"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

17 June 2010

Pemilihan Tali

Penggunaan dan pemilihan tali pancing perlu disesuaikan dengan lokasi dan peralatan lain yang digunakan. Pancingan sotong mabang tidak memerlukan tali yang mahal atau berjenama. Bagi pemancing profesional, penggunaan tali sangat diambil berat bagi mendapatkan kepuasan memancing sebenar. Jika anda adalah pemancing atau pengilat sotong yang baru hendak mengenali aktiviti ini cukup dengan persediaan tali yang ala kadar sahaja.

Pada post kali ini, saya akan menjelaskan serba sedikit cara memilih tali bagi pancingan sotong mabang. Secara umumnya ia sangat pergantung kepada lokasi, saiz sotong dan jenis pancingan yang telah anda sediakan. Huraian saya akan lebih berkisar tentang faktor lokasi pancingan. Seperti yang diketahui sebelum ini, terdapat dua lokasi utama memancing atau mengilat sotong mabang iaitu di laut terbuka atau unjam dan kawasan persisir pantai.

Laut terbuka atau unjam
Ada dua perlatan yang biasa digunakan di kawasan ini iaitu serek dan pancing. Jika anda menggunakan joran atau pancing, tali utama perlulah berkekuatan di bawah 50-60 paun memandangkan jenis pancingan yang digunakan di kawasan ini jenis sederhana dan menyamai pancingan untuk ikan bersaiz bawah 3 kilogram. Perambut perlulah berkekuatan lebih kurang 20 hingga 30 paun. Anda boleh memilih untuk menggunakan tali tangsi atau benang sebagai tali utama dan perambut.

Tali murah cap burung helang
Gambar hiasan

Bagi pengguna serek, tali yang digunakan perlu lebih besar iaitu diantara 80 hingga 150 paun. Penggunaan tali yang mempunyai diameter besar ini adalah bagi memudahkan pemancing memegang dan menarik tali berkenaan. Perambut yang digunakan pula hendaklah berkekuatan di antara 25 hingga 50 paun. Tali benang boleh digunakan sebagai perambut sahaja. Saya selalu menggunakan tali nylon berharga murah.

Serek yang dipadankan dengan tali utama yang berharga murah sepanjang 100 hingga 200 meter
Gambar hiasan

Penggunaan tali perambut bersaiz besar adalah kerana pancingan di unjam memerlukan pemasangan tanduk dan batu ladung khas bagi mengelakkan tali daripada kusut. Bagi menampung berat batu ladung berkenaan, tali yang lebih kuat diperlukan. Kaedah dan cara ikatan perambut akan dibincangkan pada post yang berikutnya.

Kawasan persisir pantai
Kebiasaannya, pengilat dan pemancing hanya menggunakan joran pancing ketika mengilat sotong di kawasan persisir pantai. Tali yang digunakan adalah disesuaikan dengan jenis pancing dan kekili seperti yang telah dibincangkan di dalam post sebelumnya. Terdapat juga pemancing yang menggunakan serek tetapi bilangannya sangat kecil. Dalam perbincangan ini saya tidak akan menyentuh berkenaan penggunaan serek di kawasan persisir pantai.

Tali yang sesuai bagi joran pesisir pantai ialah berkekuatan di antara 8 hingga 15 paun dengan diameter tali di antara 0.20 hingga 0.25mm. Penggunaan tali berdiameter kecil akan mempercepatkan candat jatuh ke dasar. Joran pancing hanya menggunakan tali utama dan tidak memerlukan perambut kerana candat atau jig akan terus diikat kepada swivel dan tali utama.

Kekili pancingan pesisir tidak besar dan tali yang dilihat juga terhad. Selalunya saya membeli tali yang bersaiz kecil sepanjang 100m. Adalah diingatkan anda tidak melilit semua tali berkenaan ke dalam kekili anda. Memadai jika anda hanya menggunakan sepanjang 60 hingga 70 meter. Pemasangan tali yang memenuhi kekili akan menyebabkan terjadinya 'sarang burung'.

Tali yang biasa saya gunakan di kawasan pesisir pantai

Ada juga sesetengah pemancing yang menggunakan tali benang sulam yang lebih kuat. Jika anda mengambil keputusan menggunakan tali sulam, pastikan anda benar-benar mahir mengendalikannya. Dibimbangi orang lain menarik sotong, anda asyik buat 'jala'. Tali sulam mudah membelit di hujung joran jika basah. Ia juga boleh menimbulkan masalah jika tersangkut pada mata candat yang tajam. Lebih sukar lagi jika pancingan dilakukan pada waktu malam.

Tali sulam VS Tali tangsi

1-Saiznya dan diameternya kecil dan cukup kuat. Candat akan mudah diselamatkan jika tersangkut. Disebabkan tali benang lebih kuat, mata candat akan terbuka dan candat dapat diselamatkan. Jika tali tangsi yang mempunyai diameter sama digunakan, risiko putus lebih tinggi.

2-Harga tali sulam lebih mahal daripada tali tangsi

3-Tali sulam mudah terbelit dihujung cincin joran apabila basah.

4-Tali sulam lebih tahan geseran batu karang berbanding tali tangsi

5-Tali sulam sukar dileraikan jika tersimpul berbanding tali tangsi


Setiap orang mempunyai pendapat dan pandangan masing-masing. Anda tidak semestinya bersetuju dengan cadangan yang diutarakan. Sebagai pemancing anda perlu banyak bertanya dan mencuba sehingga anda bertemu sesuatu yang benar-benar sesuai dengan jiwa anda. Jika berkemampuan, anda boleh mencuba produk-produk yang lebih mahal.

Bagi saya pancingan sotong sepatutnya bukanlah sesuatu yang mahal. Semua lapisan masyarakat boleh melibatkan diri. Apabila kita menyebut tentang pancingan sotong, umum beranggapan bahawa aktiviti ini perlu pergi ke tengah laut dengan sewaan bot yang mahal dan hanya orang berkemampuan sahaja yang boleh menyertainya. Mereka juga beranggapan bahawa aktiviti ini hanya boleh disertai dalam bulan dan negeri tertentu sahaja.

Ramai yang tidak menyedari bahawa negara kita mempunyai banyak spesies sotong yang boleh dipancing dan dicandat sepanjang tahun mengikut lokasi yang berbeza. Aktiviti mencandat sotong juga boleh dilakukan di persisir pantai, pulau atau kawasan-kawasan berbatu. Jika anda boleh ke hulu ke hilir mencari ikan kenapa tidak pada sotong ?

Kepada semua pengilat dan pemancing sotong yang membaca post ini, sama-samalah kita mempromosi dan memperbetulkan yang sepatutnya agar pancingan sotong di Malaysia mampu berada pada status dan kedudukannya yang tersendiri-Abe Din.

2 comments:

  1. kat kemaman kedai kat ane ad jual alatan memancing yg bnyok pilihan

    ReplyDelete
  2. Cuba cari kat kedai melayu, depan masjid bersebelahan kedai printing. Kalau kat kedai lain ada juga, ttp mahal skit. Nak muroh lagi gi Dungun.

    ReplyDelete

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing