"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

03 June 2011

Ranking ke-4

Salam kepada semua pelawat dan blogger.

Esok, Abe Din bercadang hendak balik bercuti ke rumah family di Negeri Sembilan. Dah dua hari berulang-alik ke port mencandat mencari kalau-kalau ada sotong mabang barang sekilo dua sebagai buah tangan untuk dibawa balik ke kampung. Sememangnya rezeki ditangan-Nya. Setakat ini nampaknya sotong ada, cuma tidak begitu galak makan umpan. Bukan Abe Din seorang sahaja yang pulang hampa... semua pencandat di lokasi berkenaan juga menerimat nasib yang sama.

Sambil menulis entri baru ini, sambil Abe Din sempat menghantar SMS kepada Bahari ajak meninjau sotong pukul 9.30 malam nanti. Kalau ada rezeki.. boleh bawa balik kampung.. kalau tak dapat juga, beli le jawabnya. Maklumlah kampung Abe Din jauh dari laut.

Topik sebenar yang akan dibincangkan pada kali ini ialah berkenaan jig yang telah menduduki ranking ke-4 pada tahun 2010. Jig tersebut menggunakan label Seawood, CANDAK. Model :2.5NDX. Gambar jig tersebut adalah seperti di bawah.


Jig ini diimport oleh syarikat OCEANTAC SDN. BHD, Penang. Setakat ini hanya berat 2.5 sahaja yang Abe Din jumpa di pasaran. Hanya jig merah dengan perut putih sahaja yang dijual. Harga di Terengganu pada tahun lepas ialah di antara RM4-6. Setakat tarikh ini, Abe Din belum lagi menjumpai ia dijual di pasaran. Mungkin stok baru masih belum tiba di sini.

Di kalangan rakan-rakan Abe Din, kami lebih mengenali jig ini dengan panggilan klon Yamashita. Sebenarnya ia tidak ada kena mengena dengan jenama terkenal Yamashita. Nama klon Yamashita kami berikan kerana ia hampir menyerupai bentuk candat berkenaan dan mampu menyimpan cahaya dalam tempoh yang lama. Dari beberapa siri ujian pada tahun lepas, jig ini pernah mengatasi rekod tangkapan yang pernah dibuat oleh jig Yamashita.

Berikut disenaraikan beberapa kelebihan jig:
1-Bentuk yang seakan jig terkenal Yamashita
2-Mampu menyimpan cahaya dalam tempoh lama
3-Renangan yang stabil
4-Sesuai bagi aras pertengan dan atas air
5-Harga lebih murah
6-Boleh menarik perhatian sotong

Kelemahan jig yang dikesan:
1-Kain mudah terkoyak
2-Lambat tenggelam
3-Mata jig mudah tercabut
4-Mata kail jig mudah tercabut
5-Mata kail jig pendek
6-Mata kail jig kurang tajam
7-Mata kail jig mudah bengkok
8-Buatan sedikit kasar
9-Sotong mudah terlepas

Mungkin terdapat lagi beberapa kelemahan dan kekuatan jig klon berkenaan yang tidak dinyatakan di sini. Abe Din telah cuba memperbaiki ciri-ciri kelemahan yang terdapat pada jig ini. Hasil yang diperolehi cukup memuaskan dan jig ini mampu bersaing dengan jig-jig mahal yang lain. Jika umur panjang, cara pengubahsuaian jig ini akan Abe Din bongkar pada post-post yang akan datang.

Jig ini selalu Abe Din bawa bersama ketika mencandat dan akan digunakan jika jig-jig utama kurang menarik perhatian sotong. Kadang-kadang, Abe Din gunakan jig murah ini sebagai "regu" Yamashita yang betindak "memanggil" sotong. Sebaik sahaja Abe Din mengetahui kehadiran sotong ataupun ada sotong bersaiz besar berdekatan kawasan mencandat, jig klon ini akan ditukarkan dengan Yamashita sebenar. Dengan cara ini, kejayaan tangkapan dapat ditingkatkan.

Sekian untuk kali ini. Jumpa lagi..
Abe Din

No comments:

Post a Comment

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing