PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

28 June 2011

Sotong Vs Udang

Salam untuk semua pelawat dan pengunjung Sotonglaut. Minggu ini Abe Din ditugaskan sebagai urusetia satu program di Marang Village & SPA Resort, Marang, Terengganu. Dalam kesibukan mengendali program, sempat juga di masa lapang berjalan-jalan mencari makan di Bandar Marang. 

Kami sempat melawat ke sebuah replika sotong dan udang galah. Replika berkenaan dibina betul-betul di simpang empat bandar Marang. Sekali tengok macam giant squid sedang mengamuk di kawasan bandar. Replika yang merupakan mercu tanda di Marang ini dapat dilihat jika anda melalui jalan utama dari Dungun ke Kuala Terengganu.

Sepasang raksasa di tengah bandar Marang. 
Kawan aku kata dua ekor raksasa ini melarikan diri dari Jepun.

Rakan sotonglaut... bukan Abe Din.. hehe.. 
Dia ni merupakan pemburu amatur sotong raksasa.

Pandangan dari satu sudut menarik

Gaint squid yang dibekukan oleh otromen... hehe.. acah je

Kulit kerang pun ada.. cantik

Pandangan replika dari jauh.

Selepas puas melihat replika yang unik ini, kami terus ke bandar Kuala Terengganu mencari candat untuk bekalan trip yang akan datang. Sepanjang perjalanan terjumpa pula replika Batu Bersurat Terengganu. Sorry .. tak sempat nak ambil gambar... sambil memandu. Kalau kemalangan siapa susah?... Haaaa.. jawab.

Memang patut negeri Terengganu ini dikenali sebagai Negeri Cantik, Budaya Menarik. Haaa.... tentang budaya menarik tu... lain kali Abe Din cerita.

Sekian untuk kali ini. Selamat datang ke Terengganu.
Abe Din
Read more >>

27 June 2011

Simple trip

Salam untuk semua pelawat yang sudi menjengah ke sini. Biar siapapun anda, latar belakang anda, hobi anda, lokasi anda.. atau apa sahaja, terima kasih kerana sudi bertamu sebentar ke sini. Moga-moga mendapat sesuatu yang baru di sini. Bagi yang sentiasa ke sini... biar apapun tujuan anda... setinggi penghargaan yang tidak terhingga dari Abe Din.

Pada kali ini, Abe Din akan memberikan sedikit tips sebagai persediaan mencandat sotong mabang atau sotong mengabang di kawasan daratan atau batuan. Konsep yang cuba Abe Din tonjolkan ialah ringkas, mudah dan santai. Konsep yang diketengahkan merujuk kepada persediaan dari segi peralatan dan keperluan. Dengan mengaplikasi konsep ini, pencandat akan mudah bergerak dari satu lokasi ke lokasi yang lain bagi tujuan mencandat sotong. 

Keperluan ringkas atau "simple" ini banyak membantu pencandat ketika mencandat terutamanya di kawasan berbatu dan sangat membantu jika aktiviti mencandat dijalankan pada waktu malam.


Pencandat yang ringkas dan santai.
Persediaan yang ringkas dan santai ini memudahkan pencandat dari segi membaling jig, menarik jig, menyimpan hasil tangkapan, menukar jig dan perpindahan lokasi. Hal-hal ini tentunya berkait rapat dengan peralatan dan kelengkapan yang dipilih bagi digunakan semasa aktiviti mencandat.

Pakaian yang dipilih perlulah ringkas, ringan dan sesuai untuk pergerakan. Seluar yang ketat dan berat tidak sesuai untuk proses pergerakan di atas batuan. Dari segi peralatan joran dan kekili, telah diulas cara pemilihannya di dalam post-post sebelum ini. 

Beg pinggang yang ringkas

Beg pinggang digunakan untuk mengisi jig, penyambung candat, jig cap, tali simpanan, pisau atau gunting, atau keperluan lain yang dirasakan perlu. Gaik sotong juga perlu ringkas dan mudah untuk dibawa.

Beg plastik mudah diperolehi

Beg plastik diikat menggunakan tali ke pinggang. Ada juga pencandat yang memegang beg plastik dengan menggunakan tangan. Bagi menepati konsep simple, lebih mudah jika diikat di pinggang. Sebaik sahaja sotong diperolehi, terus di pegang dan dimasukkan ke dalam beg plastik di pinggang. Jika sotong berat dan banyak, plastik perlu dipegang dengan tangan bagi memudahkan pergerakan pencandat. Letak di kawasan rata berdekatan pencandat sebelum jig dibaling. Plastik beras 10kg juga digunakan pencandat bagi menyimpan hasil tangkapan. Anda perlu kreatif memanipulasi bahan di persekitaran bagi kegunaan anda.


Kasut getah anti-gelinciran

Harga kasut di atas lebih kurang RM10. Mempunyai ciri ringkas, ringan dan anti-gelincir ketika digunakan di kawasan batuan. Jangan menggunakan kasut yang berat. Selipar jepun  tidak sesuai digunakan semasa mencandat di kawasan berbatu.

Kesimpulan: Pemancing perlu memastikan aktiviti mencandat berjalan dengan lancar dan berkesan. Jangan sampai keperluan dan perlatan yang dibawa menganggu aktiviti mencandat yang anda sertai. Apa yang dicadangkan di sini bukanlah sesuatu kemestian, anda mungkin mempunyai cara lain untuk kelihatan lebih ringkas dan santai ketika mencandat.

Hingga berjumpa lagi.
Abe Din.
Read more >>

23 June 2011

Ubahsuai badan

Salam kepada semua rakan-rakan blogger dan pelawat yang sudi datang menjengah ke sini. Semoga semua sihat-sihat belaka. Jika anda seorang pemancing atau pencandat sotong, semoga tabah dalam mencari rezeki dan jangan lupa mengamalkan etika memancing yang baik.

Cuba anda perhatikan gambar kat bawah tu... satu pasukan sotong sedang berehat di sisi terumbu karang. Jika anda pernah melakukan skuba di kawasan terumbu, mungkin anda pernah ternampak gang sotong ni sedang lepak. Kita juga boleh lihat dari daratan atau bot ketika keadaan air laut jernih.

Apabila candat dibaling dan ditarik melaluinya, ada beberpa perkara yang mungkin akan berlaku iaitu sotong akan mengejar dan menarik jig anda dengan ganas atau sotong mengejar separuh jalan dan berpatah balik atau sotong buat "dek" je. Kemungkinan kedua dan ketiga terjadi kerana jig yang anda gunakan tidak menarik perhatian sotong. Kemungkinan yang dinyatakan mungkin mempunyai ketepatan hingga 80% manakala 20% lagi ialah berkaitan dengan gaya anda mencandat. (Bukan berdasarkan kajian saintifik sebenar)

Sotong ialah haiwan yang terkenal dengan sifat yang mudah 
marah dan cepat mengesan perubahan pada persekitarannya. 

Bagi merungkai permasalahan di atas, Abe Din akan mengupas sedikit tentang teknik bagi menambah daya penarik pada jig udang atau candat. Kebiasaannya, proses pengubahsuaian badan jig dibuat atas dua faktor utama iaitu jig tidak berjaya menarik perhatian sotong dan jig berkenaan sudah lama atau warnanya sudah pudar.

Pernah anda melihat bahan di atas?

 Jig yang telah disolek menggunakan cat khas

Bahan di atas merupakan satu cecair seakan-akan cat yang mempunyai sifat menyimpan cahaya. Cat yang disapu akan kering dengan cepat dan mempunyai ciri-ciri "luminous" dan bercahaya apabila disuluh dengan lampu. Harga di pasaran lebih kurang RM35. Setakat ini tiga warna telah dijumpai dijual iaitu kuning, putih dan hijau.

