"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

18 April 2010

Salam Perkenalan

Blog Sotong Mania mula dibangunkan dan pada Hari Sabtu, 17 April 2010. Blog ini dibangunkan bertujuan untuk mengumpul kenalan di seluruh negara disamping berkongsi pengalaman dan pengetahuan mengenai aktiviti pancingan sotong laut.

Di Malaysia khususnya di perairan Pantai Timur, sotong mula dipancing menjelang bulan April hingga Oktober bagi setiap tahun. Pada ketika ini, keadaan air laut boleh dikatakan kurang bergelora. Di Pantai Timur, aktiviti memancing sotong dikenali sebagai "mencandat sotong"

Aktiviti mencandat sotong kebiasannya dilakukan menggunakan bot laut di sepanjang perairan Pahang hingga Kelantan. Apabila tiba musim mencandat, lampu-lampu bot yang sedang mencandat boleh dilihat dari persisir pantai.

Ramai yang tidak mengetahui bahawa aktiviti mencandat sotong ini juga boleh dilakukan disepanjang pesisir pantai yang berbatu dan kawasan pulau. Aktiviti mencandat di pantai lebih dikenali sebagai "menggewang sotong". Di laut, sotong kebanyakkannya dicandat menggunakan koyan atau serek dalam panggilan tempatan. Sotong pantai pula dijerat menggunakan joran aksi ringan berserta umpan tiruan.

Bagi yang belum merasai pengalaman ini, tentunya agak pelik. Post yang berikutnya akan mengupas lebih lanjut mengenai pancingan setiap spesies sotong yang terdapat di perairan negara.

Diharapkan kehadiran blog ini akan memberikan pengalaman baru kepada pemancing-pemancing yang ingin memulakan aktiviti pancingan sotong. Blog ini juga diharapkan akan menambahkan lagi pengetahuan pemancing-pemancing yang telah lama menceburi aktiviti pancingan ini.

Salam perkenalan dari Abe Din.

No comments:

Post a Comment

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing