"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

10 August 2013

Candat raya

Salam lebaran dan selamat menyambut Aidil Fitri kepada semua pengunjung beragama Islam. Mungkin masih belum terlewat untuk aku ucapkan buat korang. Moga-moga Aidil Fitri tahun ini akan membawa bersama hikmah ramadhan dalam hidup korang. Kepada semua diharapkan erat-eratkan lagi tali silaturahim sesama rakan-rakan dengan meneruskan aktiviti kunjung mengunjung dan ziarah menziarahi.

Sambil-sambil korang dok beraya tu... aku nak berkongsi sikit dengan korang terutama pencandat-pencandat tegar tentang candat-candat yang sedang hot di pasaran le ni. Pada ramadhan lepas... aku sempat beli dua tiga ekor candat baru... cadang nak test power die lepas raye ni. Harga memang boleh tahan gak mahal.
 
Candat yang dijangka akan jadi "killer" sotong

Sebenarnya aku beli 4 ekor candat. Yamashita 1.8, hijau (RM25), Asuka 2.0, rainbow (RM11), Naory 1.8, rainbow (RM35) dan sekor Yamashita buntal, merah (RM21). Sebenarnya aku bukan nak beli sangat... cuma masa aku tengah guide seorang mamber baru yang mula nak berjinak-jinak dengan instrument candat, aku pulak yang digoda oleh tauke cina kat kedai tu. Haa... tu sebab aku jadi terbeli.

Tapi.. takpe. Aku tak menyesal. Sekurang-kurangnya aku leh guna lepas raya ni. Sume candat yang aku beli, dipilih berdasarkan fungsi dan kegunaannya pada environment yang berbeza. Ramai orang membeli candat mengikut fahaman dan kepercayaan masing-masing. Seolah-olah tiada satu panduan khusus yang perlu diikuti semasa memilih candat di kedai.

Ada orang yang membeli candat disebabkan kecantikan candat berkenaan dari pandangan mata diorang je. Ada yang memilih mengikut bentuk mata candat. Saiz candat. Ada juga yang memilih berdasarkan harga. Aku hanya senaraikan beberapa faktor sahaja. Disebabkan faktor pemilihan yang tidak konsisten ini, banyak candat gagal berfungsi dengan baik. Sesetengahnya hanya mampu tersadai di dalam kotak pancing sahaja.... kerana aksi yang tidak memuaskan tuannya.

Dalam banyak-banyak sebab yang aku bagi kat atas tu... ramai yang memilih berdasarkan faktor harga. Nak yang murah.. Ramai yang masih bersama mitos.. "candat mana pun tak pe, kalau sotong jumpa, dia bedal jugak". Diorang menggunakan kelemahan sotong dari segi "bekeng"nya untuk membuat sandaran maya ini.

Cer perhati harga... Emm. Mahal gak

Tapi, aku tak salahkan diorang juga. Ada yang tidak begitu mampu membeli candat yang mahal. Bagi pencandat baru pula.. diorang mudah kehilangan candat kerana tersangkut. Bagi golongan ini, guna candat murah lebih sesuai. Aku dah tulis beberapa artikel berkaitan ubahsuai candat lama dan candat murah ni. Memang terbukti keberkesanannya. Moga-moga ia akan menjadi rujukan buat korang.

Label belakang kotak candat

Bagi pencandat profesional, faktor pemilihan candat sangat dititik beratkan. Mereka selalunya membeli mengikut fungsi candat berdasarkan lokasi yang akan mereka lawati. Bukan semua candat sesuai pada semua lokasi. Jika lokasi berair cetek... hanya candat-candat tertentu sahaja yang berkesan dan tidak merugikan pencandat (tunggu post akan datang), Kalau di kawasan yang dalam, candat yang digunakan perlu berbeza... begitu juga di kawasan sederhana dalam. Kelajuan arus, keamatan cahaya, kejernihan air, kelajuan angin yang mampu mempengaruhi balingan juga perlu diambil kira. Pendek kata tak rugi kalau kita ambil tahu sikit-sikit... ia akan menguntungkan kita. Jangan main campak je bila nampak air.

Satu lagi korang perlu baca maklumat yang tercatat pada belakang kotak candat yang korang nak beli. Ada juga info ditulis dalam bahasa jepun atau cina. Mesti korang tak tau baca kan... hehe aku pun tak tau. Tapi korang agak-agak le apa yang diaorang nak kabo kat korang. Gambo ade kan.. atau korang tanya je kat tuan kedai. Tapi jangan risau, le ni dah banyak kotak candat yang menggunakan bahasa inggeris untuk memberi maklumat kepada pembeli. Bahasa melayu? ... aku belum jumpa lagi.

Korang belajar le sikit-sikit ilmu mencandat ni. Tak rugi pun. Kalau korang tahu banyak, kongsi le dengan aku sikit. Aku ni pun dok belajar lagi... tak abis-abis belajar. Emm....Korang dok beraya lagi ke ? Aku pun nak gi raya jugak ni. Lain kali jumpa lagi ye. Selamat Hari Raya Maaf Zahir & Batin.
Abe Din.

4 comments:

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing