PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

23 September 2014

DIY Gaik Sotong "Hensem"

Salam pertemuan kepada semua pengunjung. Di pertemuan kali ini... ambe nak berkongsi cara dan teknik untuk menghasilkan gaik sotong yang "hensem" Korang yang nak cuba buat tengok le betul-betul. Tak faham... tanya. Jangan wat pandai... tercucuk mata candat, ambe tak tanggungjawab.

Untuk pengetahuan korang... gaik sangat perlu untuk menaikkan sotong bersaiz besar. Ada pencandat yang mengangkat sotong hanya dengan memegang tali pancing. Diorang ni sebenarnya dah profesional. Korang jangan tiru... sebab kalau terlepas, boleh jadi hijau muka. Kalau guna sauk... lagi le payah. Kalau candat tersangkut kat jaring sauk, lambat kita nak buka. Kalau sotong dah menyerang... takde masa nak buat perkara remeh macam tu. Kawan lain semua sedang bertarung... kita pula asyik dok tanggalkan mata jig dari jaring. Buat malu kaum je... jangan buat perangai tak senonoh tu. Oleh sebab itu... ambe nasihatkan korang buat le gaik sotong sorang satu. Ni le nak ajar ni...

Korang boleh buat gaik mata tunggal atau mata banyak. Hari ni... ambe nak ajar cara buat gaik jenis mata banyak. Gaik jenis ini senang nak kena badan sotong... peratus sotong terlepas juga sangat rendah. Haa... tunggu apa lagi.... mai belajar. Jangan dok menyombong sangat.



Antara alatan yang perlu disediakan sebelum proses membuat gaik


Candat umpan. Dicabut.... mata candat tu je nak guna


 
Sediakan juga tali pancing jenis sulam

Selepas habis steps kat atas tu... korang masuk step berikutnya iaitu mengikat mata gaik. Mata gaik perlu disusun dengan kemas dan diikat menggunakan tali benang atau tangsi. Ikat dengan kemas dan susun dalam bentuk membulat macam kat bawah tu. Bila siap susun... tengok dah "comel" seperti yang korang nak.... gam menggunakan gam cair yang kuat. Biarkan kering. Titis gam beberapa kali selepas gam mula mengering. Ulangi proses sehingga ikatan menjadi kemas dan kuat.


Buang duri mata candat... macam kat atas tu
Lepas tu kemaskan dengan kikir


Ambe mengikat mata gaik pada batang pancing yang boleh dipendek dan dipanjangkan. Korang boleh beli kat kedai pancing. Buang semua cincin joran dan ikat mata gaik pada hujung joran berkenaan. Kelebihannya, korang boleh memendekkan joran agar mudah dibawa dan menarik semula gaik agar panjang semasa hendak menggunakannya. Mudah buat, mudah bawa, mudah guna, mudah simpan. Memang best.



Gaik yang telah siap dipasang pada batang pancing fleksible


Rupa gaik sotong yang hensem..

Kat atas tu... rupa gaik sotong yang ambe buat. Memang cantik dan "hensem". Cepat.... terus gi kedai, cari joran yang ambe cerita tu... mula buat. Jangan bertangguh. Musim sotong dah nak habis. Sotong pun dah besar-besar belaka. Dah siap... cuba test kat lapangan. Memang power punya. Ok.. jumpa lagi. Bye-Abe Din.

3 comments:

  1. terbaik lah!!! nk beli gaik buatan luar bapokkk mahal kat rm200 juga laa sebatang uhuhu

    ReplyDelete
  2. Ambe nak tempoh dgn abe din so gaik tuh...

    ReplyDelete

Blogger Pancing