. Ambe mengucapkan setinggi terima kasih kepada Ikhwan kerana sudi berkongsi dengan pengunjung Maya Sotonglaut. Semoga ramai lagi yang akan berkongsi dengan kita selepas ini.... Masih ramai lagi diluar sana yang hanya menyimpan mengalaman untuk diri sendiri dan enggan berkongsi dengan orang lain. Harap-harap kita akan ada wakil di setiap negeri untuk kita berkongsi info berkaitan eging sotong, keadaan air laut, cuaca dan umpan setempat. Semoga setiap perkongsian akan memberi manfaat kepada semua. Hingga berjumpa lagi-Abe Din.
Read more >>

Sotong Penamat 2015

Salam kunjungan untuk semua sahabat-sahabat sotonglaut. Petang ni baru balik dari bermesyuarat di Kuala Terengganu. Letih juga... lama dah gatal tangan nak update blog tetapi masih tak berkesempatan. Sibuk dengan kerja yang ntah bila nak habis... siap satu, datang yang baru. Malam ni baru rasa lega dan ada mood nak menaip.

Kali ini ambe nak paparkan beberapa keping gambar sotong terakhir yang ambe dapat sebelum musim tengkujuh. Mungkin sotong ni... tak sempat balik ke laut. Baru nak bersiap dah kena tangkap. Masa tangkapan pada malam 10 November 2015 iaitu pada malam sambutan perayaan hari Deepavali. Selepas malam tu... kunjungan demi kunjungan tidak langsung bersambut... balik tangan kosong je.


Kecil Si Hitam Manis


Jig Coklat Yang Masih Berbisa

Di Pantai Barat seperti di Terengganu, Kelantan dan Pahang bila tiba musim tengkujuh setiap hujung tahun, ombak besar mula datang dan untuk mendapatkan sotong pada ketika ini hampir mustahil kecuali di laut lepas atau di kawasan unjam. Jika ada kawasan terlindung dari ombak seperti pulau... kemungkinan untuk mendapatkan sotong secara landbase masih terbuka luas. Nampak gayanya terpaksalah kumpulan hardcore sotong berehat panjang atau menukar profesion kepada pemburuan ikan. 


Tahun Hadapan Berjumpa Lagi


Walaupun rasa gembira dapat sotong terakhir tetapi ada juga dukanya... candat coklat yang Cikgu Faisal bagi selamat bersemadi di dasar laut... candat killer yang semakin sukar untuk diperolehi di Pantai Timur. Tahun hadapan perancangan perlu lebih kemas dan tersusun. Sotong dijangka akan mula berkunjung ke Pesisir Pantai Timur menjelang bulan Mac atau April.

Buat masa ini... masa terluang digunakan sepenuhnya untuk membuat persiapan bagi menanti kunjungan sotong pada 2016. Hingga berjumpa lagi-Abe Din
Read more >>

Blogger Pancing