"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

14 September 2016

Umpan Kurita

Salam kunjungan semua pengunjung sotonglaut.blogspot. Artikel kali ini, ambe ingin berkongsi maklumat berkaitan aktiviti menangkap sotong kurita. Maklumat umpan sotong kurita ambe perolehi dari FB rakan sotonglaut dan dipopularkan oleh pencandat dari Jepun, Korea, dan China.  Umpan jenis ini masih belum popular di negara kita. Di negara Amerika Latin, pemancingnya menggunakan isi ikan dan daging sebagai umpan.


 Bijak menyamar dan melarikan diri

Sotong kurita merupakan organisma invertebrata paling cerdik di bumi. Kajian sains membuktikan bahawa sotong kurita berjaya menyelesaikan beberapa tugas yang kompleks bagi mendapatkan makanan dan melepaskan diri. Di negara kita, sotong kurita ditangkap dengan menggunakan jerat seperti bubu dan kulit siput. Terdapat juga yang mencari sotong kurita di celah-celah batu karang selepas air laut surut. Diharapkan perkongsian kali ini boleh menjadi satu lagi alternatif untuk menjerat sotong kurita.


Umpan Bentuk Udang

Umpan Bentuk ketam

Masih belum dipastikan kehadiran umpan ini di negara kita. Mungkin umpan ini masih baru. Jika sotong kurita kita tidak memilih. selepas ini, tidak mustahil umpan sebegini akan membanjiri pasaran tempatan.

Ambe telah lama mengkaji gaya makan sotong kurita melalui pembacaan dan youtube. Kaedah pancingan lebih sesuai dari atas atau dari bot. Agak sukar untuk mengumpan sotong kurita dari daratan yang rata kerana risiko umpan tersangkut adalah tinggi. Umpan dilepaskan dan ditarik dari bawah ke atas dalam jarak sekaki dua dari dasar laut. Sotong kurita biasa bermain di bahagian bawah. Gerakan perlahan umpan dari bawah ke atas akan menarik perhatian sotong untuk keluar dari sarangnya. Biasanya sotong akan membawa umpan ke sarang dan pemancing perlu lebih masa untuk menariknya keluar dari lubang. Ada juga pemancing yang membiarkan umpan di dasar dan diperiksa sekali sekala seperti kaedah yang diamalkan kita menggunakan candat umpan sotong torak.


Sotong Kurita Yang Mengenai Mata Jig


Tangkapan yang bersaiz sederhana

Saiz Yang Besar Dan Boleh Tahan

Di negara kita, sotong kurita biasa dibuat sotong masin atau dikeringkan. Di negara Jepun, sotong kurita bersaiz kecil di makan hidup-hidup. Kaedah unik menangkap sotong kurita pernah disiarkan di TV suatu ketika dulu. Kaedah tangkapan ini diamalkan oleh nelayan dari  Pahang iaitu dengan menggunakan kulit siput pelbagai saiz yang diikat berangkai-rangkai dan dibiarkan di dasar laut. Semasa menarik perangkap, sotong akan keluar sebaik sahaja karauan perangkap berhenti. Sotong-sotong yang mula keluar akan dibiarkan jatuh ke dalam baldi besar. Semua sotong kurita yang ditangkap bersaiz kecil kerana hanya saiz berkenaan sahaja muat untuk berlindung di dalam siput.


Kaedah Yang Berkesan 
Boleh Dipopularkan Di Negara Kita

Mencandat sotong kurita adalah potensi baru yang boleh dikembangkan di negara kita. Lokasi tumpuan sotong kurita adalah berpandukan kehadiran struktur bawah laut. Sotong kurita suka kawasan yang boleh memberi perlindungan seperti karang hidup, karang mati dan tukun. Sotong kurita jarang berada di kawasan terbuka. Sotong kurita kerap dijumpai di kawasan terbuka ketika air laut tenang. Selepas ini... bolehlah kita sama-sama mencuba potensi umpan sotong kurita di perairan negara kita. Terbaik...-Abe Din

No comments:

Post a Comment

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing