PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

02 January 2016

Siput Sedut Masak Lemak Keladi

Salam kunjungan untuk semua pengunjung ke blog sotonglaut. Selamat Tahun baru... semoga tahun 2016 ini lebih banyak kejayaan akan muncul di dalam kehidupan kita. Diharap juga azam tahun 2015 telah dapat dicapai dengan jayanya.

Post awal tahun baru ini dibuka dengan satu resipi istimewa iaitu Siput Sedut Masak Lemak Keladi. Kebetulan ambe memang penggemar siput sedut.... Hello siput sedut yer bukan siput b---. Sejak kecil memang suka makan siput ni. Apabila dah berkeluarga... satu family tak makan siput maka terpaksalah berpuasa makan siput. Kalau makan pun di kedai je... tapi segan makan kat kedai ni...orang semua pandang pelik je. Baru-baru ini kebetulan balik kampung di Negeri Sembilan, terjumpa siput sedut dijual di Pasar Tani Bandar Baru Serting dan tanpa berfikir panjang terus beli sekilo... mahal juga.


Rupa siput yang sudah dibersihkan


Ramas bersama daun serai
Dah siap buang daun tu... jangan korang masak


Bawa balik rumah minta mak tolong masak. Nampaknya merasalah makan siput sedut. Ambe memang berada di dapur sambil memerhati emak masak siput sedut.. di sini ambe ingin berkongsi teknik dan cara siput sedut dimasak.

Kebiasaanya siput sedut banyak dijumpai di kawasan paya bakau yang berselut. Saiz siput semakin kecil jika hendak dibandingkan saiz pada masa dahulu. Mungkin disebabkan pencemaran air laut yang memberi kesan kepada tumbesaran siput ini. Selalunya siput ini dijual dalam keadaan hidup. Mudah untuk mengenal pasti siput hidup dengan melihat kepala dan sesungutnya yang berwarna kuning kemerahan sentiasa menjulur keluar. Jika hendak beli siput sedut lebih baik korang beli siput yang masih hidup. Ambe nasihat le... kalau korang nak beli yang mati jugak... lantak korang lah. Siput korang bukan siput aku.


Kelapa parut untuk diambil santan
Hampas boleh guna bersihkan kulit siput
Caranya gaul dan ramas bersama siput
Setelah selesai... buang hampas tu.


Siput yang memikat hati penggemarnya


Siput yang dibawa balik hendaklah dibersihkan terlebih dahulu. Emak di kampung biasa menggunakan daun serai. Daun serai dipotong dan diramas bersama siput sedut. Kulit siput yang kotor dan berlumpur akan menjadi bersih selepas diramas bersama daun serai. Siput kemudiannya dibasuh dengan air bersih. 

Seterusnya, siput hendaklah dipotong di bahagian hujung menggunakan parang. Kalau korang tak potong ekor dia... jangan harap korang boleh makan isinya. Tujuan ekor dipotong adalah untuk memudahkan proses menyedut isi siput ini. (Mungkin disebabkan siput ini dimakan dengan cara menyedut... maka nama siput ini dinamakan siput sedut). Selepas semua hujung siput dipotong, bersihkan siput sekali lagi. Boleh juga korang gaulkan dengan hampas kelapa bagi membersihkan sisa-sisa yang masih tinggal pada kulit siput.


Siput yang sedia untuk dimasak
mengikut citarasa anda


Rupa paras siput yang selesai disunatkan


Ready untuk proses memasak
Campurkan bahan kisar bersama siput


Kupas bawang putih, bawang merah, kunyit dan cili api. Tumbuk atau kisar semua bahan seperti gambar di atas. Potong batang keladi dan bersihkan. Masukan siput, bahan kisar dan santan.... Kaedah memasak seperti memasak, masak lemak cili padi. Selepas masakan mula berasap masukkan batang keladi dan garam secukup rasa. Masak sehingga mendidih dan angkat untuk dihidangkan.

Biasanya ia dimakan bersama dengan nasi putih. Cara memakan siput sedut adalan dengan menyedut di bahagian hadapan siput bukan bahagian yang dipotong. Sedut beberapa kali sehingga isinya keluar. Isi di bahagian depan biasanya terdapat satu kepingan seakan-akan plastik bulat berwarna coklat kehitaman. Jangan makan pula... kalau termakan pun tidak memudaratkan. Kulit siput jangan makan dengan nasi pula... buang jer.


Nampak biasa jer batang keladi ni
Rasanya... fuhhh.. sedap giler


Sedap sangat makan lupa nak amik gambar
Tinggal separuh baru teringat ... hehe


Keistimewaan resipi ini bagi ambe ialah rasa siput yang asli bersama batang keladi yang lembut. Makan tengahari di kampung memang menyelerakan. Siput yang tak  habis... terus packing dan bawa balik ke Terengganu. Sampai di Terengganu... panas sekali lagi untuk hidangan makan malam. Walaupun ambe seorang sahaja yang makan makanan eksotik ni... ianya cukup menyelerakan. Kalau ada ayam dengan daging... memang tolak tepi. Siput sedut tetap menjadi pilihan. Bagi yang belum mencuba... bila lagi nak test. Restoran-restoran di Perak dan Kedah banyak jual siput sedut ni. Oppss... siput ni halal yer.


Selamat dimakan... setakat ni tak pernah lagi sakit perut
Buncit perut ada ler. Sedapppp...


Kalau dah gila kat siput ni nanti... korang boleh cari sendiri. Siput sedut biasa dijumpai di batang dan akar pokok bakau. Memang mudah nak jumpa. Kalau di tepi tempat orang ramai, jangan harap nak jumpa... sure kena kebas kat orang dulu. Nak yang besar, kena naik sampan menyusuri paya bakau. Kalau jumpa yang kecil tu.. jangan ambil...biar dia besar dulu. Hati-hati... Risiko utama mencari siput ini ialah sang ular. Spesies ni memang tak makan saman. Jangan dok asyik kutip siput tak sedar ular ada atas kepala. Kalau korang ni jenis penakut dan tak reti berenang lebih baik beli je... mahal pun bayar jer... jangan merungut. Sehingga berjumpa lagi. Selamat menyedut siput sedut. Bye-Abe Din.

No comments:

Post a Comment

Blogger Pancing