"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

06 November 2012

Qatar: Menyotong Pertama

Salam pertemuan sekali lagi. Selamat datang kepada semua pengunjung blog sotonglaut. Semoga anda semua berada di dalam rahmat yang maha kuasa. 

Lama sungguh ambe tak update sotonglaut.. tahun ni agak sibuk sikit sampaikan nak pergi mencandat pun tak berapa nak sempat. Pada kali ni Abe Din  nak kongsi beberapa foto seorang rakan rakan maya yang berada jauh di Qatar. E-mail dari


Lokasi mencandat di Al Wakrah Port, Qatar. Jauh tu... mungkin member ni ada kena mengena dengan kerja carigali minyak kot.. ambe agak je. Menurut pengirim, beliau mula belajar mencandat dari blog buruk Abe Din.... dan first time test power di Al Wakrah... kalau salah tolong betulkan.

Ambe rasa bersyukur kerana seorang lagi telah berjaya menjadi pencandat sotong. Semuanya kena bermula dari percubaan pertama. Pemancing ikan tegar juga boleh menambah koleksi pengalaman dengan cuba mencandat sotong pula.

Abe Din juga cukup berbangga dan berterima kasih dengan pengirim kerana sudi berkongsi sedikit pengalaman walaupun hanya beberapa gambar. Di Jepun, candat di pantai telah lama berada di dalam kelas profesionalnya yang tersendiri... kat Malaysia bila le akan jadi kenyataan? Ambe berharap satu hari nanti kot....


 

 Corak sotong ni memang cantik
Saiz yang boleh tahan

Saiz sotong dalam gambar di atas adalah jenis pendek membulat. Sotong jenis ini memang berat apabila ditarik kerana rintangan terhadap air yang tinggi. Drag perlu dilaraskan dengan betul semasa bertarung dengan sotong jenis ini. Jika drag terlalu ketat sotong cukup mudah untuk terlepas. Apa yang penting kena sabar banyak dan jangan terlalu ganas semasa menarik sotong...

Sedikit maklumat dan carian tentang lokasi Al-Wakrah boleh anda diperolehi dari wikipedia. Imej satelit kawasan pelabuhannya cukup cantik dan berpotensi untuk memancing dan mencandat sotong.

Carian ambe tentang aktiviti memancing di sana agak kurang diperolehi. Mungkin orang kat sana tak pantai mencandat kot. Aktiviti memancing dan menangkap ikan banyak tertumpu bagi tujuan komersial. Mungkin juga ambe tak jumpa maklumat kat internet.




Bertuah sungguh kalau dapat melawat dan mencari pengalaman di tempat orang. Terima kasih kepada pengirim di atas perkongsian anda. Semoga ada perkongsian dari anda selepas ini.


 
 Imej satelit Al Wakrah Port, Qatar.

Sehingga berjumpa lagi. Selamat memancing.
Abe Din

1 comment:

  1. kunjungan gan,bagi - bagi motivasi
    Hal mudah akan terasa sulit jika yg pertama dipikirkan adalah kata SULIT. Yakinlah bahwa kita memiliki kemampuan dan kekuatan.
    ditunggu kunjungan baliknya yaa :)

    ReplyDelete

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing