PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

29 October 2013

Kuala Kemaman

Salam kunjungan untuk semua... semoga korang sume sihat-sihat belaka. Pada post kali ini... ambe nak perkenalkan pada korang, yang belum kenal le... satu tempat yang ambe selalu singgah iaitu Kuala Kemaman. Biasa-biasa ambe datang ke kawasan Kuala Kemaman melalui Geliga. Bagi anda yang ingin melihat suasana perkampungan nelayan boleh le datang berkunjung ke sini. Orang kata satar di sini sedap. Betul ke? Emm... memang sedap sebab ambe dah cuba. Perghh..


Pantai yang ditambak dengan batu bagi 
menggurangkan kesan hakisan

Pernah satu ketika dahulu kuar paper cerita tentang hakisan di Kuala Kemaman. Sekarang ni nampak Kerajaan dah tambak dengan batu-batu bagi menahan hakisan ombak Laut China Selatan. Ambe memang sokong usaha murni ni... kalau tidak dah tentu Kuala Kemaman hanya tinggal namanya sahaja.

Sebilangan besar penduduk kat sini adalah nelayan. Kalau korang nak tengok kegigihan nelayan, buleh datang sini. Mereka susah payah bekerja nak sara keluarga. Kalau musim angin dan laut gelora tak boleh nak pergi laut. Susah le sikit nak cari rezeki. Sekarang ni dah ramai dah anak-anak nelayan yang mempunyai kerjaya yang lebih baik. Peratus yang masih menjadi nelayan telah menurun. Saing ambe yang berkerja di sini kabo... ada di antara anak-anak nelayan kat sini dah boleh berdikari tanpa bergantung kepada kerja-kerja sebagai nelayan. Bagus le macam tu..

 
Aktiviti mengorek pasir bagi mendalamkan kuala

Dari pemerhatian ambe... projek pembangunan yang begitu pesat di daerah Chukai pada masa ini sedikit sebanyak mengubah kualiti air sungai Kuala Kemaman. Masa ambe datang sini... sempat singgah di sebuah kedai makan tepi sungai... tengok air sungai cukup keruh. Air keruh ini akan mengalir ke laut. Jika korang perhati ke kawasan kuala... korang akan nampak perbezaan ketara warna air laut dan sungai yang bercampur. Percampuran air keruh dan air laut yang jernih sedikit sebanyak telah menjejaskan keindahan pantai Kuala Kemaman. 

Di seberang sungai pula... aktiviti mengorek pasir sedang giat dijalankan. Jika keadaan seperti ini tidak dikawal, kawasan pesisir pantai akan tercemar teruk. Ikan dan batu karang tentu terjejas. Nelayan pantai terpaksa pergi jauh dari pantai untuk menangkap ikan dan mencari rezeki.


Kawasan yang berpotensi untuk memancing ikan


Pasar ikan Kuala Kemaman

Dari pengamatan ambe, Kuala Kemaman adalah salah satu kawasan yang sangat berpotensi untuk dijadikan kawasan tarikan pelancong bagi tujuan perkelahan dan memancing. Pihak berwajib perlu pelihat potensi kawasan ini sebagai salah satu kelebihan yang sepatutnya diurus dengan baik dan berkesan. Mungkin satu masa nanti... bila ambe sampai lagi ke sini, diharapkan akan berlaku perubahan yang besar di kawasan ini. Penduduknya tidak lagi bergantung hanya semata-mata mencari rezeki sebagai nelayan tetapi diperluaskan, selari dengan potensi yang ada di kawasan ini.
Hingga berjumpa lagi.
Abe Din.


8 comments:

  1. harap2 satu hari nanti dapat jejak kaki kat sini . in shaa Allah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selamat datang ke blog sotonglaut dan selamat datang ke Kemaman.

      Delete
  2. salam..big boss penah gune x jarvis walker razorback squid jig?
    -meji

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam meji x: Dulu ada guna.. sekarang dah tak guna sbb ia kurang sesuai untuk pancingan dari pantai menggunakan joran kerana kadar tenggelamnya yang cepat. Di laut cukup berkesan. Jig biasa2 je. Bentuk tidak begitu cantik.. tapi payah nak jumpa kat kedai. Mungkin kerana permintaan rendah... tuan kedai tak begitu nak jual.

      Delete
  3. memang payah nak jumpe...tu pun dapat 1 je..jenis yang ade duri kat belakang...main tepi pulau ok jugak tapi kalau tersangkut batu karang sendiri mau ingat la..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau sangkut yang muroh xpe.. kalu yang mahal. Fuhh... masib badan le.

      Delete
  4. sotong laut taknak berkumandang kat fb ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu ada FB.. dah delete. Bukan ape takut tak sempat nak layan. Sekarang dok care blog dangan google+ jer.

      Delete

Blogger Pancing