PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

"PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA" ....... "Selamat datang ke http://sotonglaut.blogspot.com/"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“Semoga anda mendapat sesuatu yang berguna di sini..........JANGAN LUPA KONGSI DENGAN RAKAN YANG MEMERLUKAN...Copy-paste, link, cetak, share takde masalah... jangan niaga sudah.......... Thanks follower semua"

.

.

16 May 2010

Pemilihan Candat

Candat merupakan satu perkara penting yang mungkin menentukan hasil yang akan diperolehi. Pemilihan candat bukan sekadar ikut-ikutan. Ramai pencandat baru membeli candat hanya berpandukan nasihat dan cadangan tokeh kedai pancing. Perlu diingat (bukan semua) selalunya tokeh kedai pancing mempunyai agenda untuk melariskan jualan sahaja. Stok lama yang tidak laku perlu dihabiskan untuk menempatkan stok baru pula. Bukan semua tokeh kedai yang menjual candat terdiri dari pencandat tegar. Mungkin mereka langsung tiada pengalaman mencandat sotong.

Sepanjang pengalaman saya memancing sotong (lebih kurang 10 tahun), inovasi pengeluaran candat sentiasa berubah dari setahun ke setahun. Perubahan paling ketara sejak 3 tahun kebelakangan ini. Selalunya candat jenis baru lebih "kick" dari versi lama. Harganya pula tentunya lebih mahal sedikit.

Jika kita berpeluang untuk membuat carian di internet, pastinya kita akan menemui candat-candat versi baru yang tidak terdapat di pasaran Malaysia. Candat-candat ini banyak dipasarkan di Singapura, Taiwan dan China. Pada masa kini candat-candat buatan China dan Jepun cukup banyak mendominasi pasaran Malaysia dan dunia.

Dalam keghairahan kita mencuba candat-candat luar negara ini, jangan pula kita lupa kepada candat-candat tradisional termasuk candat-candat yang dihasilkan di negara kita sendiri. Dari uji lapangan yang dijalankan, candat lama buatan tempatan masih berbisa walaupun buatan dan kombinasi warnanya kurang menarik . Candat tempatan ini juga lebih murah harganya.

Jika anda berpeluang ke Bali Indonesia, cuba dapatkan candat buatan tempatan yang dijual di sana. Sekali lihat, candat yang dihasilkan oleh anak tempatan di sana sememangnya kurang menarik jika hendak dibandingkan dengan candat moden tetapi keberkesanannya menjerat sotong memang tidak boleh dipertikaikan. Dengan melihat saiz candat yang besar, sukar untuk kita bayangkan saiz sotong yang bakal menyambarnya. Tentunya sangat besar.

Jangan sekali-kali kita melihat kepada kecantikan candat sahaja. Pandangan kita tidak sama dengan pandangan sotong. Cara yang terbaik, kita kena banyak bertanya kepada pencandat-pencandat yang lama. Jangan pula kita memandang rendah kepada pencandat tempatan. Jika kita perhatikan hasil yang diperolehi oleh penduduk tempatan, mungkin kita tidak percaya jenis candat yang mereka gunakan. Jangan lupa "Lain Padang, Lain Belalangnya"-Abe Din.

No comments:

Post a Comment

.

.

Blogger Pancing