"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

13 June 2010

Pemilihan Kekili

Pada post yang lepas saya telah terangkan dengan ringkas prinsip-prinsip asas ketika memilih joran. Secara umumnya joran yang dipilih perlu sesuai mengikut lokasi dan saiz sotong yang hendak dipancing. Bagi saya yang banyak melakukan pancingan pesisir pantai, berat dan panjang joran dijadikan kriteria utama ketika memilih joran yang sesuai.

Joran yang dipilih tidak akan dapat berfungsi dengan baik jika kekili yang dipadankan tidak sesuai. Kemungkinan kekili terlalu berat atau ringan. Prinsip utama pemilihan kekili ialah berat dan kekuatannya. Kekuatan kekili boleh dilihat pada bilangan bebola kekuli yang digunakan (ball bearings). Pancingan di unjam memerlukan kekili dari jenis kekili ikan bagi menahan tarikan sotong mabang yang besar. Saiznya perlu disesuaikan dengan panjang dan berat joran. Kekili yang lebih berat daripada joran akan mengakibatkan ketidakseimbangan ketika memancing.

Kekili yang terlalu ringan dan kecil akan menghadkan panjang tali yang boleh digunakan. Selalunya kawasan unjam memerlukan tali yang lebih panjang daripada pancingan di pesisir pantai.Pancingan pesisir pantai memerlukan kekili yang sederhana dan ringan. Bagi menambah panjang tali yang boleh digunakan, dapatkan kekili yang mempunyai lurah tali kekili yang lebih dalam dan luas. Bahan yang digunakan bagi membuat kekili juga berperanan dalam menentukan berat kekili.

Anda boleh melakukan ujian ringkas sebelum membeli sesuatu kekili. Cara melakukan ujian ditunjukkan seperti di bawah.

1-Menimbang kekili menggunakan tapak tangan bagi menganggar beratnya agar bersesuaian dengan tangan anda.

2-Menggunakan jari telunjuk dan jari tengah bagi mencangkuk penyendal kekili dengan membuat beberapa henjutan bagi menentukan kesesuaiannya dengan tangan anda.

3-Masih dalam aktiviti ke-2, buat pusingan pada pengayuh ke hadapan dan belakang bagi menentukan adakah jarak pengayuh dan badan kekili sesuai dengan tangan anda.

4-Pastikan pengayuh adalah selesa dengan anda ketika membuat kayuhan.

5-Mengetat dan melongarkan drag sambil memusing hadapan kekili secara sonsang bagi mendengar bunyi drag yang terhasil. Cuba anggarkan kekuatan drag kekili berkenaan.

6-Pastikan bilangan bebola (ball bearings) yang digunakan. Bilangan ball bearings selalunya tercatat pada badan kekili. Semakin banyak bilangan ball bearings semakin mahal harga kekili berkenaan.

7-Ada kekili yang disediakan dengan bekas tali tambahan. Bekas tali tambahan ini sangat penting ketika tali kusut atau putus kerana ia boleh ditukar dengan mudah.

8-Ujian yang paling penting ialah menguji tuan kedai agar memberikan diskaun bagi kekili berkenaan.

Shimano 2500 (3 ball bearings) yang mempunyai bekas tali tambahan

Kekili yang sesuai bagi kawasan unjam adalah berkekuatan 3000 dan ke atas manakala kekili pesisir pantai berkekuatan di antara 1000 hingga 2500. Berikut adalah kekili yang pernah saya gunakan bagi aktiviti pancingan sotong di kawasan pesisir pantai dengan harga sekitar RM30 hingga RM60.

1-Trophy VS05 (5 ball bearings)
2-Tomman Taiki TK2000 (6 ball bearings)
3-Shimano 2500 (3 ball bearings)
4-Tomman Expert3000 (4 ball bearings)

Tomman Expert3000 (4 ball bearings)


Tomman Taiki TK2000 (6 ball bearings)


Trophy VS05 (5 ball bearings)

Pemancing perlu rajin membuat tinjauan di beberapa buah kedai bagi tujuan bandingan harga sebelum membeli sesuatu kekili. Jangan segan untuk tawar-menawar kerana nilai sesuatu kekili tentunya berbeza di antara kedai. Ada juga beberapa kedai mengadakan jualan mega pada pertengahan dan hujung tahun dengan diskaun yang menarik. Semuanya bergantung kepada kemampuan dan citarasa anda. Bak kata pepatah "biar alah membeli tetapi menang memakai"- Abe Din.

No comments:

Post a Comment

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing