"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

05 August 2013

Kenal Lokasi

Selamat datang kepada semua pengunjung. Terima kasih di atas kesudian korang berkunjung ke blog buruk aku nih.. Lama rasanya aku tidak menjenguk ruangan post artikel ni. Sejak akhir-akhir ni sibuk kerja... tak sempat nak update blog. Cari-cari ruang... sempat juga update sikit.

Pada post kali ini, aku nak share sedikit panduan mencandat dengan korang. Salah satu masalah utama pencandat landbase ialah kehilangan mata candat akibat tersangkut pada struktur dalam air seperti batu karang. Harga candat memang mahal, kalau tersangkut sekor candat... boleh koma sekejap. Cuba bayangkan harga candat... yang agak bagus sedikit lebih kurang RM38 sekor. Kalau baru beli... baling dua tiga kali, tersangkut. Emm... kecewa jiwa raga. Orang kata frust menonggeng.


Masa sesuai melawat kawasan ialah ketika air surut

Ramai pencandat hanya melawat lokasi mencandat ketika waktu malam iaitu ketika aktiviti memancing. Tabiat ini menyebabkan mereka tidak begitu menguasai keadaan lokasi mereka mencandat sotong. Mereka tidak tahu kedudukan struktur-struktur batuan, kayu, lumut, karang yang boleh menyebabkan candat mereka tersangkut.

Jika candat kerap tersangkut dan putus ia tentu akan merugikan pencandat. Aku mencadangkan agar korang sekali-sekala pergilah melawat lokasi tempat korang mencari rezeki pada waktu siang. Kenapa siang? Pada ketika ini, korang boleh melihat keadaan dalam air yang berpotensi dan lokasi tidak sesuai untuk melakukan aktiviti mencandat sotong. 

Ketika air jernih... struktur dalam air mudah dilihat. Lebih-lebih lagi jika korang berada di lokasi yang agak tinggi. Jika air surut, korang dapat lihat struktur yang timbul dengan lebih jelas. Beberapa kesimpulan boleh korang buat seperti... tempat ini tidak sesuai dibaling candat.. sangkut. Tempat ini sesuai. Batuan tu sesuai untuk dijadikan base lontaran. Kawasan ini sesuai mencandat ketika air pasang. Kawasan ini sesuai ketika air surut dan lain-lain lagi. Semua kesimpulan yang korang buat boleh membantu korang ketika korang mencandat sotong di malam hari.


Kenali lapangan : Ramai yang tidak amik peduli

Tempat tinggi: Pemerhatian lebih luas

Jadi... korang cari lah masa yang sesuai untuk melawat lokasi mencandat korang pada waktu siang. Semoga lawatan korang akan membuahkan hasil dan risiko candat tersangkut akan dapat diminimakan. Sehingga berjumpa lagi.
Abe Din

No comments:

Post a Comment

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing