"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

02 June 2010

Mengenali Mabang

Sotong Mabang juga dikenali sebagai "sotong ngabang". Di pantai barat ia lebih dikenali sebagai "sotong harimau" mungkin kerana bentuk coraknya berbelang seperti harimau.

Corak yang terdapat pada badan sotong mabang

Sotong mabang mudah dijumpai di perairan air masin di seluruh Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak. Ia agak berbeza dengan sotong torak yang banyak dijumpai di pantai timur semenanjung. Masa mencandat sotong mabang hampir sama dengan sotong torak iaitu pada bulan April hingga Oktober. Bagi tahun 2010 ini, kehadiran sotong mabang di pantai timur semenanjung agak lewat. Hingga kini bilangan mabang yang berjaya dipancing di kawasan pantai agak kurang. Walaupun begitu, mabang masih mudah dipancing di kawasan unjam.

Ketika musim mabang, adalah mudah untuk mengilatnya di kawasan berdekatan pantai. Sotong mabang yang ditangkap di kawasn unjam lebih besar daripada mabang yang berjaya ditangkap di kawasan pantai. Sotong mabang di unjam boleh mencapai berat purata diantara satu hingga dua kilogram.

Selain kawasan unjam, sotong mabang juga banyak dijumpai di kawasan berbatu dan pulau. Bagi pemburu hardcore sotong mabang, mereka lebih suka mengilat mabang pada waktu malam ketika bulan terang. Ada pencandat yang berjaya menaikan antara enam hingga tujuh kilogram sotong mabang semalaman. Sotong mabang juga boleh dipancing pada waktu siang, tetapi hasilnya agak kurang memuaskan. Pancingan di kawasan unjam pula lebih sesuai dilakukan di siang hari (pagi dan petang adalah waktu paling baik).

Bandingan saiz mabang yang berjaya ditangkap dengan sebatang pen

Semasa mengilat sotong mabang, sotong-sotong lain seperti jarum, ketupat dan torak juga kadang-kadang akan tumpang sekaki. Jika jumlah sotong torok dan jarum terlau banyak, sotong mabang akan berkurang. Sebaik sahaja sotong torak menjauhi kawasan pantai. Mabang akan mula mendominasi kawasan-kawasan tertentu di pantai.

Sotong mabang mempunyai lengan-lengan yang kuat bersama sepasang tantakel. Tantakel sotong mabang lebih panjang dari lengannya. Semasa berenang, sotong mabang selalunya akan menyembunyikan tantakelnya di sebalik lengan. Tantakelnya berfungsi seperti tali di dalam siri kartun spiderman. Apabila mabang hendak menangkap mangsanya, ia terlebih dahulu akan melancarkan sepasang tantakelnya dan dibantu oleh lengan yang lain. Nasibnya akan malang jika yang disumpitnya ialah candat.

Warna mabang yang baru dipancing lebih gelap
gambar hiasan

Di pantai timur, sotong mabang dianggap sebagai sotong yang cepat marah dan ganas (panggilan tempatan : bekeng). Jika sepuluh ekor sotong menghampiri kawasan mengilat, sudah tentu kesemuanya akan ditangkap pengilat sotong. Pemancing akan membawa naik sotong hingga habis. Mata sotong mabang yang besar dan berwarna kehijauan menyebabkan ia lebih mudah mengesan pergerakan candat.

Sotong mabang biasanya akan membuat pecutan laju dan teragak-agak ketika mengejar candat dan apabila tiba keadaan yang sesuai ia akan memegang candat berkenaan. Semasa menyejar candat, badannya berbentu larus dan sebaik sahaja ia berjaya memegang candat, kesemua lengannya akan dibuka bagi tujuan membrek. Berenang laju dan membrek secara tiba-tiba adalah bertujuan untuk menghalang candat yang disangka makanannya dari melarikan diri.

Jika mabang bersaiz besar, pemancing akan merasakan seolah-olah candat mereka tersangkut pada batu. Sebaik merasa sakit, mabang akan cuba melepaskan candat dari peganganya. Apabila gagal, sotong mabang selalunya akan membenam dan mengundur ke belakang dalam pergerakan lurus. Disebabkan sotong menggunakan bantuan jet air dan pancutan dakwat, ia akan sentiasa bergerak ke atas setiap kali air dipancut ke luar. Dalam beberapa minit sotong mabang akan berada di permukaan air.

Bunyi semburannya mula memecah kesunyian malam. Bunyi semburan air akan diserikan lagi dengan bunyi kekili. Semakin kuat semburan dan semakin kerap kekili berbunyi maka semakin besarlah sotong yang mengena. Gabungan irama ini sudah cukup untuk membuatkan rakan-rakan pancing lain yang berdekatan berasa cemburu dengan syarat sotong berkenaan tidak terlepas. Abe Din.

No comments:

Post a Comment

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing