"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

12 June 2011

Trip Mabang 5-2011

Selamat datang semua,
Selepas trip ke-4, trip seterusnya diatur keesokan harinya bersama teman rapat, Mat. Macam biasa,, tujuan utama nak cari sotong mabang. Malam sebelumnya masih terasa tarikan sotong besar yang ditangkap oleh Mat. Bila le... nak dapat besar macam tu.

Sampai di lokasi air agak jenih di bahagian kiri dan keruh sedikit di bahagian kanan. Lokasi sebelah kiri, langsung tidak membuahkan hasil. Berpuluh kali jig udang dibaling... masih tiada sambaran.

Kami mengambil keputusan untuk berpindah ke sebelah kanan. Balingan pertama dan kedua Abe Din disambut oleh dua ekor sotong jarum bersaiz sederhana. Ehh..jarum sahaja ke? Kami masih tidak berputus asa mencari mabang. Siapa sahaja yang biasa mencandat mabang memang sentiasa rindukan tarikannya yang ganas dan keras.

Sotong jarum pertama yang dinaikkan.


Lokasi tepi pantai menjadi pilihan menghendap mangsa.

Sambil duduk bersila di atas pasir pantai, kami sabar menunggu jig ditarik sotong. Balingan demi balingan membuahkan hasil beberapa ekor lagi sotong jarum.

Antara sotong jarum yang diperolehi Abe Din

Anak sotong torak yang menyambar umpan di gigi air.

Sekian lama menarik dan menghenjut jig.. seekor anak torak menyambar dengan ganas. Cara tarikannya hampir menyamai sotong mabang. Di akhir pecutannya agak lemah sedikit seolah-oleh ia cuba mendedahkan identitinya sebagai seekor sotong torak. Paling menarik.. sotong torak ini menarik umpan jig terlalu hampir dengan pantai. Berani sungguh.. memang selalunya sotong torak biasa dicandat di tengah laut. Itulah kalau dah dinamakan rezeki.


Tangkapan Abe Din malam itu

Malam berkenaan, Abe Din berjaya menangkap 5 ekor sotong. Syukur.. rezeki ada untuk kaum kerabat di rumah. Sambil berfikir...nak masak apa esok?
Abe Din

2 comments:

  1. As Salam. Terima kasih kerana Blog Saudara memberikan saya maklumat yang diperlukan untuk tugasan .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam sejahtera. Semoga tugasan anda berjaya disiapkan dengan baik. Selamat maju jaya.

      Delete

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing