"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

25 March 2011

Petua Goreng Sotong

Salam sejahtera untuk semua pengunjung sotonglaut.com/
Pada post kali ini, Abe Din hendak berkongsi sedikit petua berkaitan proses penyediaan sotong goreng. Mungkin ramai yang pernah merasai kelazatan sotong goreng. 

Sotong goreng disaluti telur dan tepung perencah sebelum digoreng menggunakan minyak masak. Terdapat 3 cara yang biasa digunakan ketika menghiris sotong iaitu secara potongan membulat putus, membulat tidak putus dan, digoreng seekor.

Keenakan hingga menjilat jari.

Memang ramai peminat sotong goreng celup tepung tetapi tidak ramai yang sanggup membuatnya terutamanya tukang masak baru. Keadaan ini berlaku kerana sotong yang digoreng menggunakan minyak masak selalunya akan menghasilkan letupan. Kalau kena boleh masuk spital..... Inilah faktor yang menyebabkan ramai yang lebih berani makan daripada membuat.

Kalau sekali kena mahu bersara daripada memasak. 
Bukan kena api tetapi kena minyak.

Apabila dikaji secara mendalam, bahagian sotong yang menyebabkan berlaku letupan ialah bahagian kulit dan mata sotong. Adalah bijak jika anda menanggalkan sulit sotong sebelum ia digoreng. Mata sotong sebaiknya dikeluar dan dibuang terlebih dahulu. 

Bagaimana letupan boleh berlaku?
Mata dan kulit sotong akan mengembang seperti belon apabila ia terkena minyak masak yang panas. Apabila ia mencapai saiz tertentu, ia akan pecah dan memercik minyak panas. Air yang dikeluarkan daripada sotong juga merupakan sebab terjadinya letupan. Siapa pernah kena? Cakap pun tak guna.... Cuba try dan test sendiri... Bagi mengelakkan fobia dan kemurungan kekal, pastikan anak atau suami anda tidak berada berdekatan dengan kawasan anda menggoreng sotong... kih..kih..


Kulit dibuang sebelum digoreng

Berikut adalah beberapa petua bagi menghalang atau mengurangkan risiko letupan kesan daripada aktiviti menggoreng sotong :
1-Buang kulit dan mata sotong terlebih dahulu
2-Merebus sotong, keringkan air (lap dengan tisu) dan goreng
3-Bersihkan sotong, keringkan dengan tisu, goreng
4-Goreng dengan minyak yang dipanaskan sedikit demi sedikit
5-Guna deep-fryer

6-Gunakan alat di atas sebagai pelindung keselamatan.
7-Pakai cermin mata sebagai perisai tambahan

Jika anda memang kategori penakut minyak panas. Jangan masak, beli terus dari kedai. Mudah dan lazat. Di Terengganu, tidak sukar untuk mendapatkan sotong goreng celup tepung yang sedap. Sotong celup tepung mudah dijumpai di kedai-kedai yang berdekatan dengan kawasan pantai. Cari di gerai-gerai makanan bukan di kedai runcit...

Jika anda minat memasak, pelbagaikan adunan tepung dan bahan rencahnya. Try and error sehinggalah mendapat resepi yang memenuhi citarasa anda sekeluarga. Sekali lagi jika malas, beli rempah KFC segera yang selalu digunakan untuk menggoreng ayam.

Sesiapa ada petua lebih special, meh kita kongsi..
Hingga berjumpa lagi...
Abe Din

Perhatian kepada kaki mengilat sotong : 
Siapkan kelengkapan anda, sotong semakin hampir dengan pantai Terengganu.

5 comments:

  1. Terimakasih..bolehlah cuba petua tu. Tapi yang heran ..org yg jual sotong goreng tu relax aje hehe

    ReplyDelete
  2. Tu le resepi rahsia... dengo kabo diorang campur kapur dalam tepung sebelum dibancuh. Hehe.. kabar angin je, belum dapat disahkan. Nantilah bile-bile ambe tanye diorang.

    ReplyDelete
  3. Kapur tulis ker kapur simen abg din? huhuhu

    ReplyDelete

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing