"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

29 December 2015

Kenapa Jig Udang?

Salam kunjungan untuk semua... pada post kali ini, ambe hendak membincangkan tentang penggunaan meluas jig udang bagi menipu sotong mengabang dan beberapa spesies sotong yang lain. Persoalan yang mungkin jarang orang fikirkan kenapa jig udang menjadi pilihan... kenapa rekabentuk lain tidak begitu efektif?

Pada post terdahulu pernah ambe kupas berkaitan penciptaan awal jig udang di negara Jepun yang menggunakan kayu, api, bulu dan mata jig handmade. Penciptaan dahulu mula berevolusi dan menjadi asas ikutan jig-jig zaman moden. Jig-jig yang terkini ditambah pelbagai komponen tambahan seperti kaki udang, kain, pemberat dan kepelbagaian corak. 

Penggunaan kain mula berevolusi daripada kain biasa, plastik berkilat, UV dan yang terkini warm jacket. Bahan bagi membuat badan jig bermula dari kayu, hard plastic, hollow plastic, PVC dan plastik yang ringan. 


Jig yang meniru corak ikan Nemo "Clown Fish"

Jig yang berkesan adalah jig yang mampu menipu paling hampir dengan diet sotong seperti udang dan ikan. Semasa kita memilih jig yang hendak digunakan... kecantikan bukan ukuran utama kerana kecantikan jig bagi pandangan kita adalah berbeza dengan pandangan seekor sotong. Corak dan warna pelbagai dicipta bagi disesuaikan dengan keadaan persekitaran habitat sotong pada masa-masa yang berlainan. Ini dilakukan selepas beberapa kali ujian dan kajian lapangan oleh pencipta dan pereka jig.


Jig yang mempunyai lapisan berbeza

Kadang-kadang jig mempunyai beberapa lapisan dimulai dengan kain di bahagian luar sekali, lapisan plastik berwarna, cat lumonius atau cat UV dan warna plastik badan jig itu sendiri yang berperanan memantul warna tertentu keluar dari badan jig menembusi kain bahagian luar. Warna-warna maya ini boleh dikesan dengan baik oleh sotong dan ikan dan sukar dilihat oleh mata kasar manusia. Keberkesanan jig boleh diuji di lapangan atau kawasan yang ada sotong. 

Cara renangan jig dan kadar tenggelam adalah faktor tambahan yang menjadikan sesuatu jig itu berkesan atau tidak. Ada pencandat yang menyatakan bahawa kadar jatuhan jig lebih penting daripada warna jig itu. Mungkin ada benarnya, kerana sotong tidak boleh mengejar jig yang jatuh atau ditarik dengan cepat kerana sotong mempunyai otot yang mengembang dan mengecut secara beritma. Contoh mudah adalah seperti seekor cicik rumah yang tidak mampu berlari berterusan tetapi kerap berhenti sebelum sampai ke destinasinya. Sotong juga bergerak dan kerap berhenti... oleh sebab itu jig perlu dimainkan secara henjutan bagi melambatkan jig sampai ke dasar. Jig yang mampu berada lama di kawasan pertengahan air ke bawah akan mendapat sambaran sotong yang lebih kerap berbanding jig yang cepat tenggelam ke dasar-Abe Din

No comments:

Post a Comment

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing