"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

02 June 2011

Ranking Jig 2010

Salam kepada semua pengunjung sotonglaut.blogspot.com/
Pada kesempatan ini, tuan blog sekali lagi ingin merakamkan setinggi penghargaan kepada semua pelawat dan juga para follower yang sudi bertandang ke sini. Terima kasih yang tidak terhingga juga kepada semua yang sudi mengirimkan komen-komen yang membina.

Pada kali ini, Abe Din ingin memberikan panduan kepada semua pencandat baru dan lama dalam memilih jig atau candat yang sesuai bagi mencandat sotong mabang. Sandaran cadangan yang diberikan adalah berdasarkan jig-jig yang telah diguna dan diuji sepanjang tahun 2010 di kawasan pesisir pantai Terengganu.

Kemungkinan juga cadangan ini tidak sesuai diaplikasi di tempat lain kerana pemilihan candat itu sendiri dipengaruhi oleh banyak faktor-faktor dalaman dan luaran yang telah diulas oleh Abe Din di dalam post sebelum ini. Semoga apa yang dipaparkan kali ini dapat dimanfaatkan seadanya.

Pada post-post yang akan datang, Abe Din akan menyenaraikan beberapa jig utama yang pernah diuji dan digunakan untuk mencandat sotong mabang mengikut ranking. Ranking yang dimaksudkan ialah keberkesanannya menipu dan menjerat sotong mabang.

Jig Yamashita Sedia Untuk Bertarung

Nasib Jig.. Koyak Dibaham Sotong

Cuba anda bayangkan tahap keganasan sotong mabang. Terkoyak kain jig dikerjakannya. Ganas... ganas... Ada seorang rakan Abe Din, luka dan berdarah jari kerana terpegang mulut sotong yang masih hidup. Memang dasat gila..

Koleksi Jig Untuk 2011

Gambar di atas adalah beberapa koleksi Abe Din yang akan dipertaruhkan bagi mencandat mabang sepanjang 2011. Jika tiada jig yang tercabut, tersangkut, koyak, kena sambar ikan, kena curi, terjatuh, hilang... nampaknya boleh le tahan setahun. 

Harga pasaran jig semakin naik setiap tahun. Permintaan di Terengganu sangat tinggi terutama ketika menjelangnya musim sotong mabang. Walaupun begitu harga jig-jig di kawasan pantai barat, Selangor dan Kuala lumpur masih murah.

Koleksi Jig Yamashita Yang Baru Dibeli

Cuba anda teka berapakah harga 6 jig yamashita seperti gambar di atas. 4 jig bersaiz 2.0, manakala 2 lagi bersaiz 2.5. Harga bagi jig 2.0 ialah RM 20/ekor= RM80. Harga jig 2.5 ialah RM 22/ekor=RM44. Harga semua RM 124.00.. Wuhhh mahalnya.. Bagi individu yang terlalu berkira... jangan ceburi bidang ini, baik cari hobi lain je. Kalau orang pompuan... sah fikir 18 kali nak beli..

Oppsss, untuk pengetahuan semua harga berkenaan adalah harga lama atau harga tahun lepas. Harga sekarang bagi jig 2.0 sahaja mencecah RM23/ ekor dan jig 2.5 pula RM 25/ekor. Tahun depan, macamana? Nasib baik harga di pantai barat rendah sedikit. Bila dikira minyak dan tambang nak gi beli di KL... fikir..fikir.. baik beli kat Terengganu aje lah. Bior le mahal sikit pun. Adusss...

Peminat sotong mabang tetap ada dan semakin ramai. Jig pula semakin mahal. Ada seorang kawan Abe Din pergi mencandat dengan pelbagai candat mahal... pulang kosong kerana candatnya habis semua tersangkut pada batu. Rugi besar dia malam tu..

Bagi mengurangkan risiko kerugian, faktor ilmu adalah sangat penting. Carilah ilmu itu secara halal dan banyak bertanya agar kita tidak rugi. Jangan lupa lihat ranking candat 2010 yang akan dikeluarkan pada post akan datang. Mungkin ranking berkenaan masih releven untuk 2011. Siapa tahu..?

Sekian, jumpa lagi.
Abe Din

No comments:

Post a Comment

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing