PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

12 July 2014

Mengkuang Laut

Selamat datang kepada semua pengunjung. Pada kali ini ambe nak tunjuk satu spesies tumbuhan yang dikenali sebagai mengkuang. Kalau kat kampung dulu mengkuang orang-orang tua buat tikar. Di Terengganu terutama di kawasan pantai banyak juga mengkuang tetapi lebih kecil dikenali sebagai mengkuang laut. Ia juga dikenali sebagai pokok pandang.


Gambar: Mengkuang Laut

Pusingan dan susunan daun yang unik

Ada buah lagi... kalau masak warna merah oren


Banyak tumbuh meliar di kawasan pantai

Pokok mengkuang digolongkan dalam genus pandanus. Ambe tak tau le pulak nama spesies bagi mengkuang laut ni. Tumbuhan ini ada duri tajam tetapi tidaklah setajam duri mengkuang paya atau mengkuang kampung. Mengkuang kampung lebih panjang dan sesuai dibuat tikar bersaiz besar. Masa kecik-kecik dulu selalu juga tolong arwah nenek cari mengkuang... buang duri, potong dalam jalur memanjang menggunakan alat khas kemudian dijemur dan diwarna. Bila dah tua ni... tak reti pula nak anyam tikar mengkuang. Hehe... derhaka sungguh.

Ambe tak tau le mengkuang laut ni boleh buat tikar ke tidak. Kalau ikut saiz nampak lebih pendek daunnya berbanding mengkuang sebenar. Tapi kalau nak buat anyaman kecil boleh kot.. hehe, ambe tak tau. Kadang-kadang best juga kalau dapat jalan-jalan kat tempat orang ni. Banyak benda baru yang kita jumpa.. Setidak-tidaknya bertambah juga pengetahuan dari terperap je kat kampung. Ok lah nanti panjang umur ambe post lagi apa yang patut. Bye-Abe Din

No comments:

Post a Comment

Blogger Pancing