PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

15 November 2014

Sotong Penutup 2014

Salam kunjungan kepada semua pelawat. Ketika ambe sedang update post kali ini... kat luar rumah masih lagi hujan. Sejuk sampai ke tulang. Musim tengkujuh datang lagi... kalau hujan berterusan, air laut akan menjadi tawar. Keadaan ini akan menyebabkan sotong mabang menjauhi kawasan pesisir dan mula bergerak ke tengah laut. Peluang untuk menangkap sotong pada waktu dan ketika ini memang sangat tipis. 

Nampaknya otai-otai sotong terpaksa melupakan keinginan mencandat sotong buat seketika. Terpaksa beralih ke lapangan lain nampaknya. Ada yang sudah mula mencongak untuk melepaskan geram di sungai, paya dan kolam-kolam komersial. Nak buat macamane, kalu dah hobi tu... tak boleh tunggu lama sangat. Tangan dah mula menggigil nak tarik sotong dan ikan. Musim macam ni, ambe dah mula meninjau dan merisik kehadiran udang galah di kawasan ambe. Tak sabar dah nak bertarung...


Mungkin ini yang terakhir

Pada minggu lepas... ambe dapat kiriman WA daripada En. Zulkifly di Dungun. Sempat juga dia mencandat di Tanjong Jara, Dungun pada waktu pagi. Dapat juga seekor sotong mabang saiz kanak-kanak. Nak makan pun tak sampai hati... terus lepas balik. Dalam keadaan cuaca yang masih tidak begitu baik dengan hujan sekali-sekala masih ada lagi sotong yang sudi menyambar jig udang. 

Mungkin sotong sekor ni tak sempat lagi nak balik ke laut. Kalau jumpa nasihatkan dia... cepat-cepat pergi tengah laut. Sudah le kecil... berenang tak laju. Kalu datang air tawar... mati sesaje. Sotong kecil macam ni le yang akan menjadi penghibur di tahun hadapan. Jika umur panjang... sempat balik ke laut dan mampu hidup berdikari... tahun depan, paling kurang pun dia akan pulang semula ke pantai dengan berat melebihi satu kilogram. Sotong kalu makan cukup, memang cepat besar.


Semoga cepat besar... 
kami tunggu Mac tahun depan

Mungkin sotong yang Zul tangkap merupakan sotong terakhir yang kita boleh lihat di tahun 2014. Selepas ini... hujan semakin lebat... nak dapat sotong memang mustahil. Kita tengok tahun depan pula... siapa yang pertama sekali berjaya mencandat sotong secara landbase? Siapa individu bertuah yang mula-mula mengesan kehadiran sotong di pantai Terengganu? Paling lewat mungkin dalam bulan Mac sotong akan kembali semula ke pantai. Sementara menunggu... kemaskan senjata mana yang patut.. tunggu pertarungan tahun 2015. Mungkin lebih menarik dan lebih mencabar berbanding tahun 2014. Hingga berjumpa lagi-Abe Din
Read more >>

Melembut Sotong 2014

Salam kunjungan untuk semua yang sudi bertandang ke blog Sotonglaut. Pada post kali ini ambe nak berkongsi satu lagi teknik mudah untuk melembutkan sotong. Baru-baru ini banyak pertanyaan dan komen yang menjurus kepada teknik dan cara melembut sotong. Biasanya... teknik melembut daging sotong ini merujuk kepada sotong mabang dan sotong katak kerana dua jenis spesies ini merupakan sotong paling liat di negara kita. Struktur isinya memang liat tetapi sedap dimakan.

Sebenarnya ambe telahpun membincangkan tentang teknik melembut daging sotong pada post terdahulu. Kalau korang masih ingat antara teknik yang ambe kongsi termasuklah penggunaan abu kayu, teknik mengetuk, penggunaan kapur makan, teknik memotong daging sotong dan juga cara masakan yang menyebabkan sotong menjadi liat. Disebabkan banyak pertanyaan baru yang timbul sejak akhir-akhir ini, ambe kongsikan lagi teknik yang lebih mudah yang pastinya selari dengan perkembangan teknologi semasa.


Mungkin ada yang telah mencuba iaitu memasak daging sotong menggunakan pemanggang ajaib yang sangat popular ketika ini. Sotong-sotong liat seperti sotong katak dan sotong mabang boleh dimasak menggunakan pemanggang ini. Jika digabungkan dengan teknik mengetuk dan cara hirisan... sotong yang dimasak tidak akan liat dan lebih mudah untuk dimakan. Kejayaan melembutkan struktur daging sotong akan memberi lebih kreativiti untuk mempelbagaikan lagi jenis masakan dan hidangan anda. Semoga tips ringkas ini berguna kepada yang masih belum tahu. Selamat mencuba dan bertemu lagi pada post akan datang-Abe Din
Read more >>

Blogger Pancing