"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

23 December 2015

Sotong Penamat 2015

Salam kunjungan untuk semua sahabat-sahabat sotonglaut. Petang ni baru balik dari bermesyuarat di Kuala Terengganu. Letih juga... lama dah gatal tangan nak update blog tetapi masih tak berkesempatan. Sibuk dengan kerja yang ntah bila nak habis... siap satu, datang yang baru. Malam ni baru rasa lega dan ada mood nak menaip.

Kali ini ambe nak paparkan beberapa keping gambar sotong terakhir yang ambe dapat sebelum musim tengkujuh. Mungkin sotong ni... tak sempat balik ke laut. Baru nak bersiap dah kena tangkap. Masa tangkapan pada malam 10 November 2015 iaitu pada malam sambutan perayaan hari Deepavali. Selepas malam tu... kunjungan demi kunjungan tidak langsung bersambut... balik tangan kosong je.


Kecil Si Hitam Manis


Jig Coklat Yang Masih Berbisa

Di Pantai Barat seperti di Terengganu, Kelantan dan Pahang bila tiba musim tengkujuh setiap hujung tahun, ombak besar mula datang dan untuk mendapatkan sotong pada ketika ini hampir mustahil kecuali di laut lepas atau di kawasan unjam. Jika ada kawasan terlindung dari ombak seperti pulau... kemungkinan untuk mendapatkan sotong secara landbase masih terbuka luas. Nampak gayanya terpaksalah kumpulan hardcore sotong berehat panjang atau menukar profesion kepada pemburuan ikan. 


Tahun Hadapan Berjumpa Lagi


Walaupun rasa gembira dapat sotong terakhir tetapi ada juga dukanya... candat coklat yang Cikgu Faisal bagi selamat bersemadi di dasar laut... candat killer yang semakin sukar untuk diperolehi di Pantai Timur. Tahun hadapan perancangan perlu lebih kemas dan tersusun. Sotong dijangka akan mula berkunjung ke Pesisir Pantai Timur menjelang bulan Mac atau April.

Buat masa ini... masa terluang digunakan sepenuhnya untuk membuat persiapan bagi menanti kunjungan sotong pada 2016. Hingga berjumpa lagi-Abe Din

No comments:

Post a Comment

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing