"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

05 August 2013

Umpan Sotong

Salam sejahtera dan selamat berkunjung ke blog sotonglaut kepada semua yang sudi bertandang ke sini. Pada post kali ini, aku akan menyentuh tentang umpan sotong. Seperti yang umum telah tahu, sotong biasa dijadikan umpan untuk memancing ikan kebiasaanya di laut. Umpan sotong memang popular dan mudah digunakan. Cara pengendalian yang mudah dan cepat merupakan satu sebab mengapa umpan sotong menjadi pilihan pemancing. Daging sotong yang liat juga sukar untuk tercabut dari mata pancing ketika disambar ikan.

Walaupun umpan sotong mempunyai kelebihan... ia juga mempunyai kelemahan tersendiri. Pada kali ini, aku akan cuba berkongsi beberapa tips penggunaan umpan sotong bagi tujuan memancing ikan. Maklumat yang aku list kat sini hanya beberapa kerat sahaja... mungkin korang ada pengalaman yang lebih banyak lagi... kongsi le sama. Jangan kedekut sangat.

Kelebihan
1-Daging yang liat sukar tercabut
2-Mudah dipotong mengikut bentuk disukai
3-Mudah dibeli di pasar
4-Cepat: Memotong dan mencangkuk
5-Tahan lama di dalam air
6-Boleh simpan lebih lama
7-Harga murah

Kelemahan
1-Umpan statik
2-Berbau jika lama terdedah
3-Dakwat: Kotor ketika dipotong
4-Lalat cepat tertarik
5-Sotong lama kurang afektif
6-Kulit sukar ditanggal dari mata kail



Sotong terbukti mampu menjerat pelbagai 
spesies ikan terutamanya spesies ikan karang

Kebiasaannya aku akan memotong umpan terlebih dahulu sebelum turun ke laut. Umpan yang dipilih adalah umpan baru dan berdaging keras. Umpan yang dipotong perlulah bersesuaian dengan saiz mata kail yang hendak digunakan. Potong memanjang serta asingkan bahagian kepala dan badan sotong ke dalam bekas yang berbeza. 

Potong umpan lebih awal banyak kelebihannya iaitu anda tidak perlu bersusah payah memotong umpan ketika berada di dalam bot. Memotong umpan sotong dalam bot akan mengotorkan persekitaran bot. Cuba korang bayangkan jika ikan sedang galak makan umpan. Semua pemancing tentu sibuk meminta umpan dan memotong umpan. Suasana dalam bot sedikit kecoh... tangan pula kotor dan tidak selesa untuk memegang umpan dan batang pancing. Memang korang boleh basuh tangan ... sempat ke?


Persediaan awal memudahkan aktiviti memancing

Lebih baik korang sedia awal... pastu asingkan ke dalam bekas mengikut jumlah pemancing... lebih senang dan korang boleh menumpukan perhatian korang kepada menurun dan menaikan tangkapan sahaja..... satu lagi ikat mata kail yang putus.

Aku juga nak share cara mencangkuk umpan sotong pada mata kail. Aku belajar kaedah ni daripada seorang nelayan tua kat tempat aku. Umpan sotong yang dicangkuk mestilah dipotong memanjang dan dicangkuk dalam keadaan menjurai. Dia kata, ikan besar selalunya akan menyambar bahagian pangkal.... berdekatan mata kail. Ikan kecil pula lebih cenderung menggigit bahagian ekor. Betul atau tidak... korang cuba sendiri. Aku?... dah lama dah praktis kaedah ni dan memang menjadi. Lagi satu cangkukan umpan dalam keadaan menjurai ini akan menjadikan keadaan sotong tidak begitu statik dan mampu menarik perhatian ikan.

Sampai di sini dahulu celoteh aku... jumpa lagi di lain masa. Selamat memancing.
Abe Din.

No comments:

Post a Comment

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing