"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

13 September 2016

Katak Chagar Hutan

Salam kunjungan untuk semua. Baru-baru ini aku berpeluang melawat lokasi idaman, Chagar Hutan, Kerteh. Bergerak masuk ke lokasi bersama Suhaimi dan Amir. Keadan air ketika itu sangat jernih dan tidak bergelora. Kerana baru sahaja balik dari berkursus di Kuala Terengganu.. aku sedikit keletihan mengambil tempat paling dekat dengan pantai. Tak larat nak berjalan jauh. Amir dan Suhaimi laju mencari lokasi di bahagian belakang dengan meniti batu-batu besar.

Rasanya rezeki kali ini mungkin tidak berpihak pada kami jika dilihat pada keadaan air laut. Tapi aku masih bermalasan membaling dan menarik jig perlahan-lahan seorang diri. Sesekali aku berdiri melihat ke dalam air yang jernih menampakkan susunan batu karang yang cantik. Selepas melihat ke dalam air dengan penuh minat... aku terpandang seekor sotong katak saiz lengan orang dewasa mengundur ke tengah mungkin menyedari kehadiran manusia. Aku baling jig ke arah ia melarikan diri. Jig coklat killer yang dibaling dipegang oleh sotong tetapi terlepas kerana sotong katak memang kuat melawan ketika sampai ke permukaan air. Aku menukar jig hijau 2.5... baling dan terus baling tetapi tiada sambutan.



Corak yang cantik dan menarik

Berat yang catat penimbang: 835 gram

Suhaimi dan Amir masih tak muncul. Mungkin dan dapat sotong. Dalam dok mengelamun.. terpandang dua ekor lagi sotong katak. Seekor yang besar di depan dan seekor yang bersaiz lebih kecil mengekori di belakang. Aku mendiamkan diri kerana sotong berada betul-betul di bawah kawasan aku berdiri. Jig dilempar betul-betul di tengah dua ekor sotong katak. Sotong di belakang terkejut dan melarikan diri ke kawasan dalam. Sotong besar di hadapan berpusing dan dengan cepat.. terlihat satu jaluran putih dan terus hilang bersama jig saiz 2.5. Rupa-rupanya jig sudah ditarikh ke mulut sotong. Sotong seberat 835 gram menarik dengan kuat untuk melepaskan diri... dengan bantuan gaik, dua kali cangkuk barulah sotong menyerah diri.


Belakang sotong katak memang keras


Kebetulan pula Amir dan Suhaimi baru sampai tanpa tangkapan sotong. Suhaimi terus membaling jig bila diberitahu ada dua ekor lagi sotong terlepas... Amir dipaksa merakam gambar yang korang tengok ni. Memang puas... kuat rupanya perlawanan sotong katak ni. Ini sahaja tangkapan yang berjaya diperolehi dan menjadi buah tangan untuk Suhaimi bawa pulang ke rumah-Abe Din

No comments:

Post a Comment

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing