"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

18 January 2016

Modifikasi Jig 6

Salam kunjungan untuk semua. Pada post kali ini, ambe nak share satu lagi teknik ubahuai jig yang semakin popular pada masa kini iaitu teknik melekat sticker berkilat pada bahagian atas jig.

Teknik ini boleh diaplikasi pada jig udang berkulit platik, kayu atau kain. Bagi jig kayu dan plastik ianya lebih mudah.... hanya dapatkan pelekat yang sesuai dan lekatkan menggunakan gam yang kuat di bahagian atas ekor jig. Jika anda menggunakan jig berkulit kain ianya agak sukar untuk dilekatkan disebabkan permukaan kain yang tidak rata. Bagi menyelesaikan masalah ini, korang perlu memotong kain di bahagian yang hendak dilekat dan digantikan dengan sticker.

Salah satu jig yang menggunakan teknik lekatan sticker

Ada juga sticker yang boleh menyerap cahaya


Kelemahan utama teknik ini aialah lekatan yang mudah tercabut apabila jig berada di dalam air. Korang perlu menggunakan sticker yang kuat atau pun menambah gam kuat sebelum sticker dilekat pada jig udang. Jika faktor ini diabaikan, sticker akan mudah tercabut dan tertanggal.
 

Pelbagai cara melakukan lekatan atas


Mengapakah sticker dilekat di bahagian atas ekor jig? Salah satu sebab utama adalah apabila jig ditarik bahagian ekor jig akan terangkat ke atas dan ke bawah. Lenggokan jig ini secara tidak langsung akan menonjolkan kilatan sticker yang ditampal. Selalunya sotong akan menyerang jig dari arah belakang dan tepi jig. Warna dan cahaya yang terhasil dari sticker yang ditampal berupaya meningkatkan peratus serangan sotong pada jig berkenaan-Abe Din

No comments:

Post a Comment

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing