"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

06 August 2013

Pemilihan Tali

Selamat datang kepada semua pengunjung dan pencandat tegar sotong. Pada post kali ini, aku nak berkongsi sedikit berkaitan cara-cara untuk memilih tali bagi pancingan sotong mabang. Untuk pengetahuan korang bagi pancingan sotong di daratan, tali yang perlu digunakan perlu daripada tali jenis halus dan kuat. Tali yang dipilih juga perlulah sepadan dengan kekili dan joran yang digunakan. Semua faktor ini korang kena amik kira agar perlawanan dengan sotong menjadi lebih adil dan menyeronokkan.

Biasanye, aku menggunakan kekili bersaiz sederhana. Kekili udang pun bolek gak... tatapi masa lawan sotong... rase macam tak best sangat le. Aku guna kekili Shimano saiz kecil yang boleh memuatkan tali sepanjang 100 meter. Pancingan sotong mabang tidak perlu menggunakan tali yang panjang kerana ia akan memudahkan tali menjadi kusut. Pastikan juga tali yang korang guna hanya diisi lebih kurang 60 hingga 80 peratus sahaja daripada isipadu gelung kekili. Kalau korang degil... isi penuh-penuh, konon pro.. rase le sendiri. Aku taknak kabo, korang cube rasa dulu.. hehe. Belajar dari pengalaman lebih baik. Tak tau tanya, malu sesat jalan dan sotong tak dapat. kihkih.


Baca maklumat tali sebelum membeli

Sebelum korang beli tali pancing untuk mencandat sotong, pasti korang baca betul-betul maklumat yang ditulis. Aku syorkan korang cari tali yang mempunyai diameter antara 0.18 hingga 0.20 mm. Tali berdiameter kecil akan cepat tenggelam dan menjauhkan jarak balingan candat. Gunakan tali yang kuat.... mahal sikit pun takpe. 

Korang boleh juga guna tali benang.... bagi pencandat baru baik guna tali tangsi. Tali benang lebih kuat dan berdiameter kecil... kelemahan die mudah kusut di hujung joran dan kalau terbelit pada mata candat... kena potong tali. Paling malang mata candat boleh rosak. Satu lagi perlawanan menggunakan tali benang tidak begitu real. Keras semacam je.

Kalau korang degil gak nak guna tali benang ikut korang le... kalau dekat, aku ketuk kepala dah. Tapi apakan daya dok jauh. Takpe.. takpe jangan risau, buleh guna tali benang tatapi korang kena sambung tali tangsi lebih kurang beberapa meter sebelum cili dan candat diikat. Tujuannya ialah untuk menyerap tekanan dan menjadikan perlawanan real sikit. Jangan nangis batal pose.

 
Contoh jenama tali yang aku guna

Kat atas tu.. contoh tali yang aku pernah guna. Di pasaran memang banyak jenis tali dijual... tapi nak cari tali halus memang payah sikit. Sebelum korang beli... test tarik sekali, kalau putus, toksah beli. Sebelum test tengok tuan kedai dulu, biar dia tak nampak. Bukan ape... tali halus ni jarang dibeli. Akibatnya stok lama bertambun kat kedai. bile dah lame.. dia jadi reput sikit. Tu le sebab aku suruh korang test dulu.

Padankan tali dan kekili korang dengan joran halus dan ringan. Pencandat perlu membaling candat berulang kali tanpa jemu. banyangkan kalau joran korang berat dua kilo. Boleh patah tangan.

Sebelum aku blah, aku nak bagi tips yang last sekali. Korang jangan letak joran korang dalam kereta dalam tempoh yang lama. Apalagi jika korang parking kereta kat tempat panas. Tali akan mudah menjadi reput. Kalau rajin selepas guna, korang bilas tali menggunakan air tawar... bukan susah sangat, siram je dengan air mineral... Siap.

Cukup lah tu untuk kali ni. Aku ada kerja lain ni. Nak cari bahan-bahan mentah untuk masak berbuka nanti. Tutup pasar nanti. Terus tak leh masak. Jumpa lagi Selamat berpuasa untuk mereka yang berpuasa saje tau. Bye. Jumpa lagi..
Abe Din.

No comments:

Post a Comment

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing