PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

22 November 2012

Mesej Penguasa...

Salam kepada semua pengunjung sotonglaut.Post kali ini adalah susulan daripada post sebelum ini berkaitan penutupan lokasi mencandat sotong popular di Kerteh. Dari papan tanda jelas ditulis nama lokasi Pantai Cakar Hutan. Pihak kami sangat berdukacita dengan situasi yang terjadi. Walaubagaimanapun itulah realiti yang terpaksa ditanggung oleh pencandat-pencandat di kawasan ini.

Pemberitahuan Amaran di Pintu Masuk


Tempoh memancing siang hari sahaja..

Haiwan ini Banyak Keluar Pada Waktu Malam... 

Pengunjung Perlu Keluar Sebelum Pukul 8 Malam. 
Patuhlah Pada Arahan yang Diberi Bagi 
Mengelak Sebarang Kesulitan

Pintu Masuk ke Lokasi Cakar Hutan

Ambe yang juga merupakan salah seorang yang pernah mencandat di lokasi ini sangat berduka cita di atas apa yang terjadi. Walaupun begitu kami berharap agar pencandat-pencandat hardcore di lokasi ini agar patuh kepada arahan yang telah dikeluarkan. Kami juga berharap anda yang terlibat untuk berkongsi maklumat dan lokasi baru bagi diwar-warkan kepada umum di laman ini.

Kerjasama semua adalah sangat dialu-alukan. Terima kasih kepada yang sudi berkongsi.
Hingga berjumpa lagi.

Read more >>

18 November 2012

Ronda Kawasan.

Salam untuk semua pengunjung dan rakan sotonglaut. Apa khabar semua? Pada post kali ini Abe Din ingin membawa anda ronda-ronda di satu kawasan lama yang merupakan lokasi mencandat sotong yang popular di Kerteh.

Rombongan kami sampai pada waktu petang lebih kurang pukul 6.00 petang. Masa kami tiba air laut dah mula menyonsong surut. Dalam hati dah tak sabar nak test mencandat kat sini. Sekali tengok ramai orang sedang memancing. Air sedikit keruh. Ada sorang brader tu sedang asyik mencandat sotong... bila tanya... jawapannya mudah .. takde sotong.

Sabar Menunggu...

Sekumpulan Pemancing Sedang Memancing Selar

Pasir Mula Dihakis Ke Laut

Kami pun tak mahu melepaskan peluang untuk mencandat sotong. Baling terus... dan baling lagi sampai lenguh tangan. Bayang sotong pun takde. Jumpa sorang pencandat lama. Dari perbualan... katanya sotong makin kurang kerana air keruh dan berombak. Takde rezeki le tu...

Kami juga sempat berbual-bual dengan penduduk tempatan yang memancing ikan selar kuning menggunakan bulu. Banyak juga diorang dapat. Menurut kata mereka selar kuning atau lebih dikenali sebagai "ikan kawan" oleh penduduk tempatan, hanya menyambar bulu pada waktu siang yang hari cerah. Meraka perlu memancing dengan cepat sebelum hari gelap.

Kumpulan Pemancing Ikan

Lama tak datang kat sini... rasa rindu pulak nak mencandat. Sebelum ini.. kawasan batuan ini memang kerapkali dikunjungi oleh sotong-sotong besar yang sesuai dijadikan lauk. Sotong-sotong ini mudah dicandat pada waktu malam.

Dari perbualan kami dengan pemancing tempatan... memaklumkan bahawa kawasan ini akan ditutup kepada orang awam pada waktu malam. Hanya siang hari sahaja pemancing dan pengunjung dibenarkan berana di sini. Kami agak terkejut dengan peraturan baru ini. Ini bermakna pencandat sotong tidak boleh lagi mencandat sotong pada waktu malam.

Lokasi ini telah sekian lama menjadi kawasan pemancing mencari rezeki pada waktu siang dan malam. Sejak ia dijadikan pusat penetasan dan pengumpulan telur penyu... inilah kali pertama peraturan ini diperkenalkan. Menurut sumber.. ia bagi mengelakkan pengunjung mengganggu penyu-penyu yang hendak datang bertelur di sini pada waktu malam.

Pihak sotonglaut sendiri agak terkejut dengan perkembangan ini. Kami memang menyokong pemeliharaan dan pemuliharaan penyu tetapi... adakah ini satu-satunya cara untuk berkongsi kekayaan di bumi Tuhan? Tidak adakah cara lain bagi mewujudkan situasi menang-menang diantara penguasa dan pencari rezeki iaitu pemancing pantai yang menjadikan kawasan ini sebagai punca rezeki sekian lama?


Bak kata orang ditelan mati emak, diluah mati bapa. Nampaknya bukan penyu tetapi pencandat sotong yang menangis. Semoga pencandat di kawasan ini akan menemui kawasan yang lebih baik untuk mencari rezeki.
Abe Din
Read more >>

13 November 2012

Tulang Lagi..

Salam kunjungan untuk semua..
Pada satu ketika... ambe sempat ronda-ronda dengan seorang rakan menikmati pemandangan indah di pantai Kemasik, Kemaman. Sambil jalan-jalan menikmati keindahan alam ciptaan tuhan sempat juga gang ambe mencari tulang-tulang sotong untuk burung-burung kesayangannya.

Tiba... masa air laut dah mula menyurut. Tengok keadaan air... macam takde sotong. Si lembut jarang mencari makan jika keadaan air begini. Tangan dah gatal sangat nak baling candat. Tapi apakan daya...
Kejadian Semulajadi yang Indah

Keadaan Air Laut Sedang Surut

Mencari Tulang Sotong

Ada Juga Dapat Sikit...

Untuk pengetahuan anda, pantai Kemasaik adalah salah satu pantai yang indah di Terengganu. Jika ada berpeluang ke sini... jangan lupa ambil peluang untuk singgah. Tentu ianya mampu mententeramkan jiwa anda. 
Jumpa lagi..
Read more >>

06 November 2012

Qatar: Menyotong Pertama

Salam pertemuan sekali lagi. Selamat datang kepada semua pengunjung blog sotonglaut. Semoga anda semua berada di dalam rahmat yang maha kuasa. 

Lama sungguh ambe tak update sotonglaut.. tahun ni agak sibuk sikit sampaikan nak pergi mencandat pun tak berapa nak sempat. Pada kali ni Abe Din  nak kongsi beberapa foto seorang rakan rakan maya yang berada jauh di Qatar. E-mail dari


Lokasi mencandat di Al Wakrah Port, Qatar. Jauh tu... mungkin member ni ada kena mengena dengan kerja carigali minyak kot.. ambe agak je. Menurut pengirim, beliau mula belajar mencandat dari blog buruk Abe Din.... dan first time test power di Al Wakrah... kalau salah tolong betulkan.

Ambe rasa bersyukur kerana seorang lagi telah berjaya menjadi pencandat sotong. Semuanya kena bermula dari percubaan pertama. Pemancing ikan tegar juga boleh menambah koleksi pengalaman dengan cuba mencandat sotong pula.

Abe Din juga cukup berbangga dan berterima kasih dengan pengirim kerana sudi berkongsi sedikit pengalaman walaupun hanya beberapa gambar. Di Jepun, candat di pantai telah lama berada di dalam kelas profesionalnya yang tersendiri... kat Malaysia bila le akan jadi kenyataan? Ambe berharap satu hari nanti kot....


 

 Corak sotong ni memang cantik
Saiz yang boleh tahan

Saiz sotong dalam gambar di atas adalah jenis pendek membulat. Sotong jenis ini memang berat apabila ditarik kerana rintangan terhadap air yang tinggi. Drag perlu dilaraskan dengan betul semasa bertarung dengan sotong jenis ini. Jika drag terlalu ketat sotong cukup mudah untuk terlepas. Apa yang penting kena sabar banyak dan jangan terlalu ganas semasa menarik sotong...

Sedikit maklumat dan carian tentang lokasi Al-Wakrah boleh anda diperolehi dari wikipedia. Imej satelit kawasan pelabuhannya cukup cantik dan berpotensi untuk memancing dan mencandat sotong.

Carian ambe tentang aktiviti memancing di sana agak kurang diperolehi. Mungkin orang kat sana tak pantai mencandat kot. Aktiviti memancing dan menangkap ikan banyak tertumpu bagi tujuan komersial. Mungkin juga ambe tak jumpa maklumat kat internet.




Bertuah sungguh kalau dapat melawat dan mencari pengalaman di tempat orang. Terima kasih kepada pengirim di atas perkongsian anda. Semoga ada perkongsian dari anda selepas ini.


 
 Imej satelit Al Wakrah Port, Qatar.

Sehingga berjumpa lagi. Selamat memancing.
Abe Din
Read more >>

Blogger Pancing