"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

15 May 2010

Alat & Kelengkapan

Persediaan kelengkapan dibahagikan kepada tiga bahagian iaitu makanan, keperluan peribadi, dan peralatan mencandat.

Makanan yang perlu disediakan bergantung kepada tempoh trip. Selalunya, tekong bot memasak dan menyediakan makanan kepada penyewa. Semua ini termasuk di dalam pakej sewaan bot. Jika makanan tidak disediakan, selalunya bot berkenaan tidak menawarkan tempoh trip yang lama. Seeloknya, peserta trip menyediakan makanan yang ringkas seperti roti, biskut serta air minuman yang mencukupi.

Keperluan peribadi yang perlu dititik berat termasuklah ubat-ubatan. Adalah elok jika tekong menyediakan kotak ubat kecemasan di dalam botnya. Pada waktu malam, suasana di laut sangat sejuk. Jika ada tiupan angin, sejuknya hingga ke tulang. Pastikan anda membawa baju sejuk. Keperluan lain adalah ala kadar sahaja.

Peralatan mencandat adalah mengikut keperluan individu. Pencandat baru perlu meminta nasihat pencandat yang lama sebelum membeli peralatan mencandat. Ini akan mengelakkan mereka daripada membeli peralatan yang tidak diperlukan. Jangan bergantung 100% kepada nasihat pekedai kerana kadang-kadang peralatan berkenaan sememangnya tidak perlu. Pastikan peralatan yang dibeli mencukupi mengikut keperluan anda.

Ingat, tiada kedai di laut. Sedaikan payung sebelum hujan- Abe Din

No comments:

Post a Comment

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing