PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

10 December 2013

Banjir Di Kemaman

Selamat datang untuk semua pengunjung. Semog anda semua sentiasa dirahmati oleh-Nya. Sudah lama ambe tidak menulis di blog sotonglaut. Maklumlah musim tengkujuh dah tiba. Aktiviti memancing terpaksa ditangguhkan dahulu. Baru-baru ini umum dikejutkan dengan bencana banjir yang melanda Kemaman dan Kuantan. Memang mengejutkan... air naik dengan cepat menyebabkan banyak kerugian. Merupakan banjir yang terburuk dan diluar jangkaan sama sekali. Paras air naik melebihi paras air pada tahun lepas.

Beberapa orang rakan yang dihubungi memaklumkan telah mengetahui lebih awal berkaitan bencana banjir ni tetapi tidak sangka ia adalah bencana paling buruk. Barang-barang yang disimpan di tempat tinggi pun habis rosak kerana air banjir naik terlalu tinggi hinggakan ada rumah yang tenggelam.

Berat mata memandang
Berat lagi bahu memikul


Keadan banjir di Chukai


Bagi rakan dan sahabat-sahabat sotonglaut yang terlibat dengan banjir ambe harap mereka banyak-banyak bersabar menghadapi ujian dari-Nya. Memang apa yang dilihat tidak sama dengan mereka yang merasa. Ambe dah tiga hari berulang alik ke Kemaman melawat sahabat-sahabat yang terlibat dengan banjir. Sambil bertanya khabar, disamping membantu apa yang patut. Semalam air nampaknya sudah mula menyurut. Sudah ramai juga pulang ke rumah melihat keadaan rumah sambil membersihkan rumah yang dimasuki air selut. 


Tabahlah menghadapi dugaan-Nya


Khabarnya, gelombang kedua banjir diramal berlaku sekitar 11 Disember. Anda yang berada di kawasan berpotensi banjir diminta berjaga-jaga. Ambe sempat melihat keadaan mangsa banjir di sebuah pusat pemindahan di Kawasan Mak Cili, Kemaman. Kebetulan ambe membawa seorang mangsa yang juga teman rapat melihat kereta yang ditinggalkan di sebuah masjid yang juga dijadikan pusat pemindahan banjir. Rata-rata kereta yang ditinggalkan di situ... lebih kurang 50 buah dari pengamatan ambe semua ditenggelami air banjir. Nasib baik air tidak memasuki masjid. Semua mangsa yang berlindung di masjid berkenaan selamat.

  Antara kereta yang terperangkap


Keadaan jalan yang dinaiki air menyukarkan bantuan makanan dihantar kepada mangsa banjir. Sehingga air surut, masih ada mangsa yang ditemui tidak mendapat apa-apa bantuan makanan sehinggalah mereka boleh keluar mengharung air membeli makanan sendiri. Keadaan ini diburukkan lagi dengan ketiadaan liputan telefon yang khabarnya terpaksa diputuskan sementara disebabkan banjir.

Hati ambe sungguh tersentuh melihat ada saudara-saudara kita secara individu mengeluarkan belanja sendiri membeli makanan-makanan di pasaraya berhampiran dan dihantar ke pusat-pusat penempatan mangsa banjir sementara menunggu bantuan tiba. Banyak pasaraya yang kehabisan stok makanan kerana telah dibeli dan dihantar kepada mangsa banjir. Ambe mendapat khabar, ada pemuda-pemuda yang bekerja di Petronas Kerteh membeli barang makanan dalam jumlah yang banyak untuk membantu mangsa-mangsa banjir. Ambe sungguh terharu... atas dasar itulah ambe turun ke Kemaman untuk membantu setakat yang mampu samada tenaga atau wang ringgit. Walaupun sedikit... ambe harap usaha ambe ini diterima oleh-Nya.


Semoga bantuan anda mendapat pahala di sisi-Nya


Ambe sebagai orang Terengganu mengambil kesempatan mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua sukarelawan yang sudi datang membantu. Ambe yang melihat sendiri keadaan di sini sungguh sedih di atas apa yang terjadi. Walaupun banjir di Kemaman ini dikatakan terburuk... tetapi khabarnya saudara-saudara kita di Kuantan juga mengalami nasib yang lebih teruk. Bagi semua individu yang perihatin datanglah dan hulurlah bantuan setakat yang mampu bagi membantu meringankan beban saudara-saudara kita di sini.



Semoga bantuan yang kita hulurkan dengan ikhlas akan menjadi timbangan amal baik yang berat di sana nanti. Terima kasih untuk semua yang membantu. Abe Din.
Read more >>

29 October 2013

Kuala Kemaman

Salam kunjungan untuk semua... semoga korang sume sihat-sihat belaka. Pada post kali ini... ambe nak perkenalkan pada korang, yang belum kenal le... satu tempat yang ambe selalu singgah iaitu Kuala Kemaman. Biasa-biasa ambe datang ke kawasan Kuala Kemaman melalui Geliga. Bagi anda yang ingin melihat suasana perkampungan nelayan boleh le datang berkunjung ke sini. Orang kata satar di sini sedap. Betul ke? Emm... memang sedap sebab ambe dah cuba. Perghh..


Pantai yang ditambak dengan batu bagi 
menggurangkan kesan hakisan

Pernah satu ketika dahulu kuar paper cerita tentang hakisan di Kuala Kemaman. Sekarang ni nampak Kerajaan dah tambak dengan batu-batu bagi menahan hakisan ombak Laut China Selatan. Ambe memang sokong usaha murni ni... kalau tidak dah tentu Kuala Kemaman hanya tinggal namanya sahaja.

Sebilangan besar penduduk kat sini adalah nelayan. Kalau korang nak tengok kegigihan nelayan, buleh datang sini. Mereka susah payah bekerja nak sara keluarga. Kalau musim angin dan laut gelora tak boleh nak pergi laut. Susah le sikit nak cari rezeki. Sekarang ni dah ramai dah anak-anak nelayan yang mempunyai kerjaya yang lebih baik. Peratus yang masih menjadi nelayan telah menurun. Saing ambe yang berkerja di sini kabo... ada di antara anak-anak nelayan kat sini dah boleh berdikari tanpa bergantung kepada kerja-kerja sebagai nelayan. Bagus le macam tu..

 
Aktiviti mengorek pasir bagi mendalamkan kuala

Dari pemerhatian ambe... projek pembangunan yang begitu pesat di daerah Chukai pada masa ini sedikit sebanyak mengubah kualiti air sungai Kuala Kemaman. Masa ambe datang sini... sempat singgah di sebuah kedai makan tepi sungai... tengok air sungai cukup keruh. Air keruh ini akan mengalir ke laut. Jika korang perhati ke kawasan kuala... korang akan nampak perbezaan ketara warna air laut dan sungai yang bercampur. Percampuran air keruh dan air laut yang jernih sedikit sebanyak telah menjejaskan keindahan pantai Kuala Kemaman. 

Di seberang sungai pula... aktiviti mengorek pasir sedang giat dijalankan. Jika keadaan seperti ini tidak dikawal, kawasan pesisir pantai akan tercemar teruk. Ikan dan batu karang tentu terjejas. Nelayan pantai terpaksa pergi jauh dari pantai untuk menangkap ikan dan mencari rezeki.


Kawasan yang berpotensi untuk memancing ikan


Pasar ikan Kuala Kemaman

Dari pengamatan ambe, Kuala Kemaman adalah salah satu kawasan yang sangat berpotensi untuk dijadikan kawasan tarikan pelancong bagi tujuan perkelahan dan memancing. Pihak berwajib perlu pelihat potensi kawasan ini sebagai salah satu kelebihan yang sepatutnya diurus dengan baik dan berkesan. Mungkin satu masa nanti... bila ambe sampai lagi ke sini, diharapkan akan berlaku perubahan yang besar di kawasan ini. Penduduknya tidak lagi bergantung hanya semata-mata mencari rezeki sebagai nelayan tetapi diperluaskan, selari dengan potensi yang ada di kawasan ini.
Hingga berjumpa lagi.
Abe Din.


Read more >>

19 October 2013

Jarum Dungun

Salam kunjungan untuk semua pelawat. Moga-moga anda semua gembira dan dirahmati-Nya selalu. Mungkin masih belum terlewat untuk aku ucapkan selamat menyambut Aidil Adha kepada semua pelawat yang beragama Islam. 

kali ni.. aku nak kongsi pengalaman aku semasa melakukan ujian mencandat di Teluk Lipat, Dungun. Walaupun masa kunjungan sangat singkat... pengalaman mencandat di sana adalah sesuatu yang tidak dapat dilupakan. Dengan keindahan pantai dan sinaran lampu jalan serta lampu dari kedai makan memang cantik dan mengasyikkan. Selalunya kalau aku turun mencandat... kawasannya agak tersorok dan jauh dari kesibukan kenderaan. Berbeza sedikit di sini.... proses mencandat memang tidak dapat hendak dipisahkan dari kesibukan aktiviti lain yang dilakukan manusia.

Trip yang disertai oleh lima gang sotonglaut ini tidak membuahkan hasil seperti yang diharapkan. Semua ahli tidak berjaya menjerat sotong pada malam berkenaan. Mungkin juga keadaan laut yang bergelora... sekali-sekala nampak kelibat anak-anak gelombang musim tengkujuh sudah mula datang menyapa kawasan pantai. Memang peluang untuk mendapatkan sotong sedikit tipis.

Gang yang menyetai trip kali ini memang rajin-rajin belaka. Walaupun tidak dapat sotong... (sebenarnya tarikan sotong pun tak merasa), mereka masih terus gigih membaling candat dan membuat karauan. Pelbagai teknik karuan dan henjutan dilakukan, semuanya tidak membuahkan hasil. Kami membuat kesimpulan tiada sotong yang menghampiri kawasan pantai.

 Sotong tunggal pada pagi berkenaan

Ketika hampir subuh... Seekor sotong jarum telah sudi menangkap candat aku. Pada hari itu... aku sorang je dapat sotong. Sotong jarum sesat berkenaan sangat berminat kepada candat Yamashita yang telah dibuat sedikit modifikasi. Bila aku dah dapat sekor... rakan lain yang telah letih, mula gagah membaling umpan menghala ke laut.... malangnya kami telah ditakdirkan mendapat seekor sotong sahaja. Selepas ditunggu sotong berikutnya tidak muncul-muncul, kami sedekahkan sotong tunggal kami pada seekor kucing yang memang sedia menunggu di lokasi. Kalau nak di bawak balik ke resort memang tak padan. Buat kawan gelak je.... dah memang rezeki kucing kat situ.

Tertancap kukuh pada pangkal lengan utama

Bagi korang yang tak pernah rasa camane tarikan sotong jarum... bila lagi nak cuba. Kali juga aku nak share beberapa tips untuk memancing sotong jarum. Hok pertama sekali sotong jarum kerap muncul ketika air bergelora. Candat yang paling digemarinya ialah warna merah dan pink. Dua warna ni adalah warna universal bagi sotong. Walaupun begitu warna lain juga boleh membuka selera sotong jarum seperti hijau dan oren. Warna selain merah dan pink sangat bergantung kepada keamatan cahaya dan kejernihan air. Kalau ada bulan mengambang... lagi best. Gabungan air yang sedikit bergelora dan cahaya bulan adalah petunjuk tentang kehadiran sotong jarum. 

Spesies "straw" ini selalunya hadir berkumpulan. Jika korang dapat sekor... tentu ada lagi kawanan sotong yang mencari makan. Baling candat menghala ke laut. Tarikan jarum tidaklah sekuat sotong mabang. Tarikannya terasa sedikit kuat di permulaan dan lemah pada peringkat pertengahan dan akhir tarikan.

Saiz sotong jarum boleh dijangka dan dibezakan berdasarkan cara tarikan sotong berkenaan. sotong jarum yang besar selalunya akan melendutkan joran anda dalam tempoh lama  sebelum tarikan diperlahankan. Selalunya satu hingga tiga kali pecutan atau lendutan joran akan terjadi. Panjang badan jarum boleh dijangka mengikut lama setiap sela pecutan yang dilakukannya. Semakin lama tempoh pecutan setiap satu sela... semakin panjanglah sotong berkenaan. Berbeza dengan sotong mabang yang melakukan pecutan-pecutan pendek tetapi kuat dan berat. 

Jika pecutan yang dilakukan lebih lama dan banyak tali dibawa keluar... ada dua kemungkinan yang biasa berlaku. Bagi menjangkakan kemungkinan yang berlaku, anda harus peka pula pada arah tali dilarikan. Jika tarikan talinya tidak sekata, ke bawah, ke kiri atau kanan... kemungkinan makhluk yang menyambar candat anda adalah ikan. Jikalau arah tali yang dibawa lari lurus ke hadapan dan ke atas dengan sela pecutan yang lama dan berat,  berkemungkinan spesies yang melarikan candat anda adalah "sotong torak".

Sekian untuk kali ini... hingga berjumpa lagi.
Abe Din
Read more >>

11 October 2013

Menu Teluk Lipat

Salam kunjungan untuk semua.. post kali ini adalah sambungan daripada dua post sebelumnya. Saja aku nak berkongsi pengalaman aku dengan korang masa aku melawat ke Pantai Teluk Lipat, Dungun. Walaupun kunjungan kali ini tidak membuahkan sebarang hasil dari mencandat tetapi kami dapat juga rezeki sotong. Sotong celup tepung yang dijual sepanjang Pantai Teluk Lipat. Kihkih.. Kenyang perut... 

Sepanjang aku di Dungun, rasanya tiga kali aku berulang-alik ke gerai sotong goreng hanya untuk makan sotong celup tepung dan pelbagai lagi menu yang dijual di sana. Sesaper yang belum sampai ke sini... mari lah datang. Best sungguh.

Sotong celup tepung yang ranggup

Sotong celup tepung kedai sebelah.. kurang power

Sotong dan ketuka celup tepung

Makanan wajib kat sini.. kepok lekor goreng

Ikan celup tepung. Sedap sungguh

Minuman kelapa muda yang sungguh menyegarkan

Sepanjang aku kat sini... aku sempat cuba sotong goreng dari beberapa kedai yang berbeza. Walaupun nampak macam sama... tetapi rasa setiap satu sangat berbeza. Aku suka satu kedai tu... hok tepi sekali. Sotong torak yang digoreng cukup ranggup dan lembut. Kalau aku datang lagi ke sini... inilah satu-satunya kedai pilihan aku. Aku citer kat korang pun dah meleleh air liur... sodap sungguh. 

Korang yang belum sampai sini... cepat-cepat datang. Aku bimbang musim tengkujuh nanti sume kedai ni dah tak wujud. Kena pukul ombak Laut China Selatan yang cukup ganas. Kihkih... tu sume imiginasi aku je.. datang, jangan tak datang. Hingga jumpa lagi.

Selamat menyambut Aidil Adha.
Abe Din
Read more >>

Ronda ke Teluk Lipat

Selamat datang untuk semua. Kali ni... aku nak sambung story tentang kunjungan aku ke Dungun. Masa free sempat aku ronda-ronda dengan kengkawan untuk survey lokasi mencandat. Dengar kata kat sini banyak sotong. Kami nak cuba je... kalau dapat banyak. Kami nak datang lagi... hehe.

Jalan masuk ke satu lokasi

Kawasan yang kami pilih terdapat banyak batuan dan rasanya memang ada sotong. Ada dua orang dilihat berjalan di kawasan pantai sambil melontar candat. Ada sotong rasanya... 

Lokasi yang nampak berpotensi.. tapi berpagar

Masa mencandat... bulan mula naik. Malangnya air laut pulak bergelora. Penat mencandat sampai pagi... sekor sotong pun tak sudi menyambar umpan.  Tempat punya cantik, mustahil takde sotong. Risikan sebelumnya dikhabarkan memang kawasan ini merupakan lokasi sotong mabang bermain. Mungkin rezeki kami takde lagi.

Lokasi tempat percubaan dilakukan
Susunan batuan buatan manusia cukup mengujakan kami.

Lokasi yang cukup berpotensi

Mungkin rezeki kami takde. Kami bercadang untuk cuba lagi pada masa akan datang. Harap-harap pada kunjungan berikutnya... dapat sotong. Selepas pagi muncul... kami semua berangkat pulang ke resort. Walaupun sotong takde... kami tetap dapat sotong.. "sotong goreng celup tepung" Hehe..

Jumpa lagi..
Abe Din
Read more >>

Bali di Dungun

Selamat dan dan selamat berkunjung kepada semua pelawat. Lama juga aku tak jenguk blog sotonglaut. Penghujung tahun macam ni... aku memang sibuk dengan kerja. Nak pergi mencandat pun takde masa.

Baru-baru ni... aku terlibat dengan tugasan di luar... di Dungun, Terengganu. Lokasi di Mayang Sari Resort, Pantai Teluk Lipat, Dungun. Dalam kepala dah mula mencongak untuk bawa pancing. Maklumlah... kawasan resort berhadapan dengan Laut China Selatan. Apa lagi... ni le masa nak test power.

Pintu masuk ke Mayang Sari Resort

Mula-mula sampai... memang aku kagum dengan resort ni. Menawarkan konsep dan pengalaman Bali. Sapa-sapa yang tak pernah pergi ke Bali.... boleh datang sini. Kalau best baru gi Bali, Indonesia. Kawasan persekitaran memang cantik...


Gambar hadapan salah satu rumah Bali

Sekitar kawasan resort banyak terdapat tumbuhan-tumbuhan yang hijau dan cantik. Berbaloi jugak datang sini. Dalam 3 hari dua malam kat sini apa le aku  nak buat... mungkin jalan-jalan kat bandar Dungun... mencandat sudah semestinya. bila..

Permandangan Laut China Selatan dari Cafe

Ruang rehat di Resort

Masa nak masuk bilik...rupa-rupanya pintu dia kat belakang. Bilik boleh le tahan.. masa nak gi mandi...bilik air pulak takde dinding. camne nak mandi. Kalu ada orang ngintai macamane. Last sekali pakat terjun kolam kat belakang rumah. Puas jugak aku mandi sampai merah bijik mata. Lepas tu nak bagi kursus pulak... budak-budak aku tu perasan ke mata aku merah? Lantak le diorang. Masa mandi kolam tu teringat zaman budak-budak dulu.

Kolam mandi resort berkonsepkan "Bali"

Lepas habis tugas... tidur. Memang best. Malam nanti dah plan nak gi candat kat pantai.. Makan kat sini biasa-biasa saja... tak rasa macam Bali pun. Rasa macam dok Malaysia jugak. Disebabkan makanannya biasa saje... aku dengan kekawan banyak pergi makan kat luar... bandar Dungun. Boleh gak jalan-jalan hilangkan boring.. Tak sabar nak tunggu malam. mencandat..

Jumpa lagi.
Abe Din
Read more >>

04 October 2013

Salam Dari Kuantan

Selamat berkunjung kepada semua pengunjung dan pelawat. Pada post kali ini, aku nak perkenalkan kepada korang sume dengan seorang lagi sahabat baru sotonglaut. Sahabat yang aku maksudkan itu ialah Mohd Zulkifly dari Kuantan, Pahang.

E_mail, aku terima pada 5.57PM, 24 September 2013 bersamaan hari selasa. Beliau boleh dikatakan kerap juga mencandat dan mengewang sotong sekitar Benteng Pemecah Ombak Gebeng, Pantai Pelindung Beserah dan teluk Tongkang Pelindung. Beliau juga menyertakan dua keping gambar digital untuk tatapan korang sume.

 Mohd Zulkifly dari Kuantan

Jika korang berminat untuk menghubungi beliau, bolehlah menghantar e-mail menggunakan alamat bigbug_yn@yahoo.com. bukan apa.... kalau korang tersesat ke Kuantan boleh juga le ajak Zul melawat dan mencuba lokasi terbaik di sana. Orang kata sotong pemecah ombak kat sana... memang power giler. Bila lagi korang nak test..

 Mabang yang berjaya beliau candat

Bagi korang yang masih belum hantar gambar korang bersama sotong ... bile lagi nak hantar. Kongsi-kongsi le dengan orang lain. Jangan kedekut sangat pengalaman tu.... kalau ada story berkaitan sotong pun ok gak. Blog buruk aku ni... tanpa segan silu akan publish pengalaman korang dengan syarat ia bersesuaian dengan tema blog sotonglaut.

Salam perkenalan bagi pelawat yang baru tiba ke sini. Sehingga berjumpa lagi. Sekian.
Abe Din.
Read more >>

24 September 2013

Penyesuaian Mabang

Selamat datang kepada semua pengunjung. Semoga anda semua sentiasa berada di dalam keredhaan-Nya. Pada post kali ini, aku akan berkongsi sedikit maklumat tentang penyesuaian bentuk badan sotong mabang. Baru-baru ini, aku berkesempatan mengikut satu trip ke Kijal. Trip yang diatur pada sebelah malam itu telah disertai oleh tiga orang lagi pencandat sotong mabang.
 
Ketika sampai di lokasi, kami lihat keadaan air yang agak bergelora. Situasi ini memang kurang sesuai untuk menjerat spesies sotong mabang. Alang-alang dah sampai kami masuk juga ke port mencandat. Sampai di tempat yang dituju... aku terus mencari batu yang agak rata dan terus lepak sambil baring. Sementara menunggu dua orang lagi sampai... aku sempat melelapkan mata seketika. Ombak memang kuat... tanda-tanda berhenti pun tak nampak.
 
Bila rasa boring... aku turun ke tepi batu dan membaling candat ke tengah air laut yang bergelora. Tanpa di sangka-sangka, tarikan kuat dikesan menyambar candat berhampiran dengan tebing batu ketika balingan candat kali kedua. Sah sotong... memang tak sangka. Saiz besar lengan orang dewasa. Pada malam itu aku berjaya menaikkan 6 ekor sotong mabang pelbagai saiz.
 
Sebaik sahaja dua orang lagi rakan sampai... koleksi kami makin bertambah. Walaupun rezeki pada malam tu tak banyak... salah satu tangkapan yang berjaya dinaikkan oleh seorang rakan sotonglaut bersaiz mega dan sentiasa menjadi idaman pencandat sotong mabang. 
 

 Sotong yang dinaikkan bersaiz besar dan panjang

Sotong mabang biasanya berbadan bulat dan gempal... tidak terlalu panjang ataupun gemuk pendek. Sotong sebegini biasa bermain di kawasan batuan berair tenang. Walaupun begitu, sotong melakukan penyesuaian semulajadi kepada bentuk badannya jika berada di kawasan berarus laju dan bergelora. Tujuannya adalah untuk memudahkan ia bergerak dan mencari makanan. Jika korang memperolehi sotong yang agak panjang... korang boleh membuat kesimpulan bahawa...  air tempat habitat sotong berkenaan tinggal berarus deras dan bergelora. 

Sotong gempal dan gemuk yang suka bermain di air tenang sangat kuat membenam apabila terkena umpan. Walaupun lariannya tidak begitu laju... tarikannya sangat kuat dan berat. Sotong bersaiz panjang pula yang mendiami habitat berarus laju... mempunyai daya tarikan yang kuat dengan pecutan awalnya yang sangat bertenaga. Sotong begini mampu melepaskan diri dengan melakukan kejutan ketika memecut. Bagi menjerat spesies sotong arus deras, korang perlu melonggarkan drag kekili agar sotong tidak tercabut dan terlepas lari dengan mudah.


Dapat saiz macam ni dalam 5 ekor pun dah berbaloi

Sekian dahulu untuk kali ini... hingga berjumpa lagi.
Abe Din.
Read more >>

17 September 2013

Hasil Trip S4/5

Selamat datang untuk semua. Post kali ini memaparkan hasil tangkapan peserta Trip Pulau Siri4/5. Peserta Trip Siri 4 bertolak pulang pada pukul 11 pagi. Ketika kami meninggalkan pulau, sotong masih galak menyambar candat... tapi apakan daya, pemandu bot sedang menunggu. Kami terpaksa berkemas dengan tergesa-gesa dan bertolak pulang. Kami juga tidak sempat untuk bergambar bersama tangkapan di lokasi. Semua gambar yang diperolehi di Whatsapp dari rumah peserta.


WhatsApp Dari Chukai, Kemaman
Pencandat: Cikgu Man
 
 


WhatsApp Dari Cheneh, Kemaman
Pencandat: Suhaimi
 
 


WhatsApp Dari Kota Bahru, Kelantan
Pencandat: Cikgu Irwan dan Kamarudin
 
 

Sekian untuk post kali ini... hingga berjumpa lagi.
Abang Din.
Read more >>

16 September 2013

Trip Pulau S4/5

Selamat datang kepada semua pelawat sotonglaut. Baru-baru ini trip pulau Siri 4 dan 5 telah diadakan di Pulau Ular, Cherating. Siri 4 disertai 5 orang pemancing dan pencandat manakala Siri 5 disertai 4 orang pencandat. Bersama Post kali ini disisipkan gambar-gambar peserta ketika beraktiviti di sana.



Air laut bergelora. Mendebarkan semua peserta


Air lebih tenang berhampiran pulau. 
Kecantikan karang dapat dilihat dengan jelas


Bergambar sebaik tiba di pulau
Dari kiri: Cikgu Irwan, Kamaruddin, Man dan Suhaimi 


Memancing sambil bersantai

Melayan tarikan sotong mabang mega



Peserta Siri ke-5 memunggah barang ke bot


Kamarudin bersama pari bintik



Bertolak pulang ke tanah besar
Pemandangan di dasar cukup cantik. 
Karang dan ikan dapat dilihat dengan jelas.


Hasil tangkapan pada post berikutnya.
Sekian, Abe Din.
Read more >>

14 September 2013

Fenomena Air Penor

Selamat datang kepada semua pengunjung sotonglaut. Pada post kali ini, aku ingin berkongsi sedikit maklumat dan pengetahuan berkenaan satu fenomena alam semulajadi untuk panduan korang. Fenomena yang aku maksudkan ialah "air penor".

Istilah ini mungkin asing bagi korang dan ia juga asing bagi aku. Aku bertemu dengan fenomena ini secara tidak sengaja di Pantai Kemasik dan Pulau Ular, Cherating. Pada malam ketika aku mencandat... air cukup cantik, tenang dan tidak bergelora. Selalunya... keadaan seperti ini mampu menghasilkan jumlah tangkapan di luar jangka.

Malangnya apa yang diharapkan tidak berlaku. Di Kemasik, aku hanya berjaya menjerat seekor sotong mabang bersaiz sederhana dan seekor lagi sotong besar berjaya melepaskan diri. Selepas itu tiada langsung sambaran dari sotong. Bahu pula semakin sakit kerana kerap membaling jig. Hari itu... aku pulang pada pukul 5.30 pagi dengan perasaan kecewa. Aku masih belum tahu sebabnya pada ketika itu.

Sotong tunggal yang berjaya dijerat di Kemasik

Pada hujung minggu berikutnya, aku mengikuti satu trip siri 4 ke pulau ular. Keadaan yang sama berlaku. Aku dan peserta trip gagal memperolehi sebarang tangkapan ketika malam hari walaupun keadaan air dan bulan cukup baik. Seorang dari peserta trip kami cuba membuat hipotesis tentang keadaan ini. Kami semua bersetuju dengan pendapat ini. Setelah tiada sotong yang ditangkap sepanjang malam.... kami mengambil keputusan untuk pulang ke khemah dan berehat. Rezeki kami hanya datang pada siang hari keesokannya.

Sampai di tanah besar... aku bertanya kepada pemandu bot kami. Pak Yahya mengesahkan fenomena ini dengan satu terminologi tempatan yang baru bagi aku iaitu "air Penor". Sampai di Rumah... aku sahkan pula penemuan ini dengan otai sotong di kawasan aku dan mereka memberikan jawapan yang sama iaitu "air penor". Carian di laman sesawang pula gagal menemui maklumat berkaitan penggunaan istilah ini.

Gambar "air penor" tidak jelas menunjukkan fenomena yang berlaku

Apakah "Air Penor"
Air penor ialah keadaan di mana air laut akan menghasilkan cahaya-cahaya bersinar putih kehijauan atau kebiruan apabila berlaku kocakan dan pelanggaran antara atau dengan molekul-molekul air laut. Selalunya fenomena ini berlaku ketika air jernih. Kilauan cahaya ini dapat dilihat dengan jelas ketika ombak memukul pantai atau ketika bot membelah lautan. 

Setiap kali tali pancing ditarik... garisan-garisan cahaya terbentuk dan dapat dilihat dengan jelas di waktu malam. Gewang atau umpan yang ditarik pula akan menghasilkan kilauan cahaya yang lebih besar dan memanjang apabila ditarik.

Kita mudah mengesan kedudukan umpan dan arah tali pancing kita sebaik sahaja tali dihenjut atau ditarik. Keadaan ini akan menakutkan sotong dan ikan untuk mendekati umpan yang dibaling. Fenomena ini adalah sesuatu yang tidak baik bagi pencandat sotong dan mereka yang menggunakan gewang atau rapala bagi memancing ikan. Jika fenomena ini berlaku tentu hasil akan kurang atau tiada langsung. Walaupun begitu, ikan dan sotong masih boleh ditangkap dengan mudah pada waktu siang hari kerana fenomena ini sukar dilihat pada siang yang terang.

Ketika mengambil air sembahyang... titik-titik cahaya berwarna bertaburan di lengan dan tangan dan hilang seketika kemudian. Keadaan ini mengingatkan aku tentang cerita fiksyen Avatar. Fenomena ini masih sukar untuk aku jelaskan puncanya. Mungkin kerana tindakbalas molekul air dengan air hujan atau bahan kimia asing ataupun mungkin juga ia terjadi disebabkan perbezaan kepekatan garam dalam air laut. Aku percaya sains ada jawapannya...cuma aku masih belum menemuinya.

Sekian dahulu untuk kali ini. Jumpa lagi.
Abe Din
Read more >>

31 August 2013

Sejarah EGI


Selamat datang kepada semua pengunjung sotonglaut.blogspot.com/. Pada kali ini, aku nak story sikit  dan share dengan korang berkaitan dengan sejarah penciptaan EGI. Pada umumnya EGI merujuk kepada umpan tiruan yang dicipta dan digunakan oleh nelayan tradisional Jepun. Umpan ini dicipta dengan meniru gaya ikan dan udang bagi memikat sotong. Pada tafsiran yang lebih luas, EGI juga merujuk kepada gaya permainan sotong yang meliputi teknik-teknik tertentu dan dimainkan di perairan negara Jepun.

Dari rujukan yang aku perolehi, dikatakan bahawa jig sotong pertama telah mula dicipta sekitar 300 hingga 400 tahun yang lalu. Sekali imbas penciptaan jig pertama ini masih kekal utuh dari segi rupa bentuknya. Ia menjadi asas utama kepada penciptaan jig-jig sotong pada zaman moden.

 
Mengikut sejarahnya.. kalau korang nak tahu le.., jig sotong terawal telah dicipta oleh seorang pemuda yang telah melihat kawanan sotong di sebuah pelabuhan di Jepun. Beliau berfikir cara yang lebih baik untuk menangkap sotong-sotong berkenaan. Dari pemerhatiannya, beliau dapati sotong kerap menjadi mangsa ikan kerana pergerakannya yang perlahan dan kerap berhenti-henti ketika berenang. Selepas melakukan berapa rekaan jig dan membuat beberapa percubaan.. maka terciptalah umpan tiruan ini yang dinamakan EGI.

EGI awal dicipta menggunakan kayu maple hanyut dan duit syiling digunakan sebagai pemberat. Pada ketika itu kain atau balutan jig masih belum digunakan. Seiring dengan perubahan masa, ukiran tangan dan haba digunakan bagi melakar tulisan dan warna berbeza pada badan jig. Bulu kuda digunakan untuk meniru kaki udang manakala bulu burung digunakan untuk meniru sirip ikan dan bertujuan melambatkan jig tenggelam. Seterusnya siri dawai halus dan mata kail telah diletak di belakang EGI dan evolusi ini telah memangkin kepada penciptaan jig (EGI) moden pada masa kini.


Pada masa dahulu, jig-jig kayu tradisional ini telah digunakan secara meluas oleh nelayan-nelayan tempatan Jepun di Satsuma, Wilayah Kagoshima. Setiap jig yang digunakan pada ketika ini mengambarkan kekayaan hasil seni penduduk Jepun pada ketika itu. Rata-rata jig yang dihasilkan bersaiz 16 cm panjang atau lebih kurang 6.29 inci. 


Sekarang, jig-jig moden telah dihasilkan menggunakan badan-badan polikarbonat. Pelbagai warna foil dan kain balutan yang lengkap dicipta dengan pemberat plumbum atau timah bagi menambahkan keseimbangan dan kesempurnaan pada jig moden. Hingga kini, rekabentuk asas dan fungsinya masih tidak berubah. Penggunaan EGI sotong yang berasal dari negara asalnya Jepun bagi tujuan menangkap sotong juga dikenali dengan panggilan egingu

Potensi jig-jig dari negara matahari terbit ini dalam menjerat sotong memang tidak boleh dinafikan. Sehingga kini, jig-jig Jepun ini telahpun memasuki pasaran global. Jig Jepun ini  mudah dibeli di negara kita dan di negara-negara seperti Australia dan Eropah. Apa yang menjadi kebimbangan pada ketika ini, ialah kehadiran jig-jig tiruan buatan China yang banyak ditemui di pasaran. Moga-moga EGI Jepun ini akan terus kekal mewarnai dunia pancingan sotong di negara kita. Sekian... jumpa lagi.
Abe Din.
Read more >>

Blogger Pancing