"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

17 June 2010

Pemilihan Swivel

Swivel yang biasa digunakan oleh pemancing ikan dan sotong
Gambar hiasan

Swivel adalah satu alat yang digunakan untuk menyambungkan antara tali dan candat atau jig. Penduduk tempatan lebih mengenalinya jika digunakan perkataan 'cili'.

Jenis-jenis swivel yang biasa saya gunakan

Ramai di kalangan pencandat dan pemancing sotong tidak begitu mengambil berat tentang penggunaan swivel ini. Jika swivel tidak digunakan, tali akan mudah bergulung seperti spring. Tanpa penggunaan swivel, jig atau candat akan berpusing apabila diangkat ke udara. Keadaan ini juga boleh berlaku jika swivel anda rosak disebabkan karat.

Perlu diingat tali yang bergelung kerana tidak menggunakan swivel tidak akan tahan lama dan mudah kusut. Secara umumnya swivel dihasilkan dalam tiga warna utama iaitu berkilat, warna emas, dan hitam. Dari ujian lapangan yang dijalankan, warna berkilat lebih berkesan diikuti oleh warna emas dan hitam.

Apabila jig udang dihenjut dan dibiarkan jatuh, swivel juga akan mengalami pergerakan yang sama. Sekali lihat ia seolah-olah jig udang berkenaan sedang mengejar makananya iaitu swivel. Penggunaan warna yang berkilat akan memudahkan sotong memfokus kepada swivel dan secara tidak langsung kepada jig. Pengubahsuaian swivel agar lebih afektif akan diterangkan pada post yang berikutnya.

Cara swivel dibentuk
Gambar hiasan

Pemilihan swivel juga perlu melihat kepada bahan yang digunakan serta harganya. Bagi saya, soal harga dan bahan buatannya cukup diutamakan. Saya lebih suka mendapatkan swivel yang lebih keras walaupun harganya agak mahal. Elakkan dari membeli swivel murah kerana ia lebih mudah terbuka. Dari segi rekabentuknya, saya lebih menyukai swivel yang mempunyai cangkuk yang bengkok kerana ianya lebih kuat dan tertutup kemas.

Beberapa orang rakan mengilat sotong pernah menceritakan kepada saya di mana swivel mereka pernah terbuka disebabkan penangan sotong mabang. Jika swivel terbuka maka sotong akan terlepas dan jig akan hilang bersama sotong berkenaan. Bukan sahaja swivel, mata candat Yamashita yang terkenal kuat dan keras juga boleh menjadi lurus dikerjakan oleh sotong bersaiz mega. Pengalaman-pengalaman ini menyebabkan saya cukup berhati-hari ketika memilih swivel dan candat.

Antara swivel yang terdapat di pasaran
Gambar hiasan

Penggunaan swivel juga boleh memudahkan pemancing atau pengilat sotong untuk menukar dan memasang candat baru. Ketika di padang pancing, umpan jig berlu kerap ditukar bagi mengetahui selera sotong pada hari berkenaan. Jika jig diikat terus pada tali utama tentunya sukar untuk membuka dan mengikat jig yang baru. Aktiviti berkenaan akan membuang masa anda. Pilihlah swivel yang mudah untuk dibuka dan dipasang terutamanya ketika pancingan pada waktu malam.

Secara umumnya, pemilihan swivel merujuk kepada kekuatan, harga, warna dan juga kemudahan semasa ia digunakan. Setiap kali anda turun ke lokasi mengilat, pastikan tali diikat semula pada swivel. Lebih baik jika anda menggunakan swivel yang baru kerana air masin boleh melemahkan kekuatan swivel. Pastikan juga swivel ditutup kemas sebelum jig dibaling ke laut bagi mengelakkan kerugian-Abe Din

No comments:

Post a Comment

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing