"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

11 June 2010

Pengujian Candat

Candat atau jig yang mahu digunakan perlulah sentiasa diuji dan diperhatikan aksinya. Ada empat keadaan dimana jig perlu diuji iaitu selepas dibeli dari kedai, sebelum jig di lontar ke dalam air, selepas jig tersangkut atau ditarik sotong besar dan selepas tarikan sotong atau ikan terlepas. Semakin kerap jig diperiksa semakin tinggi peluang untuk mendapatkan sotong.

Kekerapan memeriksa dan menguji jig jarang diambil berat oleh pencandat.Renangan jig yang tidak betul, kulit jig terkoyak, mata kail candat bengkok atau patah akan menyebabkan jig tidak boleh berfungsi dengan baik. Pada post kali ini, Abe Din akan cuba menerangkan beberapa pengujian mudah yang boleh dilakukan samada di rumah atau ketika aktiviti mengilat sotong.

Mata kail candat

Pada post sebelum ini ada diterangkan secara umum tentang pengujian mata kail candat. Mata kail candat dipegang menggunakan kelima-kila jari dan dikembangkan perlahan-lahan. Jika anda merasai seakan-akan melekat semasa membuka jari, itu bermakna jig anada cukup tajam. Kadang-kala mata kail jig bengkok pada hujungnya disebabkan berlangar dengan batu atau karang. Bengkokan kecil ini tidak dapat dilihat jika tidak diperhatikan dengan teliti. Jika aktiviti mengilat dilakukan pada waktu malam, memeriksa dengan menggunakan mata tentunya agak sukar.

Periksa hujung mata kail candat agar tidak tumpul

Mata kail jig juga perlu dipastikan berada dalam susunan membulat yang paling afektif. Kadang-kala susunan mata jig terbuka sedikit. Jika ini berlaku, sotong akan terlepas jika terkena pada mata kail yang berkenaan.

Susunan mata kail candat secara berselang-seli

Badan jig perlu tegak
Dalam keadaan biasa, pencandat tentunya tidak perasan tentang kadudukan badan jig. Selalunya ujian boleh dilakukan dengan meletakkan jig atau candat di dalam bekas air yang lut sinar. Badan jig yang senget ke kiri atau ke kanan menunjukan bahawa jig berkenaan tidak seimbang. Antara cara bagi membetulkan keadaan ini ialah dengan menambahkan atau mengurangkan bulu jig yang terdapat di kiri dan kanan berhampiran dengan kepala jig. Anda boleh menggunakan bulu yang terdapat pada penyapu tingkap. Dapatkan penyapu tingkap yang mempunyai bulu berwarna-warni dan pasang bulu berkenaan mengikut warna kegemaran anda.


Selepas langkah berkenaan, uji semula jig anda di dalam air. Jika jig masih senget besar kemungkinan disebabkan oleh pemberat timah yang dipasang tidak betul atau badan jig yang tidak seimbang. Selalunya jig yang mahal tidak mendatangkan masalah yang besar kerana ia telah melalui proses ujian ketat sebelum dipasarkan.

Kedudukan jig semasa diam
Ikat jig anda menggunakan tali pancing dan lepaskan jig anda di dalam bekas berisi air yang lut sinar. Perhatikan kedudukan jig anda ketika diam. Kedudukan yang paling baik ialah dengan keadaan di mana dagu jig berada di bawah manakala ekornya berada di atas dengan kedudukan sudut lebih kurang 45 darjah. Tarik jig ke atas beberapa kali menggunakan tali dan lihat ketika jig jatuh semjula ke dasar.


Kebanyakan jig murah berada dalam keadaan lateral yang selari dengan paras dasar. Kedudukan ini kurang berkenan kerana risiko jig tersangkut lebih tinggi jika henjutan dibuat oleh pengilat. Cara menyelesaikan masalah ini adalah dengan cara membuang sedikit timah pemberat agar ekor jig terangkat. Anda perlu membuat beberapa percubaan sebelum anda benar-benar mahir memotong timah jig. Jika berlaku kesilapan ketika memotong timah berkenaan jig tidak akan terangkat langsung ataupun kedudukannya menjadi senget.

Kedudkan jig A dan B adalah paling baik

Menguji penampilan warna jig
Ujian ini perlu dilakukan di rumah dalam keadaan gelap. Suluh jig anda menggunakan lampu suluh atau flash kamera. Lepaskan jig anda ke dalam bekas kaca yang mengandungi air jernih (paling baik air laut). Tutup lampu dan suluh jig dari luar menggunakan cahaya kuning (mengantikan bulan) dan cahaya putih ( siang). Cahaya kuning dan putih adalah cahaya dalam keadaan yang biasa. Cuba buat beberapa ujikaji menggunakan air yang keruh sederhana dan sangat keruh.

Jika anda ada memelihara sotong hidup di dalam akuarium air masim, cuba terus keberkesanan jig berkenaan kepada sotong belaan anda. Kaedah ini digunakan oleh pereka candat Jepun bagi menguji candat yang telah dihasilkan oleh mereka.

Selalulah menguji jig atau candat anda. Pastikan sotong yang memberi salam pada jig anda tidak terlepas dengan mudah. Sotong yang terlepas dan kesakitan akan mengambil masa untuk memegang semula candat.-Abe Din

No comments:

Post a Comment

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing