PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

19 October 2013

Jarum Dungun

Salam kunjungan untuk semua pelawat. Moga-moga anda semua gembira dan dirahmati-Nya selalu. Mungkin masih belum terlewat untuk aku ucapkan selamat menyambut Aidil Adha kepada semua pelawat yang beragama Islam. 

kali ni.. aku nak kongsi pengalaman aku semasa melakukan ujian mencandat di Teluk Lipat, Dungun. Walaupun masa kunjungan sangat singkat... pengalaman mencandat di sana adalah sesuatu yang tidak dapat dilupakan. Dengan keindahan pantai dan sinaran lampu jalan serta lampu dari kedai makan memang cantik dan mengasyikkan. Selalunya kalau aku turun mencandat... kawasannya agak tersorok dan jauh dari kesibukan kenderaan. Berbeza sedikit di sini.... proses mencandat memang tidak dapat hendak dipisahkan dari kesibukan aktiviti lain yang dilakukan manusia.

Trip yang disertai oleh lima gang sotonglaut ini tidak membuahkan hasil seperti yang diharapkan. Semua ahli tidak berjaya menjerat sotong pada malam berkenaan. Mungkin juga keadaan laut yang bergelora... sekali-sekala nampak kelibat anak-anak gelombang musim tengkujuh sudah mula datang menyapa kawasan pantai. Memang peluang untuk mendapatkan sotong sedikit tipis.

Gang yang menyetai trip kali ini memang rajin-rajin belaka. Walaupun tidak dapat sotong... (sebenarnya tarikan sotong pun tak merasa), mereka masih terus gigih membaling candat dan membuat karauan. Pelbagai teknik karuan dan henjutan dilakukan, semuanya tidak membuahkan hasil. Kami membuat kesimpulan tiada sotong yang menghampiri kawasan pantai.

 Sotong tunggal pada pagi berkenaan

Ketika hampir subuh... Seekor sotong jarum telah sudi menangkap candat aku. Pada hari itu... aku sorang je dapat sotong. Sotong jarum sesat berkenaan sangat berminat kepada candat Yamashita yang telah dibuat sedikit modifikasi. Bila aku dah dapat sekor... rakan lain yang telah letih, mula gagah membaling umpan menghala ke laut.... malangnya kami telah ditakdirkan mendapat seekor sotong sahaja. Selepas ditunggu sotong berikutnya tidak muncul-muncul, kami sedekahkan sotong tunggal kami pada seekor kucing yang memang sedia menunggu di lokasi. Kalau nak di bawak balik ke resort memang tak padan. Buat kawan gelak je.... dah memang rezeki kucing kat situ.

Tertancap kukuh pada pangkal lengan utama

Bagi korang yang tak pernah rasa camane tarikan sotong jarum... bila lagi nak cuba. Kali juga aku nak share beberapa tips untuk memancing sotong jarum. Hok pertama sekali sotong jarum kerap muncul ketika air bergelora. Candat yang paling digemarinya ialah warna merah dan pink. Dua warna ni adalah warna universal bagi sotong. Walaupun begitu warna lain juga boleh membuka selera sotong jarum seperti hijau dan oren. Warna selain merah dan pink sangat bergantung kepada keamatan cahaya dan kejernihan air. Kalau ada bulan mengambang... lagi best. Gabungan air yang sedikit bergelora dan cahaya bulan adalah petunjuk tentang kehadiran sotong jarum. 

Spesies "straw" ini selalunya hadir berkumpulan. Jika korang dapat sekor... tentu ada lagi kawanan sotong yang mencari makan. Baling candat menghala ke laut. Tarikan jarum tidaklah sekuat sotong mabang. Tarikannya terasa sedikit kuat di permulaan dan lemah pada peringkat pertengahan dan akhir tarikan.

Saiz sotong jarum boleh dijangka dan dibezakan berdasarkan cara tarikan sotong berkenaan. sotong jarum yang besar selalunya akan melendutkan joran anda dalam tempoh lama  sebelum tarikan diperlahankan. Selalunya satu hingga tiga kali pecutan atau lendutan joran akan terjadi. Panjang badan jarum boleh dijangka mengikut lama setiap sela pecutan yang dilakukannya. Semakin lama tempoh pecutan setiap satu sela... semakin panjanglah sotong berkenaan. Berbeza dengan sotong mabang yang melakukan pecutan-pecutan pendek tetapi kuat dan berat. 

Jika pecutan yang dilakukan lebih lama dan banyak tali dibawa keluar... ada dua kemungkinan yang biasa berlaku. Bagi menjangkakan kemungkinan yang berlaku, anda harus peka pula pada arah tali dilarikan. Jika tarikan talinya tidak sekata, ke bawah, ke kiri atau kanan... kemungkinan makhluk yang menyambar candat anda adalah ikan. Jikalau arah tali yang dibawa lari lurus ke hadapan dan ke atas dengan sela pecutan yang lama dan berat,  berkemungkinan spesies yang melarikan candat anda adalah "sotong torak".

Sekian untuk kali ini... hingga berjumpa lagi.
Abe Din

No comments:

Post a Comment

Blogger Pancing