Perhatikan jig klon dan cougar yang dicat 
menggunakan cat luminous

Jig Yamashita hijau yang telah disolek


Perbandingan cougar asal dan yang telah disolek

 
 Perbandingan klon merah yang asal dan telah disolek

Selalunya solekan dibuat pada jig lama atau jig murah yang tidak lagi berkesan menarik perhatian sotong. Cara solekan yang betul ialah solekan nipis pada bahagian bawah perut, ekor dan mata atau di mana sahaja bahagian badan jig mengikut kreativiti anda. Jangan lakukan solekan berlebihan kerana ia akan menakutkan sotong. Elakkan juga menyolek candat mahal yang baru dibeli.

Perlu diingat solekan yang dibuat bukan bermakna tangkapan akan lebih lumayan. Solekan yang ditunjukkan hanya sebagai satu alternatif untuk memanjangkan hayat jig usang ataupun untuk memenuhi keinginan anda dalam mencuba sesuatu idea yang baru.

Dari beberapa ujian yang dijalankan, solekan yang dibuat akan meningkatkan keberkesanan jig anda berbanding jig sama yang tidak disolek. Semoga idea yang diberi dapat membantu anda. Jumpa lagi.
Abe Din
Read more >>

20 June 2011

Selamatkan Penyu.

Salam kepada semua bloggger, kaki-kaki pancing dan pelawat yang sudi datang ke blog sotonglaut. Terima kasih tidak terhingga kepada semua pelawat yang sudi mendaftar sebagai follower dan memberi komen yang membina di sini.

Pada post kali ini, Abe Din akan melanjutkan lagi perbincangan tentang penyu. Beberapa artikel Abe Din sebelum ini ada menceritakan tentang penyu yang secara kebetulan ditemui ketika pergi mencandat sotong di pantai. Dari beberapa artikel yang terdapat di web, timbul sedikit kesedaran  tentang kepentingan menyokong usaha pemuliharaan dan pemeliharaan penyu.


Anak penyu yang baru mengenal dunia.
Comel sungguh....

Di Malaysia, beberapa pusat penetasan dan pemeliharaan penyu telah dibina hasil kerjasama Jabatan Perikanan Malaysia dengan Kerajaan-kerajaan Negeri yang terlibat. Penglibatan IPT tempatan, luar negeri, NGO, pakar-pakar dan orang perseorangan digembeling bersama dalam usaha pemeliharan dan pemuliharaan penyu.

Terdapat beberapa pusat penerangan dan pengurusan berkaitan penyu di bina di Pantai Timur, Semanjung iaitu:
1-Pusat Penyu Dan Ekosistem  Marin, Rantau Abang, Terengganu
2-Pusat Santuari Penyu Ma'Daerah, Kemaman, Terengganu
3-Pusat Pengurusan dan Penerangan Penyu Cherating, Pahang


Fenomena 1

Fenomena 2

Fenomena 3

Cuba perhatikan tragedi yang menimpa penyu-penyu yang tidak berdosa ini. Tidak tersentuhkah hati kita melihat kewujudan fenomena yang disebabkan oleh tangan-tangan manusia ini?. Tidak adakah sedikit ruang untuk penyu sama-sama berkongsi bumi tuhan ini bersama-sama dengan kita?

Walaupun kita tidak terlibat dengan usaha keras menyelamatkan penyu, sekurang-kurangnya kita berperanan untuk menyedarkan manusia tentang pentingnya usaha pemulihan ini. Di Terengganu telah lama wujud Enekmen Penyu 1951 (pindaan 1989) begitu juga dengan undang-undang yang terdapat di negeri-negeri lain. Objektifnya sama iaitu menyelamatkan penyu. Anda boleh menjawab, adakah undang-undang yang digubal ini berkesan?


Kita masih dapat melihat telur-telur penyu dijual di pasar-pasar secara terbuka dan urusniaga ini sebenarnya halal. Kenapa aktiviti ini tidak diharamkan terus? Matikah manusia tanpa telur penyu? Situasi ini kadang kala menunjukkan sikap acuh tidak acuh pihak berwajib di dalam proses pemuliharaan dan pemeliharaan penyu secara bersepadu. 

Alatan-alatan menangkap ikan yang diharamkan juga masih digunakan di perairan kita. Apabila operasi dijalankan seperti yang ditunjukkan di dalam rancangan 999 terbitan TV3, masih terdapat cara-cara menangkap ikan dengan peralatan yang tidak dibenarkan. Kenapa situasi ini boleh berlaku?

Buatlah sesuatu walaupun kecil, sekurang-kurangnya ia memberi harapan kepada generasi penyu pada masa-masa yang akan datang.
Jumpa lagi,
Abe Din

_____________________________________________________________
Makluman : 
Jika sudi, sila copy-paste atau link ke blog anda untuk tujuan menyokong usaha pemeliharaan dan pemuliharaan penyu. Terima kasih.
_____________________________________________________________
Read more >>

Cangkuk Simple

Salam untuk semua pelawat.. Selamat datang dan moga-moga anda mendapat sesuatu yang berguna di sini. 

Kali ini Abe Din akan menerangkan cara-cara untuk membuat cangkuk atau lebih dikenali sebagai "gaik" sotong.

Bagi pemancing hardcore sotong, tentunya mengetahui bahawa sotong mabang atau mengabang merupakan sejenis sotong yang kuat melawan. Beratnya boleh mencapai lebih daripada 3 kilogram. Berat yang biasa ditangkap di perairan kita ialah di antara 1 hinga 2 kilogram.

Sotong yang besar dan berat sebenarnya tidak boleh didaratkan dengan kaedah biasa iaitu dengan cara mengangkat sambil memegang tali. Cara biasa ini akan menyebabkan sotong terlepas apabila ia melakukan pancutan air yang terakhir. Bagi menyelesaikan masalah ini, pencandat perlu menggunakan "gaik" bagi menaikkan sotong berkenaan.

Pada post yang lepas, ada ditunjukkan cara membuat "gaik" dan zon-zon "gaik' yang sesuai pada badan sotong. Diharap anda akan merujuk post-post berkenaan. Seiring dengan peredaran masa, Abe Din telah mereka bentuk "gaik" yang lebih simple, mudah dibawa dan mudah untuk dikendalikan oleh pencandat.

Peralatan yang perlu disediakan

Antara peralatan yang perlu disediakan ialah sebatang batang pancing ikan puyu boleh laras (1.8 meter), Mata kail besar, tali tangsi, gam dan tali benang kasar.


Ikat mata kail kepada hujung joran menggunakan tali tangsi, kemaskan dan kemudian gam menggunakan gam cair yang kuat. Keringkan... siap. Setelah kering... cuba dahulu dengan mengaik "olok-olok" agar anda mahir mengendalikannya. Boleh gunakan batang pisang, plastik atau apa sahaja. Jangan test kat kucing pula.


Contoh ikatan mata kail adalah seperti di atas. Jangan lupa membuang ceracak menggunakan kikir. Ceracak akan menyebabkan cangkuk menjadi kemas tetapi sukar untuk dicabut semula daripada badan sotong.


Masukkan semula "gaik" yang telah siap ke dalam bekas pancing dan pasangkan tali untuk memudahkan "gaik" dibawa. Memang kemas dan kiut.. he.he. Kalau takut hilang, jangan lupa tulis nama. Amaran: jangan gunakan gaik sotong untuk mencangkuk ikan besar.. tidak begitu sesuai kerana "gaik" sotong sangat lembut


Contoh "gaik" sotong yang sudah siap adalah seperti di atas. Memang tiada jual di kedai. Sangat ringan dan senang dibawa. Galas di belakang dan ubahsuai panjang tali mengikut saiz badan anda. Bila sotong bersaiz besar mengena, terus buka penutup merah bahagian atas dan keluarkan "gaik" macam cerita kartun "Thundercat" kat tv tu le. Semua aksi berkenaan perlu dilakukan menggunakan sebelah tangan sahaja. Jika anda menggunakan juga kedua-dua belah tangan anda, tentu batang pancing anda akan terlepas dan jatuh ke dalam laut. Satu lagi, anda perlu menggunakan gaik hanya untuk mencangkuk sotong bersaiz besar dan ganas sahaja.

Sotong yang telah digaik akan cepat lemah dan mudah untuk dinaikkan ke darat. Jika anda tidak mempunyai "gaik" sotong, anda dinasihatkan agar membiarkan sotong menarik pancing anda dengan lebih lama bagi tujuan meletihkannya. Sotong yang letih, kurang melawan dan tidak berdaya untuk menyembur dakwat. Jika anda berada di pantai, tarik sotong ke atas pasir perlahan-lahan. Jika anda memancing di kawasan batu atau di atas bot, pegang sotong pada bahagian lehernya sebelum diangkat. 

Kesimpulan dan moral: Buat "gaik" anda sendiri supaya tugas anda menaikkan sotong menjadi lebih mudah.
Jumpa lagi.
Abe Din
Read more >>

19 June 2011

Variasi Jig

Selamat pagi kepada semua bloggger, pelawat juga pengunjung sotonglaut.blogspot.com
Sementara menunggu sarapan siap, sempat juga rasanya kalau update info dalam blog ni. Pagi ni nak cerita sikit tentang kemunculan jig-jig sotong baru bagi memenuhi permintaan pencandat-pencandat tegar di Malaysia dan juga dunia.

Jika dahulu, nelayan di Malaysia membuat jig dengan kreativiti dan usaha sendiri, kini jig-jig mudah diperolehi di kedai-kedai menjual peralatan memancing. Apabila jig-jig baru dicipta... sotong-sotong di laut mula sombong dan jual mahal. Kalau jig tidak menepati seleranya... jangan harap sotong nak menghulurkan tantakelnya untuk bersalam. Apa yang pasti harga jig-jig ini memang mahal. Kalau tersangkut dan putus... emm.... demam seminggu.



Seekor mengabang yang ditangkap dua hari lepas


Jig keluaran syarikat Jepun yang cukup berkesan

Jig-jig keluaran syarikat Jepun dan China, Yamashita dan Maria yang lebih dikenali sebagai Yamaria keluaran China sedang berada pada kedudukan yang selesa dalam pasaran jig-jig sotong di Malaysia. Permintaannya sentiasa tinggi walaupun harganya mahal. Satu ciri yang membolehkan ia menempa nama di kalangan pencandat sotong mabang ialah keberkesanannya dalam memikat sotong.


Kepelbagaian jig Yamashita versi terdahulu

Gambar di atas adalah beberapa jenis jig Yamashita lama yang masih lagi berbisa walaupun setakat ini belum terbukti ia berjaya menandingi jig-jig Yamashita versi baru. 

Jig pertama bukan keluaran Yamashita, diperbuat daripada plastik padu dan sesuai untuk menduga lubuk yang lebih dalam. Tiga jig yang berikutnya adalah Yamashita 2.0. Biasa dijumpai dengan warna merah dan pink. Cuba lihat dua lagi warna yang  sukar ditemui di pasaran iaitu warna coklat dan biru. Dari ujian yang dijalankan jig coklat juga mempunyai kuasa penarik yang sama seperti saudara-saudaranya yang lain. Setakat ini jig warna biru masih belum menunjukkan keputusan yang positif.

Apa pentingnya mengikuti perkembangan penghasilan jig ini? Bagi pencandat tegar tentunya jig-jig yang berada di pasaran perlu dicuba bagi melihat keberkesanannya. Selera sotong sentiasa berubah mengikut keadaan persekitarannya. Pencandat perlu mencari jig-jig yang berkesan hampir pada semua keadaan persekitaran agar hasil tangkapan dapat dimaksimumkan.

Jumpa lagi.
Abe Din
Read more >>

18 June 2011

Penyu Lagi..

Salam untuk semua pengunjung.
Dalam trip mencandat sotong yang dijalankan  di Terengganu baru-baru ini, Abe Din sempat melihat penyu bertelur. Jenis penyu ialah penyu agar. Rasa begitu teruja sekali setiap kali dapat melihat penyu bertelur. 

Rupa-rupanya bukan senang penyu hendak berletur. Kadang-kadang penyu naik ke darat dua tiga kali tetapi masih tidak mahu bertelur. Apabila ia mula bertelur, ia tidak akan lari  ke laut sehinggalah habis bertelur. Penyu sangat sensitif dengan cahaya lampu. Penggunaan cahaya lampu putih adalah dilarang kerana ia akan menakutkan penyu yang hendak bertelur.

Ibu penyu agar yang sedang bertelur

Penyu akan mandi pasir selepas bertelur 
kemudian ia akan turun semula ke laut

Pegawai yang bertugas, mengendalikan penyu 
dengan cukup berhati-hati


 Telur penyu akan dikumpul dan 
dipindahkan ke lokasi penetasan

Mungkinkah penyu yang sama akan datang lagi bertelur di lokasi serupa pada tahun-tahun akan datang. Kemungkinan tetap ada, jika penyu berkenaan tidak rasa terancam ketika datang bertelur.  

Usaha pemeliharaan dan pemuliharaan penyu adalah satu usaha murni yang wajar diteruskan. Walaupun begitu masih kedapatan telur-telur penyu yang dijual secara terbuka dan di pasaran gelap. Usaha ini perlu dibanteras segera jika kita ingin melihat penyu terus datang bertandang ke perairan kita. Kempen-kempen berkaitan penyu perlu terus dipergiatkan sambil penerangan diberi kepada warga tempatan tentang peri pentingnya usaha  yang sedang dijalankan.

Jumpa lagi
Abe Din

Read more >>

Tinjauan Lokasi

Salam untuk semua pelawat. 
Kali ini, Abe Din akan bercerita tentang salah satu lokasi pancingan sotong yang popular di Terengganu. Kawasan berkenaan terletak di Kerteh, Kemaman. Kawasan ini merupakan salah satu lokasi popular bagi  pencandat-pencandat tegar dari Kerteh dan Paka. Jika anda biasa ke lokasi ini, anda akan dapati kawasan ini sentiasa dikunjungi oleh pemancing ikan dan pencandat sotong. Waktu malam dan subuh juga boleh dilihat pemancing-pemancing sabar mencari rezeki di sini.

Industri minyak begitu sinonim dengan Kerteh

Jalan utama menghala ke Paka dan Dungun

Jalan tanah menuju ke lokasi

Jalan menuju ke kawasan pantai

Untuk sampai ke kawasan berkenaan, anda perlu melalui kawasan tanah merah dan becak apabila musim hujan. Tinjauan yang dilakukan  didapati, pihak-pihak yang diberi kuasa untuk menjaga lokasi ini tidak begitu berminat untuk memperbaiki jalan berkenaan. Jalan yang kotar dan berair tentunya membahayakan pengunjung yang datang ke sini. Abe Din berpendapat imej sebegini tidak sesuai ditonjolkan dan akan memberi kesan tidak baik terhadap kredebiliti kesan dari tafsiran pihak luar yang berkunjung ke sini.

Tinjauan yang dilakukan juga menunjukkan bahawa kawasan ini kerap dijadikan lokasi oleh  pengunjung tempatan untuk berkelah, mandi-manda dan berehat bersama keluarga. Pekerja-pekerja industri minyak juga datang ke lokasi ini untuk berehat sementara menunggu shif yang berikutnya. Dari temubual yang dilakukan, didapati ada juga pengunjung dari luar Terengganu yang menjadikan lokasi ini untuk berehat sambil melihat keindahan kawasan ini. Pengunjung yang datang ke sini mungkin meliputi pelbagai latar belakang serta lokasi yang berbeza-beza.

Lokasi batuan yang menganjur ke laut

Pemancing dan pencandat sedang mencari rezeki

Keadaan air yang bergelora

Kawasan ini sangat berpontensi untuk dijadikan kawasan rekreasi yang popular. Apa yang sangat membanggakan, lokasi ini cukup bersih kerana dijaga oleh pekerja-pekerja yang pada pendapat Abe Din cukup berdedikasi.

Beberapa konflik kecil telah berlaku di sini, kawasan yang lebih dikenali sebagai "Chagar Hutan" kalau tidak silap telah menjadi lokasi pemiliharan dan pemuliharaan penyu. Secara tidak langsung ia telah menjadi perebutan kawasan antara pengunjung, pemancing, pencandat dan penjaga penyu itu sendiri. Banyak isu-isu yang diberitahu bahawa para pemancing tidak dibenarkan memancing di kawasan ini pada waktu malam. Kemungkinan ia menimbulkan perasaan marah di kalangan pemancing kerana lokasi ini sudah sekian lama menjadi lokasi tumpuan mereka.

Alhamdulliah, katanya isu perebutan itu tidak lagi berlaku. Penjaga yang menjaga kawasan penyu pada tahun ini dikatakan sangat baik terhadap pemancing dan pengunjung yang datang ke situ. Mereka sangat profesional dan menegur pengunjung dengan cukup mesra dan berhemah. Mungkin pengunjung-pengunjung baru tidak tahu dengan peraturan di tempat ini. Tugas yang dilakukan oleh penjaga penyu menegur dengan baik, sangat berkesan mendidik pengunjung yang datang ke sini.

Diharap para pengunjung dan pemancing juga tidak mengambil kesempatan di atas sikap toleransi ini. Perlu disedari, kita sama-sama mencari rezeki di bumi milik Allah ini, tidak perlu sombong dan angkuh. Tiada suatu yang akan kekal. Berkongsilah harta milik Allah ini dengan baik dan jangan membuat khianat.

Jika panjang umur, Abe Din akan membuat kunjungan di lokasi lain pula.
Sehingga berjumpa lagi

"NEGERI CANTIK BUDAYA MENARIK"
Abe Din.
Read more >>

12 June 2011

Sotong Goreng

Selamat datang semua. Semoga gembira selalu.
Hari ini, balik kerja lewat petang.... letih bermesyuarat. Sampai rumah terus ingat sotong semalam. Tengok sotong dah keluar peti sejuk. Haa.. elok le tu.. terus bersihkan dan basuh. Tiba-tiba je teringin nak makan sotong goreng fresh.

Sotong semalam yang masih segar


Basuh, bersihkan dan kelar tanpa buang tulang


Celup sotong yang sudah ditos ke dalam telur ayam


Goleh-golek di atas tepung goreng KFC


Goreng di dalam minyak panas 
 Terbalikkan sotong bila perlu






tunggu... tunggu... tunggu.....
dan














Siap.







Masak caraku... ringkas dan padat serta sedap

Wah... nampak sedap je. Tak sabar nak makan. Lepas mandi.. apa lagi, terus makan. Memang sedap makan masa panas ni. Rugi kalau korang tak cuba. Senang je nak buat.

Best juga kalau selalu dapat masak sendiri.. ikut seleralah nak makan apa. Kalau ada orang tolong masak lagi best. Selamat memasak... jumpa lagi.
Abe Din
Read more >>

Blogger Pancing