"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

26 August 2013

Ikatan Candat Torak

Selamat datang kepada semua pengunjung sotonglaut. Pada post kali ini aku nak tunjuk cara-cara mengikat perambut bagi aktiviti mencandat sotong torak. Sotong torak biasanya dicandat di laut lepas. Sotong torak boleh dicandat menggunakan pancing atau "serek" yang begitu popular bagi nelayan-nelayan di pantai Timur.

Bagi mencandat sotong torak, korang boleh menggunakan umpan tunggal atau umpan pelbagai. Perbincangan kali ini akan menjurus kepada ikatan perambut jenis "multi bait" atau umpan campuran. Cara ikatannya hampir sama dengan ikatan pancing apollo. Pengguaan multi bait lebih kerap mendapat tarikan sotong torak berbanding penggunaan umpan tunggal.


Sebelum ikatan dibuat, sediakan satu tali utama yang selalunya lebih kasar dan satu lagi tali yang lebih kecil diameternya berbanding tali utama. Letak dalam keadaan selari dan buat gelung ikatan menggunakan surgeon's knot seperti yang aku tunjukkan di dalam rajah kat atas tu. Korang boleh membuat beberapa gelungan yang korang suka... tetapi jangan terlalu banyak. Aku rasa 3 hingga 5 gelungan sudah memadai.

Kemudian korang potong hujung tali kecil berdekatan dengan simpul seperti yang ditunjukkan oleh anak panah. Selepas tali di potong, tegakkan tali ke atas dan perhatikan keadaan tali yang di potong tadi. Jika kedudukannya mengembang seperti potongan A.... tahniah korang berjaya. Jika potongan seperti B.... salah le tu.. buat semula sampai jadi.

 Torak mempunyai tenaga yang kuat diperingkat awal.

Selepas tali berjaya dipotong dan kedudukan tali sekunder seperti yang dikehendaki. Ikat candat dalam jarak lebih kurang sejengkal dari tali utama. Pastikan candat di atas tidak bersentuhan dengan candat di bahagian bawah. Candat "twist" mesti diletak di bahagian bawah sekali kerana ia akan berfungsi sebagai pemberat.


Gambar di atas menunjukkan kepelbagaian candat yang di pasang pada set perambut sotong torak. Kadang-kadang sotong torak sedikit mengada-ngada dalam memilih umpan. Penggunaan multi bait dapat membuka selera sotong torak untuk menyambar candat.

Bagi korang yang baru nak cuba-cuba mencandat sotong torak... aku nak bagitau, si sotong torak ni memang kuat melawan pada peringkat awal dan mula lemah kemudiannya. Ketika tarikannya semakin lemah, tarik tali perlahan-lahan ke atas bot. Jangan tarik macam tarik ikan. Apabila sotong sampai ke permukaan selalunya ia akan membuat satu pancutan air atau dakwat... hehe, berhati-hati sebelum terkena. Cara nak elak pancutan sotong torak ni... aku dah terangkan pada post aku yang dulu-dulu tu.. pandai-pandai le korang cari dalam blog ni.

Selalunya pancutan air yang tinggi melambangkan panjang sotong berkenaan. Tapi tak semestinya betul. Memancing torak menggunakan serek lebih menyeronokkan kerana kekuatan tarikannya akan diserap oleh tenaga manusia yang original tanpa bantuan mesin pancing. Bagi mereka yang bercadang untuk ke laut mencari torak aku ucapkan selamat mencandat dan jaga keselamatan ketika berada di laut. Hingga berjumpa lagi. Sekian..
Abe Din

2 comments:

  1. Menarik juga idea ni. Berapa jarak antara satu candat dengan candat yang lain?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sejengkal dah cukup... yang penting candat tidak terkena dengan candat di bawah atau di atas..

      Delete

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing