"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

05 June 2010

Pemilihan Candat 2

Pada post sebelum ini, saya cuba pengupas faktor-faktor dalaman pemilihan candat iaitu faktor-faktor yang boleh dilihat dan diperhatikan pada candat itu sendiri. Post kali ini saya akan cuba menghuraikan faktor-faktor luaran iaitu faktor-faktor sekeliling yang memberi kesan secara tidak langsung kepada candat yang digunakan oleh pengilat sotong mabang.


Faktor-faktor Luaran

Antara faktor luaran yang disenaraikan sebelum ini ialah kejernihan air, Pengaruh cahaya bulan, Harga, Kekuatan arus dan angin, Saiz sotong yang hendak dipancing, dan Lokasi pancingan.

1. Kejernihan air laut. Kejernihan dan kekeruhan air laut memainkan peranan penting dalam penampilan warna candat yang dipilih. Tidak semestinya, candat akan mempamerkan warna fizikalnya seperti yang kita lihat. Pada kebiasaanya candat berwarna oren digunakan ketika air laut keruh dan candat hijau digunakan ketika air laut jernih. Candat warna merah bersifat universal iaitu ia sesuai digunakan bagi hampir semua keadaan air.

Perbezaan warna asal (atas) dan warna yang dilihat oleh sotong (bawah)
Gambar hiasan

2. Pengaruh cahaya bulan. Cahaya bula pada kebiasaannya kelihatan kekuningan. Apabila dilapisi awan yang nipis dan tebal ia akan memantulkan cahaya yang berbeza begitu juga apabila berlaku ribut. Gabungan kepelbagaian cahaya bulan dan kejernihan air akan mempengaruhi penampilan warna pada candat anda. Saya lebih merujuk kepada cahaya bulan penuh yang terang. Dalam keadaan air yang biasa, selalunya hampir setiap warna candat akan memberikan pulangan kepada pemancing. Adalah diharapkan pencandat sendiri cuba membuat beberapa ujian bagi menguji keberkesanan candat pada situasi yang berbeza. Jangan lupa berkongsi pengalaman anda bersama rakan-rakan pencandat yang lain.

Candat baru Yamashita bercorak natural / semulajadi

3. Harga. Faktor harga selalu disebut-sebut di kalangan pencandat sebagai faktor utama memperolehi tangkapan yang baik. Sebenarnya, candat mahal tidak semestinya memberikan pulangan yang baik kepada penggunanya. Saya sendiri pernah membuat ujian lapangan menggunakan candat mahal pada bulan April yang lepas membuktikan faktor harga candat tidak memberi pengaruh yang besar. Apa yang saya perhatikan candat mahal sangat berkesan ketika keadaan air keruh dan ketika ketiadaan bulan. Beberapa kajian perlu dilakukan bagi membuktikan hipotesis ini. Jika kita lihat kepada pemancing tradisonal, rata-rata mereka tidak menggunakan candat yang mahal tetapi sotong yang yang diperolehi cukup banyak dan saiznya juga sangat mengejutkan.

4. Kekuatan arus dan angin. Jika arus terlalu kuat, jig yang lebih besar perlu digunakan. Jika pancingan dilakukan di unjam, bantuan tanduk dan batu ladung diperlukan (penggunan tanduk dan batu ladung akan dibincangkan pada post berikutnya). Jika pancingan dilakukan di pesisir pantai ketika arus deras, saiz candat perlu diubah sehingga berat 3.0 gram dan joran juga perlu disesuaikan. Di kawasan Rantau Abang Dungun, pengilat mabang di sana mengilat dengan cara mengharung air laut sehingga paras dada. Disebabkan balingannya yang agak sukar dan kawasan yang disasar lebih dalam, kebanyakan pengilat di sana menggunakan saiz candat yang lebih besar tidak kurang dari saiz 2.5 gram. Candat yang berat juga diperlukan bagi melawan tiupan angin yang kuat agar candat dapat sampai ke sasaran yang dikehendaki. Candat yang berat juga akan meminumkan masa ia sampai ke dasar. Jika mabang berada di dasar laut, penggunaan candat berat selalunya membuahkan hasil lebih cepat. Kemahiran yang ada pada pencandat boleh mengelak candat daripada tersangkut pada batu, karang laut atau unjam.

5. Saiz sotong. Pencandat perlu menjangkakan anggaran saiz sotong mabang yang menjadi sasaran mereka. Pencandat sepatutnya tahu penangan sotong mabang bersaiz besar yang cukup kuat. Jika pencandat mensasarkan sotong bersaiz di bawah satu kilogram, candat bersaiz 2.0 dan 2.5 sudah memadai. Jika sasaran pemancing ialah sotong melebihi satu kilogram, candat yang lebih besar iaitu bersaiz sekitar 2.5 hingga 3.5 diperlukan. Mata candat perlulah kuat dan panjang sedikit. Kebanyakan candat bersaiz besar menggunakan mata berbentuk 'V'. Ketika musim sotong mabang, cuba ambil peluang untuk berjalan-jalan di sekitar pasar ikan dan pasar minggu sekitar pantai Terengganu. Jika bernasib baik anda akan berpeluang melihat sotong mabang yang dijual. Saiznya cukup besar dan sukar untuk dibayangan jika sotong berkenaan memegang candat anda.

6.Lokasi pancingan. Lokasi pancingan merupakan satu petunjuk yang jelas bagi saiz candat yang hendak digunakan. Secara umum, sotong mabang di laut (kawasan unjam) lebih besar daripada sotong mabang di kawasan pesisir pantai. Saiz sotong mabang di laut boleh menjangkau berat sehingga 2 kilogram seekor. Ada juga sotong mabang bersaiz besar yang menghampiri kawasan pesisir pantai. Saya beberapa kali pernah terdengar mengenai rakan pancing yang tidak berupaya walaupun untuk mengayuh kekili apabila candatnya terkena sotong mabang bersaiz besar. Sotong menarik tali tanpa memberi peluang kepadanya sehingga tali putus. Pemancing dan pengilat hardcore sotong mabang selalunya mempunyai candat pelbagai saiz yang di bawa setiap kali turun mencandat.

Jika faktor-faktor penting diambil kira oleh pencandat,
jig akan dibaham oleh sotong bertalu-talu sehingga terkoyak.

Gambar hiasan

Semoga apa yang dibincangkan di sini akan memberi gambaran yang lebih jelas kepada anda bertapa perlu seseorang pencandat itu membuat sedikit penelitian sebelum membeli sesuatu jig atau candat bagi mengelak berlakunya kerugian atau pembaziran. Pencandat juga perlu bertanya kepada rakan-rakan lain mengenai jig yang berkesan dan sesuai digunakan di sesuatu lapangan candat.

Saya cukup menekankan perlunya satu komuniti pencandat diwujudkan bagi berkongsi pengalaman dan pengetahuan agar sukan mencandat dan mengilat sotong ini mampu berada pada status dan kedudukannya yang tersendiri. Bersandarkan kepada tujuan berkenaan saya mengambil keputusan untuk membangunkan blog sotong mania ini. Semoga ianya dapat diterima dan dimanfaatkan-Abe Din.

No comments:

Post a Comment

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing