PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

18 November 2012

Ronda Kawasan.

Salam untuk semua pengunjung dan rakan sotonglaut. Apa khabar semua? Pada post kali ini Abe Din ingin membawa anda ronda-ronda di satu kawasan lama yang merupakan lokasi mencandat sotong yang popular di Kerteh.

Rombongan kami sampai pada waktu petang lebih kurang pukul 6.00 petang. Masa kami tiba air laut dah mula menyonsong surut. Dalam hati dah tak sabar nak test mencandat kat sini. Sekali tengok ramai orang sedang memancing. Air sedikit keruh. Ada sorang brader tu sedang asyik mencandat sotong... bila tanya... jawapannya mudah .. takde sotong.

Sabar Menunggu...

Sekumpulan Pemancing Sedang Memancing Selar

Pasir Mula Dihakis Ke Laut

Kami pun tak mahu melepaskan peluang untuk mencandat sotong. Baling terus... dan baling lagi sampai lenguh tangan. Bayang sotong pun takde. Jumpa sorang pencandat lama. Dari perbualan... katanya sotong makin kurang kerana air keruh dan berombak. Takde rezeki le tu...

Kami juga sempat berbual-bual dengan penduduk tempatan yang memancing ikan selar kuning menggunakan bulu. Banyak juga diorang dapat. Menurut kata mereka selar kuning atau lebih dikenali sebagai "ikan kawan" oleh penduduk tempatan, hanya menyambar bulu pada waktu siang yang hari cerah. Meraka perlu memancing dengan cepat sebelum hari gelap.

Kumpulan Pemancing Ikan

Lama tak datang kat sini... rasa rindu pulak nak mencandat. Sebelum ini.. kawasan batuan ini memang kerapkali dikunjungi oleh sotong-sotong besar yang sesuai dijadikan lauk. Sotong-sotong ini mudah dicandat pada waktu malam.

Dari perbualan kami dengan pemancing tempatan... memaklumkan bahawa kawasan ini akan ditutup kepada orang awam pada waktu malam. Hanya siang hari sahaja pemancing dan pengunjung dibenarkan berana di sini. Kami agak terkejut dengan peraturan baru ini. Ini bermakna pencandat sotong tidak boleh lagi mencandat sotong pada waktu malam.

Lokasi ini telah sekian lama menjadi kawasan pemancing mencari rezeki pada waktu siang dan malam. Sejak ia dijadikan pusat penetasan dan pengumpulan telur penyu... inilah kali pertama peraturan ini diperkenalkan. Menurut sumber.. ia bagi mengelakkan pengunjung mengganggu penyu-penyu yang hendak datang bertelur di sini pada waktu malam.

Pihak sotonglaut sendiri agak terkejut dengan perkembangan ini. Kami memang menyokong pemeliharaan dan pemuliharaan penyu tetapi... adakah ini satu-satunya cara untuk berkongsi kekayaan di bumi Tuhan? Tidak adakah cara lain bagi mewujudkan situasi menang-menang diantara penguasa dan pencari rezeki iaitu pemancing pantai yang menjadikan kawasan ini sebagai punca rezeki sekian lama?


Bak kata orang ditelan mati emak, diluah mati bapa. Nampaknya bukan penyu tetapi pencandat sotong yang menangis. Semoga pencandat di kawasan ini akan menemui kawasan yang lebih baik untuk mencari rezeki.
Abe Din

No comments:

Post a Comment

Blogger Pancing