PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

27 December 2012

Tengkujuh Lagi...

Salam kunjungan semua pelawat. Moga-moga korang sume sihat... musim tengkujuh tahun ini agak lewat tiba di pantai timur. Ketika post ini ditulis.. tengkujuh sudah sampai ke kemuncak keganasannya. Hujan turun tak henti-henti, angin kuat macam nak tercabut pokok kelapa.

Kalau musim gini.. selalunya aktiviti memancing dan berkelah di kawasan pantai baik dilupakan dulu. Kalau berhajat nak turun ke laut memancing... tengok saiz bot dulu..bukan tengok saiz baju sendiri. Bukan apa takut tak sempat nak balik ke pantai.

Aku macam biasa le... kalau hujung-hujung tahun ni, toksah harap nak mencandat sotong. Nampak gayanya kena cari alternatif lain sementara nak tunggu sotong datang bulan April tahun depan. Dok rumah je... memang boring le jawabnya.

 Musim tengkujuh mula datang

Anak tengkujuh... ombak belum kuat

Selalunya kalau musim tengkujuh datang... banyak le sotong mati. Selalunya sotong katak. Tu le sebabnya banyak tulang sotong kita boleh jumpa kat pantai selepas air surut. Sebab apa die mati?.. tak tau le pulak. Sotong lain pun mati jugak.. cuma diorang bertulang nipis macam plastik.. susah nak jumpa. Tulang sotong katak besar dan warna putih... jauh lagi dah nampak. 

Post akan datang aku akan hantar gambar berkaitan fenomena sotong katak mati secara "berjemaah". Kena gi ambik gambar dulu. Skarang ni ujan lagi... takut ooo... angin kuat, ombak sampai atas kepala. Satu lagi aku ni spesies tak tahan sejuk. Bila hujan dah reda sikit, aku gi ambik gambar... sabor.
 
 Kolam berbayar... pilihan musim tengkujuh

Masa lapang, kekadang aku gi layan siakap dan spesies ikan muara di kolam berbayar. Selalunya di Kemaman dan Cherating. Aku selalu gi dengan kawan. Tak best pegi sorang sebab kalau dapat ikan besar tak boleh nak berlagak. Gambar tak dapat menceritakan semuanya... kalau diorang tengok sendiri time ambe bertarung kembang sikit hidung aku ni. Kalau diorang bertarung.. aku wat tak nampak jer.. kihkih

 Sekarang udang galah sedang menggila..

Kekadang aku gi sungai... layan udang galah. Tengok gambar kat atas tu... ibu telor tu. Susah dapat. Kalau korang dapat udang bertelur macam kat atas tu... better korang lepas balik.. biar dia membiak. Kalau aku... aku akan bawak balik, korang je kena lepas. Kalau korang tak nak lepas jugak.. takde masalah. Stok udang dalam sungai sentiasa banyak. Tiap-tiap tahun orang tangkap... udang bukan kurang, semakin banyak ada le. Nape aku kata macam tu... tiap kali aku turun mengudang, aku dapat sikit je... sure banyak lagi kat bawah tu yang belum aku dapat. Tangkapan orang lain pun sama gak macam aku...sikit.

Mesej penaja: Kalau korang jumpa mangkuk yang tuba udang. Korang tangkap ramai-ramai... jangan tuba dia pulak. Anto ke balai polis. Korang jangan bagi sedas dua atau lapan ploh das sekali gus... nanti kalau Abang Polis tangkap korang, macam mana korang nak mancing udang. Dalam lokap mana ada udang. Kihkih..Sabor.

Telur udang banyak protein... bagi yang tidak alahan le. Tapi kena ingat, kalau dah kecik sangat macam udang kering jangan le bawak balik.. kalau korang degil, memang nak kena marah dengan bini le jawabnya. Ada satu lagi spesies udang sungai yang dipanggil udang "temerang". Paling besar aku rasa saiz batang pensel je. Saiz tu dah kira otai le tu atau lebih dikenali sebagai "tua bangka". Korang jangan lepas untuk tunggu besar. Memang tak besar dah... kalau korang ambik, korang boleh buat umpan mancing siakap dan sembilang. Mana nak tahu dapat rezeki XXL, baru bini tak marah.

Ehh... rasa macam ngantuk pulak. Blah dulu lah.. jumpa lagi.
Read more >>

Blogger Pancing