"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

15 September 2014

Bola...bola lagi

Selamat datang dan salam kunjungan untuk semua. Post kali ini nak cerita ringkas-ringkas je... candat bola baru yang dibuat bagi persediaan pertempuran di pulau ular. Jig udang yang di"bola"kan pada kali ini diubah design baru dengan hanya menggunakan garis tunggal yang tebal di tengah.. bahagian belakang jig. Garis dicorak secara memanjang dari hujung kepala ke bahagian ekor.

Pandangan corak dari atas

Pandangan jig dari belakang.
Perhatikan tanda bulat yang dibuat..
di tengah-tengah mata bahagian paling hujung

Salah satu teknik mencorak jig adalah dengan membuat satu tanda bulatan pada tengah-tengah mata di bahagian yang paling luar. Kaedah mencorak ini bertujuan untuk menarik perhatian mangsa agar berselera memegang jig udang. Semasa kita menarik candat... sotong kerapkali membuat serangan dari bahagian belakang. Dengan meletak cat luminous pada hujung mata candat... ia akan mudah dikesan oleh sotong. Pengerakan dari tarikan jig, menghasilkan bulatan bercahaya seakan-akan berkelip dan turun naik.

Setakat ini... ambe sudah memperkenalkan 5 jeniis corak yang boleh korang tiru untuk diaplikasikan pada jig udang korang.  Antara corak yang pernah ambe utarakan termasuklah ... bulat, belang, tidak sekata, lurus dan rawak. Sila rujuk post-post yang terdahulu untuk mendapatkan maklumat lanjut.

Sekian untuk kali ini. Jumpa Lagi-Abe Din

No comments:

Post a Comment

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing