"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

15 May 2010

Pemilihan Ahli Trip

Keseronokan sesuatu trip mencandat yang dirancang dapat diukur melalui hasil yang diperolehi. Jika hasil memberangsangkan, sudah tentu wajah kepuasan boleh dilihat pada semua ahli trip. Maka, sepanjang perjalanan pulang ke tempat masing-masing akan diisi dengan cerita berkaitan trip yang dilalui. Jika hasilnya kurang, wajah setiap ahli akan dicorakkan dengan keletihan dan kepenatan. Hendak bersembangpun malas.

Sebaik-baiknya, ada antara ahli yang pernah menyertai trip candat pada tahun-tahun sebelumnya. Beliau boleh bertindak sebagai sifu dan boleh menunjuk ajar pencandat yang tidak berpengalaman. Elakkan membawa pencandat yang mudah mabuk laut. Jika naik keretapun muntah, bagaimana nak naik bot. Seeloknya tinggal sahaja di rumah penginapan.

Jika ada peserta trip yang mabuk. Biarkan dia berehat di dalam kabin bot (itupun jika bot ada kabin, jika tidak tidur le kat tepi bot). Kebanyakkan peserta yang mabuk, selalunya hilang selera untuk mencandat. Bagaimana jika ramai yang kecundang ? Tentunya hasil tangkatan akan semakin kurang.

Jika ramai ahli yang mahir, rezeki akan lebih murah. Ada kumpulan trip yang membayar sewa bot hanya dengan menjual hasil sotong yang dicandat. Lebihan wang hasil jualan selepas ditolak sewa bot dibahagikan sama rata. Berkilo-kilo sotong yang tidak dijual disimpan untuk dibawa balik ke rumah.

Bagi memajukan lagi aktiviti mencandat ini, seelok-eloknya pemilihan ahli trip terdiri daripada gabungan muka lama dan muka baru. Apa yang penting, semua ahli trip mesti satu kepala dan tidak mementingkan diri sendiri-Abe Din

No comments:

Post a Comment

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing