"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

25 July 2014

Trip 15/2014-Daratan

Selamat datang dan selamat berpuasa kepada pengunjung semua. Terima kasih kerana masih sudi lagi menjengah ke halaman maya sotonglaut. Trip terkini ambe diadakan di Kijal, Kemaman. Peserta 3 orang termasuk seorang peserta baru.

Malam berkenaan adalah malam perintis bagi menguji jig-jig Yamashita yang baru di beli. Pada siang harinya.. ambe dan seorang rakan berkunjung ke Kuantan bersama seorang guider... Zulkifly. Tujuannya hanya satu mencari jig killer Yamashita. Kalau tiada aral melintang nanti ambe akan perkenalkan jig berkenaan kepada korang semua. Kebetulan pula jig jenis yang ambe cari sudah kehabisan stock di Kemaman dan Dungun. Nasib baik Zul bagitau ada sebuah lagi kedai di Kuantan yang masih menyimpan stock berkenaan. Apa lagi.... terus ke kuantan dan borong habis dalam 12 ekor semuanya. Harga seekor jig RM18... oleh sebab borong semua... dapat le sikit diskaun. Kira ok juga.

Sebahagian daripada 18 ekor sotong yang berjaya dijerat

Ketika mula sampai... air sedang surut. Jig killer sudah siap terpasang pada joran masing-masing. Balingan demi balingan disambut penghuni air yang lembut tetapi ganas giler.. drag ambe kerapkali menjerit memecah kesunyian di malam hari. Pada malam berkenaan ambe berjaya menjerat lebih kurang 14 ekor sotong mabang pelbagai saiz dan seorang lagi rakan baru berjaya mengumpul 4 ekor yang mana salah satunya bersaiz bapak. Seekor sotong mega tidak berjaya ditarik naik kerana terlalu besar dan ganas melawan. Dua kali tali ditarik berselang 20 minit tetapi masih gagal menjerat mangsa. Mungkin saiz jig 2.0 tidak mampu menawan sotong berkenaan. Jika datang lagi, kami akan cuba saiz jig 2.5 sebagai taruhan untuk memerangkap sang sotong yang cukup ganas dalam laut.

Sotong fresh yang dibawa pulang 

Biasa le... kalu mencandat dari kawasan pantai, kadang-kadang sotong besar datang menyapa secara tiba-tiba. Saiz jig yang kecil memang tidak mampu memerangkapnya. Kalau di laut selalunya kita sudah bersedia dengan jig saiz besar paling kurang 2.5 sebab di laut selalunya sotong yang menyambar adalah bersaiz mega tidak kurang dari sekilo berat setiap seekor.

Bagi korang yang sedang aktif mencandat... selamat mencandat. Bagi yang belum, bila lagi? Ambe merasakan saat kemuncak kehadiran sotong mabang sudah semakin dekat. Jangkaan ambe selepas raya nanti.  Sotong yang ditemui selalunya bersaiz mega, besar dan ganas. Jadi bersedialah dengan saiz jig yang lebih besar dengan mata jig yang lebih kukuh. Hingga berjumpa lagi... selamat berpuasa-Abe Din.

No comments:

Post a Comment

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing