"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

03 January 2016

Modifikasi Jig 1

Salam kunjungan untuk semua pengunjung dan hardcore eging sotong. Bulan Januari sotong masih belum datang ke Pantai Timur Semenanjung. Sementara menunggu sotong datang... ambe khaskan bulan Januari ini untuk membincangkan tentang modifikasi Jig. Terdapat 8 post yang akan di publish di blog sotonglaut khas untuk membincangkan teknik dan budaya modifikasi jig yang menjadi trend terkini pencandat-pencandat Jepun. Semua bahan yang digunakan semasa membincangkan tajuk modifikasi jig diperolehi daripada rakan-rakan facebook dari negara matahari terbit.


Memandangkan harga jig semakin mahal dan sotong pula semakin sukar ditipu... pencandat perlu lebih kreatif dalam mempelbagaikan gaya dan menampilan jig. Ambe sangat berharap apa yang ambe kongsikan di sini akan menjadi penjana idea untuk dikembangkan di kalangan pencandat di negara kita. Kongsi bersama idea-idea baru dan jangan kedekut kerana ia jelas menonjolkan sifat tamak di dalam diri anda.


Pen khas yang digunakan pencandat Jepun
 untuk mencorak jig.


Jig-jig yang dibuat solekan
menggunakan pen khas

 Satu contoh ubahsuai yang telah dibuat
Keseluruhan badan jig telah diwarnakan semula


Tujuan jig diubahsuai adalah untuk menambah keberkesanan jig menipu sotong. Jika anda kreatif.. jig murah juga mampu menandingi kemampuan jig yang mahal. Terdapat pelbagai kaedah dan cara yang digunakan oleh pencandat Jepun... sesetengahnya telah ambe publish dalam post-post terdahulu.

Asas utama ubahsuai jig adalah meniru dan cuba jaya. Meniru mengikut anggapan dan pengalaman serta mencuba keberkesanannya di lapangan. Mungkin keberkesanan jig yang diubahsuai berbeza mengikut tempat, cuaca, keadaan air dan jenis sotong. Jika anda berjaya menjumpai jig yang berkesan... berkongsi dengan pencandat lain. Dengan cara ini... hobi eging sotong akan lebih subur dan maju di negara kita.


Contoh ubahsuai menggunakan cat luminous


Kesan dari corak yang dibuat oleh cat luminous


Bahan yang terdapat di pasaran Jepun


Kerapkali ambe nyatakan bahawa keberkesanan sesuatu jig tidak terletak pada kecantikannya di mata manusia... tetapi pada naluri seekor sotong. Post pertama ini adalah bagi membuka minda anda untuk memahami bahawa pencandat tidak sepatutnya bertindak hanya sebagai  seorang penggunna sahaja tetapi boleh melangkah lebih jauh iaitu sebagai pengguna dan pengeluar yang kreatif.  Hasil kreativiti boleh dikongsi bersama pencandat-pencandat lain di luar sana. 

Salah satu sebab jig Jepun masih mampu bertahan sehingga kini adalah faktor inovasi dan R&D. Kreativiti pemancing Jepun sangat mengagumkan. Jig dari china pula berada pada kedudukan yang bertahan kerana keupayaan mereka hanya meniru dan bukannya mencari penemuan baru. Di Malaysia, terdapat nelayan-nelayan tradisional yang membuat sendiri jig bagi menangkap sotong. Sejak kebanjiran jig dari China dan Jepun... jig-jig tradisional semakin dilupakan. Mengapa perkara ini berlaku.. jawapan yang mudah, jig Jepun lebih cepat berevolusi berbanding jig kita. Kunci utama adalah kreativiti yang tiada penghujungnya.

Sesi pengenalan ini akan disusuli dengan post lain yang akan memberi idea kepada anda semua. Jangan ketinggalan untuk mengikuti. Sehingga berjumpa lagi-Abe Din

No comments:

Post a Comment

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing