PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

24 July 2014

Sotong Bakar Paka

Salam ramadahan kepada semua pengunjung beragama Islam dan selamat sejahtera serta selamat datang kepada semua yang sudi bertandang ke sini. Moga deme semua sihat-sihat belako. Dah sampai penghujung ramadhan ni, aktiviti mencandat sotong terpaksa dikurangkan... maklumlah hari raya dah dekat.  

Masa banyak dihabiskan untuk membuat persediaan menyambut 1 syawal yang bakal menjelang.Persiapan tahun ni ala kadar sahaja...kuih raya beli kat kedai. Orang kata jangan takde langsung. Nanti saing-saing datang berkunjung minum air je... malu boh.

Baru-baru ni ambe berjalan-jalan di pasar ramadhan sambil membeli juadah untuk berbuka puasa. Lokasi pilihan ambe ialah di pasar ramadhan Paka dalam daerah Dungun. Boleh tahan juga pasar ni... besar le juga. Orang ramai... pening kepala nak berjalan di tengah-tengah lautan manusia. Kalau tak biasa... boleh pengsan.

Menyelerakan sungguh...

Ketika ambe tengah asyik memilih juadah untuk dibeli... ambe terpandang satu gerai menjual sotong bakar. Sotong yang dijual bersaiz besar dari spesies sotong torak. Bila tanya harga seekor... RM18. Fuhhh.. semangat. Mintak kurang .... dia bagi RM16. Ambe tak beli pun... tanya je. Ambe hanya order ikan bakar jenis ikan ketuka. Saiz lebih kurang besar tapak tangan.... harga RM5. Nak makan, beli juga. Masa berbuka tadi... rasa memang sedap. Power juga.... kalau beli sotong tadi mesti sedap. Makanan yang disediakan cara dibakar ni... kesedapannya banyak bergantung kepada rasa rempah. Kalau rempah best... tentu makanan yang dibakar juga best.

3 sekawan yang sedang dibakar... macam best je

Ambe memang tabik dengan brader yang dok tengah bakar ikan dan sotong tu. Pada jangkaan ambe, diorang ni mula bakar ikan mungkin dalam pukul 3 atau 4 petang. tengok pada muka sorang-sorang dah nak hitam.... badan pula nampak dah macam nak habis peluh dah.  Apa pun teruskan mencari rezeki halal di bulan yang mulia ni. 

Kalau korang berkesempatan datang ke sini... jangan lupa cari sotong bakar ni. Memang laku gerai ni... ada tiga ekor sotong yang sedang dibakar tadi.. semuanya telah ditempah dan tuan-tuannya sedang sabar menunggu tempahan masing-masing siap. Kalau lambat datang, memang tak merasa le sotong bakar tu. Oklah selamat berpuasa untuk semua dan jumpa lagi. Abang Din.

No comments:

Post a Comment

Blogger Pancing