"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

15 May 2010

Pemilihan Bot

Bot merupakan satu perkara yang perlu diberi perhatian yang serius sebelum trip. Saiz bot, Lokasi bot, Keselesan bot dan kadar sewa perlu diteliti dan di beri perhatian yang sewajarnya.


Gambar di atas merupakan sebuah bot yang pernah diiklankan di dalam mudah.my bagi disewa oleh pencandat. Usaha tuan bot sangat dipuji kerana secara tidak langsung ia akan memberi banyak kemudahan kepada pencandat terutamanya yang datang dari luar Terengganu. Pencandat boleh menghubungi dan berunding berkaitan harga sewaan melalui telefon dengan tuan bot. Jika mempunyai masa terluang adalah lebih baik jika wakil kumpulan pencandat datang sendiri dan melihat keadaan bot yang ditawarkan.

Pemancing akan berada di dalam bot dalam tempoh yang lama dan faktor keselesaan adalah isu utama. Kenalpasti saiz bot, bilangan penumpang yang ideal serta kemudahan yang disediakan oleh tekong bot. Di pantai timur, lokasi bot bukan merupakan faktor yang boleh menyukarkan pemancing untuk sampai, cuma lokasi tersorok akan mendedahkan kenderaan kita kepada aktiviti jenayah dan akan merugikan pemancing.

Sekadar gambar hiasan

Bagi kumpulan kecil, adalah lebih baik menyewa bot fiber bersaiz lebih 20 kaki. Bot fiber lebih laju dan jauh lebih murah dari bot nelayan. Jika berlaku hujan dan ribut akibat perubahan monsun, pemancing boleh kembali ke pantai dengan lebih cepat. Bot fiber agak kurang selesa bagi kumpulan yang ramai. Kerana saiznya yang kecil, ia lebih kuat bergoyang. Pemancing yang tidak tahan, akan mudah mabuk laut dan termuntah.

Bot nelayan lebih selesa tetapi kadar sewanya lebih mahal. Pemancing-pemancing baru dinasihatkan supaya banyak bertanya kepada pemancing lama mengenai bot-bot yang sesuai untuk disewa. Pastikan bot-bot berkenaan mempunyai jaket keselamatan. Jika tiada, lebih baik pemancing membawa jaket keselamatan sendiri. Jika tiada juga, lebih baik pinjam dari kawan. Jika masih tiada juga, lebih baik jangan pergi. Perlu diingat, ramai di kalangan pemancing yang lemas adalah mereka yang mahir berenang. Malang tidak berbau.

Elok juga jika bot-bot yang dipilih mempunyai lesen membawa pemancing. Kebanyakan bot mencandat tidak mempunyai lesen bagi membawa pemancing. Agak leceh jika masa mencandat kita digunakan untuk bersoaljawab dengan penguatkuasa di tengah laut. Ada pemancing yang didatangi oleh penguatkuasa laut terpaksa mengaku bahawa mereka adalah saudara mara tekong bot bagi mengelakkan tindakan. Di Terengganu, keadaan ini hampir tidak berlaku memandangkan bot-bot mencandat berada di kawasan yang tidak jauh dari pantai. Jika pencandat berada di laut lepas, kemungkinannya tetap ada.

Jika anda mempunyai rakan atau teman-teman sepejabat dari Terengganu dan Kelantan, minta bantuan mereka untuk mencari bot. Sebelum itu pastikan rakan anda itu, menetap di kawasan berdekatan pantai bukan di kawasan Tasik Kenyir. Harga sewaan bot mungkin akan lebih murah dari biasa.-Abe Din

No comments:

Post a Comment

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing