PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

15 November 2014

Sotong Penutup 2014

Salam kunjungan kepada semua pelawat. Ketika ambe sedang update post kali ini... kat luar rumah masih lagi hujan. Sejuk sampai ke tulang. Musim tengkujuh datang lagi... kalau hujan berterusan, air laut akan menjadi tawar. Keadaan ini akan menyebabkan sotong mabang menjauhi kawasan pesisir dan mula bergerak ke tengah laut. Peluang untuk menangkap sotong pada waktu dan ketika ini memang sangat tipis. 

Nampaknya otai-otai sotong terpaksa melupakan keinginan mencandat sotong buat seketika. Terpaksa beralih ke lapangan lain nampaknya. Ada yang sudah mula mencongak untuk melepaskan geram di sungai, paya dan kolam-kolam komersial. Nak buat macamane, kalu dah hobi tu... tak boleh tunggu lama sangat. Tangan dah mula menggigil nak tarik sotong dan ikan. Musim macam ni, ambe dah mula meninjau dan merisik kehadiran udang galah di kawasan ambe. Tak sabar dah nak bertarung...


Mungkin ini yang terakhir

Pada minggu lepas... ambe dapat kiriman WA daripada En. Zulkifly di Dungun. Sempat juga dia mencandat di Tanjong Jara, Dungun pada waktu pagi. Dapat juga seekor sotong mabang saiz kanak-kanak. Nak makan pun tak sampai hati... terus lepas balik. Dalam keadaan cuaca yang masih tidak begitu baik dengan hujan sekali-sekala masih ada lagi sotong yang sudi menyambar jig udang. 

Mungkin sotong sekor ni tak sempat lagi nak balik ke laut. Kalau jumpa nasihatkan dia... cepat-cepat pergi tengah laut. Sudah le kecil... berenang tak laju. Kalu datang air tawar... mati sesaje. Sotong kecil macam ni le yang akan menjadi penghibur di tahun hadapan. Jika umur panjang... sempat balik ke laut dan mampu hidup berdikari... tahun depan, paling kurang pun dia akan pulang semula ke pantai dengan berat melebihi satu kilogram. Sotong kalu makan cukup, memang cepat besar.


Semoga cepat besar... 
kami tunggu Mac tahun depan

Mungkin sotong yang Zul tangkap merupakan sotong terakhir yang kita boleh lihat di tahun 2014. Selepas ini... hujan semakin lebat... nak dapat sotong memang mustahil. Kita tengok tahun depan pula... siapa yang pertama sekali berjaya mencandat sotong secara landbase? Siapa individu bertuah yang mula-mula mengesan kehadiran sotong di pantai Terengganu? Paling lewat mungkin dalam bulan Mac sotong akan kembali semula ke pantai. Sementara menunggu... kemaskan senjata mana yang patut.. tunggu pertarungan tahun 2015. Mungkin lebih menarik dan lebih mencabar berbanding tahun 2014. Hingga berjumpa lagi-Abe Din

1 comment:

  1. tak pernah lagi dapat sotong waktu siang. bila lah nak dapat lesen macm tu.

    Update terbaru dari Tepen Caster: Fishzilla: Toman Ynag menakutkan

    ReplyDelete

Blogger Pancing