"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

15 September 2014

Trip 19/2014-Laut

Selamat datang kepada semua pengunjung sotonglaut. Pada post kali ini... Abe Din nak kongsi sedikit pengalaman memburu sotong mabang di laut. Pada awal bulan.. baru-baru ini... ambe sempat mengikut trip memburu mabang di laut. Keluar rumah seawal 7 pagi dan naik bot fiber di Kuala Kerteh. Lama juga tak turun ke laut. Air laut cukup tenang... mujur le tak mabuk laut.


Sotong tak makan.. Tenggiri yang menyapa.

Tak disangka-sangka... saing yang melabuh umpan ikan kembong direntap kasar sang tenggiri. Ikan lari cukup laju.. sampai tersangkut di unjam dan terus lekat. Orang kata kalau dah rezeki... tarik-tarik sampai merah tangan. Dapat juga digaik. 4 kilo sekor... emmm. Lauk-lauk.

Ikan apa ni?... orang kata sedap

Haa... ni le tiga dari empat ekor mabang 
yang sudi menyambut salam jig udang

Sotong kurang menarik pada trip kali ini.... tetapi yang sudi, besar-besar juga. Berdebar rasa. Lama tak tarik sotong laut yang terkenal dengan besar dan ganas. Alhamdulillah... dapat juga 4 ekor. Seekor torak sempat menyambar jig udang tetapi berjaya melepaskan diri

Antara hasil pancingan pagi di laut

Sekali tarik... lekat juga dua tiga ekor ikan

Walaupun sotong tak begitu makan... dapat juga bawa balik ikan. Dua lagi gang atas bot cukup rajin memancing. Dapat juga ikan untuk dibuat lauk. Tentunya perairan Kerteh masih lagi menyimpan khazanah sotong yang besar-besar. Tunggu je masa dan ketikanya untuk kita bersua lagi. Kami bersiap balik lebih kurang pukul 12 tengahari. Hari Jumaat... kena balik awal. Ok... jumpa lagi di lain kali-Abe Din.

No comments:

Post a Comment

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing