PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

06 August 2013

Ubah Candat Lagi..

Selamat datang kepada semua pengunjung blog sotonglaut. Kali ni aku nak share sedikit maklumat berkaitan candat dengan sume pencandat yang sudi bertandang ke sini. Bagi yang belum tahu... buleh tahu, yang dah tau, kongsi dengan orang lain supaye.. mereka sume tahu.

Baru-baru ni aku berkunjung ke sebuah kedai di Chukai, Kemaman. Sambil tengok-tengok, terbeli candat... bukan sekor ramai. Pastu aku beli cat luminous sebotol warna hijau. Tak sedar macam kena pukau... terbang RM150. Sampai rumah baru aku sedar dari pukau.

Alang-alang dah beli... aku pun terus modified. Bulan-bulan puasa ni aktiviti siang hari kurang sikit. Balik kerja terus tido... daripada tido baik aku buat aktiviti seni sikit. First sekali aku modified semua mata candat yang aku beli. Aku gunakan teknik ubahsuai selang seli atau songsang (rujuk artikel lama). Teknik ni dah lama aku cipta. Sangat berguna untuk sotong yang bersifat pasif dan terlalu sukar dinaikkan menggunakan mata candat normal. Mata candat yang diubah sebegini memang sudah terbukti keberkesanannya memerangkap jejari sotong mabang dan jejarum.


Ubah mata candat menggunakan plier

Selepas mata candat selesai diubahsuai, aku memulakan proses menghasilkan candat bola. Aku juga menggunakan 3 jenis cat luminous iaitu kuning, putih dan hijau. Aku menggunakan dua jenis candat iaitu yamashita hijau 2.0 dan candat murah 2.0 variasi merah.

Kumpulan candat yang baru dibeli

Harga candat yamashita 2.0 ialah RM22 sekor. Tokey kedai bagi RM18 sekor.. Candat lain RM5.50 lepas diskaun RM4.50 sekor.. memang baik. Korang tau... tu lah sebab utama aku berjaya dipukau di kedai pancing ni. Dok sedar habis duit..


Rupa candat sebelum di"bola"kan

Antara variasi candat yang akan di"bola"kan

Candat yang sudah dikeluarkan dari plastik pembungkus siap sedia untuk di"bola"kan. First sekali, kacau cat luminous untuk mendapatkan kualiti terbaik. cat yang lama tidak digunakan akan mendap ke bawah. Sapu, titik, cat ikut kehenak hati. Aku nak nasihatkan korang yang bercadang untuk mem"bola"kan candat agar tidak mengusik bahagian perut candat. Biarkan seperti keadaan asal. Kenapa?... bukan geli... saje jer aku suruh korang buat macam tu. Korang nak buat jugak... lantak korang le.


Rupa candat yang telah selesai di"bola"kan

Jeng... jeng. dah siap. Jika tangan korang kena cat, basuh dengan tinner. Candat yang sudah dicat perlu disusun di  atas kertas tisu atau surat khabar untuk mengeringkannya. Satu lagi... nasib baik dok lupa.. buat satu sapuan cat membulat pada belakang candat iaitu di tengah-tengah mata kail candat. Kenapa?... sebab ketika candat ditarik, sotong akan menyerang mangsa dari bahagian belakang. Cat yang disapau pada tengah bunga mata candat akan menambahkan geram sotong mengejar candat berkenaan.

Cukup lah tu... letih dah aku menaip sambil mikir. Sume untuk kongsi dengan korang. Semoga korang dapat sotong lebih banyak dan lebih besar dari aku. Kalau korang mencandat waktu siang... tak payah cat pun takpe. Apa yang aku share ni... untuk kaki candat tegar yang mencandat waktu malam jer... Haa... mak aku dah panggil tu. Nanti aku update lagi.
Abe Din.

2 comments:

Blogger Pancing