"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

04 June 2010

Tabiat Mabang

Seni pancingan sotong mabang adalah berbeza mengikut lokasinya. Terdapat empat lokasi atau keadaan di mana sotong mabang boleh dipancing iaitu :

1-Mengilat mabang dari kawasan berbatu ke arah laut
2-Mengilat sotong mabang dari kawasan laut ke arah batu atau pulau
3-Mengilat sotong mabang dari kawasan tepi pantai
4-Mengilat sotong mabang di kawasan unjam

Mengilat menggunakan kaedah 1 dan 3 tidak memerlukan pengilat sotong menaiki bot. Kaedah 1 dan 3 lebih menjimatkan kos.

Sebelum pemancing turun untuk mengilat sotong mabang, pemancing perlu memahami serba sedikit tentang tabiat pemakanan sotong mabang. Secara umumnya sotong mabang memakan ikan-ikan kecil, anak udang dan ketam kecil (ketam angin). Ada juga sotong mabang bersaiz besar memakan sotong-sotong yang bersaiz lebih kecil.

Ketika siang hari, sotong mabang akan berada di kawasan perlindungannya seperti kawasan batuan, pulau dan unjam. Pengilat sotong akan mudah menangkap sotong mabang di kawasan berkenaan di siang hari. Apabila hari semakin gelap sotong akan mula menjauhi kawasan berlindungnya untuk mencari makanan.

Selalunya sotong mabang remaja yang sama saiz akan bergerak secara berkumpulan. Sotong mabang yang besar pula kebiasaannya bergerak secara berpasangan. Pemancing perlu memahami pola ini untuk memastikan hasil tangkapan lebih baik.

Pergerakan sotong mabang tidaklah terlalu jauh seperti sotong torak. Selalunya, ia akan berulang-alik dan kembali semula di kawasan pemancing. Selalunya tarikan sotong hanya berlaku beberapa kali sahaja kemudian berhenti. Pengilat sotong yang mahir akan membuat dua tindakan samada menunggu sotong datang semula ke kawasannya atau berpindah mengikut pergerakan sotong yang dijangkakan. Keadaan ini tidak berlaku jika ketika itu sotong mabang cukup banyak menghampiri kawasan candat.

Ada dua keadaan sotong mabang memegang candat iaitu secara usik-lepas dan pegang-erat. Jenis sotong mabang yang usik-lepas atau teragak-agak ini sukar untuk dijerat. Cara pegangannya sama seperti pegangan sotong cumit atau jarum. Walaubagaimanapun penggunaan candat mahal yang cukup tajam sangat mudah untuk menjeratnya.

Jika sotong menangkap secara pegang-erat, peluang pemancing agak cerah untuk menaikkanya. Penggunaan candat bermata pendek boleh menyebabkan sotong terlepas kerana pegang-erat ini selalunya disertai dengan henjutan dan tarikan yang kasar. Pengilat dicadang untuk menggunakan candat yang mempunyai mata yang panjang dan kukuh.

Pengilat sotong yang mahir selalunya tidak akan melepaskan peluang untuk mengilat sotong ketika bulan cerah kerana sotong mabang dan spesies sotong lain cukup aktif pada ketika ini. Ketika bulan cerah, cuba minimumkan pergerakan kerana ini akan menyebabkan sotong beredar ke tengah laut. Pengilat sotong boleh membuat jangkaan jika sotong menyambar candat dari jarak jauh, ia menunjukkan sotong telah menyedari kehadiran pemancing. Jika tangkapan berdekatan dengan kawasan pengilat ini menunjukkan sotong berada pada kedudukan paling dekat dengan pengilat.

Latar belakang pengilat, warna baju dan penggunaan lampu merupakan faktor yang perlu diambil kira semasa mengilat sotong. Semasa bulan gelap, selalunya sotong akan memegang candat berhampiran dengan pengilat. Mengilat ketika bulan cerah dan gelap juga banyak dipengaruhi oleh kejernihan air dan pasang-surut. Perlu diingat sotong mabang tidak menyukai lampu seperti sotong torak. Ramai yang tidak tahu bahawa sotong torak juga tidak menyukai cahaya lampu yang tidak statik iaitu cahaya lampu yang digerak berulang kali.

Secara umumnya sotong mabang tidak akan berada jauh dari kawasannya berlindung iaitu kawasan batuan atau unjam. Amat jarang sotong mabang ditangkap di kawasan laut terbuka. Jika sotong mabang menyedari kehadiran bahaya samada manusia atau ikan, maka ia akan menjauhi kawasan ia berlindung tetapi tidak terlalu jauh. Apabila tiada ancaman, sotong akan kembali semula bermain di kawasan batuan. Jika ramai pemancing berulang-alik dan memasang lampu di kawasan mengilat, peluang untuk mendapatkan sotong mabang bersaiz besar adalah cukup tipis.

Mata hijaunya yang bersaiz besar sedikit sebanyak mempengaruhi tabiat dan cara hidup sotong mabang-Abe Din

No comments:

Post a Comment

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing